جمعه, ۱۸ رمضان ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۳/۲۹م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
مردم یمن تاچه وقت در زیر سایۀ استعمار انگلیس و امریکا رنج می‌برند؟!
بسم الله الرحمن الرحيم

مردم یمن تاچه وقت در زیر سایۀ استعمار انگلیس و امریکا رنج می‌برند؟!

(ترجمه)

آتش جنگ سالانه در یمن شدیدتر می‌شود، جنگی‌که امریکا و انگلیس آن را از طریق ابزارهای منطقوی به خاطر راه پیدا کردن و نفوذشان درین کشور‌ها و دست یافتن به ثروت‌های آن‌ها به پیش می‌برند. با چراغ سبزی‌که امریکا به اجیرش سعودی نشان داده، سعودی می‌خواهد پروندۀ یمن را از طریق جنگ در دست داشته و برای رساندن امریکا به خواسته‌هایش، خوش‌خدمتی نماید؛ زیرا امریکا می‌تواند از طریق این جنگ، معاملات تسلیحاتی و تحمیل باج بر سعودی را از یک‌طرف و حفظ نمودن موقف حوثی‌ها را که در حقیقت سربازان امریکا هستند، از طرف دیگر-به اضافۀ تضعیف نمودن نقش انگلیس و دو برابر ساختن مزدورانش در یمن- نقش بازی کند، بی‌تفاوت از آن‌که جناح شکست‌خورده علی عبدالله صالح باشد و یا جناح منصور هادی رئیس جمهور و طرف‌دارانش.

منصور هادی که درین اواخر در نزد سعودی اسیر مانده و از آن امریکا می‌خواهد هم‌چو نقشه‌ای برای مشروعیت جنگی‌که بنام آن انجام می‌شود، استفاده ‌نماید، اما انگلیس از عملکرد سعودی آگاه شده و مزدور‌ش(امارات) را دستور داده تا درین جنگ شرکت نماید و نیروی را ایجاد نماید که خارج از نقشه و طرح منصور هادی فعالیت نماید. این عملکرد انگلیس به‌خاطری است که منصور هادی در گرو سعودی(مزدور امریکا) است. سعودی که امریکا برایش خطوط سرخ ترسیم کرده تا در جنگ یمن از آن تجاوز نکند، صنعاء و حدیده خط سرخی هستند که امریکا برای سعودی وضع نموده است و امریکا نمی‌خواهد که جنگ در یمن کاملاً پایان داده شود، چیزی‌که بعضی‌ها گمان می‌کنند.

طیارات ائتلاف، صالح صماد رئیس شورای عالی سیاسی حوثی‌ها را هدف قرار داده، آن را به قتل رساند و این به‌خاطری بود که امریکا حوثی‌ها و ایران را متوجه سازد که اکنون وقت کنار آمدن با راه‌حل سیاسی رسیده است. بناءً قتل صالح صماد ضربۀ تأدیبی برای حوثی‌ها بود که از جانب امریکا وارد گردید تا حوثی‌ها نقش سعودی را در یمن پذیرفته و به خواست امریکا اعتدال را در پیش گیرند، مخصوصاً زمانی‌که سعودی از حمایت بعضی گروه‌ها در سوریه دست کشیده و فشار وارد نموده است تا سلاح‌های شان را به نظام سوریه بگذراند. در مقابل، امریکا بالای ایران نیز فشار وارد نموده تا دست خود را از حمایت حوثی‌ها کشیده و بالای شان فشار وارد کند تا به راه‌حل سیاسی امریکا تن دهند، و به این طریق قضیهء امنیت یمن به دست سعودی باشد، چیزی‌که امریکا در نشست شورای امنیت روز سه شنبه 17 اپریل 2018 گفت: «هرج و مرج در یمن پناهگاه امنی برای افراط‌گرائی بوده و شورای امنیت نباید از حوثی‌ها و ایران درین مسئله فروگذاشت نماید.»

نیکی هیلی سفیر امریکا در سازمان ملل که در جریان نشست شورای امنیت بین‌المللی در شهر نیویارک صحبت می‌نمود، تأکید داشت: «حالا زمان آغاز گفتگوهای جدی برای حل بحران یمن فرارسیده است.» وی اشاره نمود که: «جنگ در یمن با وجود حضور نمایندۀ جدید سازمان ملل در خم وپیچ جدی قرار دارد.» هیلی گفت: «ما نباید از محکوم کردن حوثی‌ها و حامیان ایرانی شان بترسیم، بلکه باید از امنیت شرکای سعودی خود دفاع کنیم.»

از طرف دیگر، مارتین گیرفیتس نمایندۀ سازمان‌ملل در یمن به نوبۀ خود درین نشست به تاریخ 17 اپریل 2018م به شورای امنیت گفت: او تصمیم دارد تا چارچوبی را برای گفتگو‌ها و مذاکرات در خصوص پایان دادن بحران یمن به شورای امنیت در طی دوماه ارایه کند. وی هم‌چنان اضافه نمود: «وضع راه‌حل سیاسی مؤثری برای پایان دادن این جنگ در دسترس است. پس پلان‌های مطروحه برای ایجاد این راه‌حل سیاسی پیچیده نبوده، باید جنگ پایان داده شده، نیروهای درگیر جنگ کشیده شوند. سلاح‌های ثقیله در اماکن کلیدی انتقال داده شوند و برای تشکیل حکومت همه‌شمولی‌که همه اطراف درگیر جنگ را شامل شود، به‌خاطر صلح به توافق برسند.» گیرفیتس افزود: «ما تلاش می‌کنیم به نقطۀ برسیم که برای همه اطراف جنگ قابل قبول باشد؛ زیرا هیچ راه‌حل، غیر از راه‌حل سیاسی در یمن و سوریه وجود ندارد.»

شکی نیست که جنگ در یمن روز به‌روز افزایش یافته و مردم یمن قربانی این جنگ اند، جنگی‌که مردم یمن را متفرق ساخته، تنش‌های مذهبی، منطقوی، گرسنگی و مریضی‌ها را درین کشور قوی‌تر ساخته است. جنگ اقتصادی بین دو قدرت(امریکا و انگلیس) درآمدها را کاهش داده، منابع گاز را نابود و نرخ اسعار را به‌شکل طاقت فرسایی بالا برده است. امریکا و انگلیس از طریق ابزارهای‌شان منابع این کشور را در جنوب و شمال کنترول نموده، امارات سرمایه‌های جنوب را غارت و به اختیار انگلیس قرار داده و سازمان ملل تلاش می‌کند که واردات شمال این کشور را به اختیار خود آورده و حوثی‌ها را به پرداخت واردات مجبور سازد، وارداتی‌که حوثی‌ها بالای آن کنترول دارند، تا سازمان ملل ازین طریق بر عواید این کشور تسلط پیدا نماید که در حقیقت تمامی شان تحت نام‌ فعالیت‌های بشردوستانه سرمایه‌های یمن را به غارت می‌برند.

ای مردم یمن و باحکمت این سرزمین! سزاوار این است که در برابر طرف‌های درگیر ظالم و باداران شان(کفار استعمارگر) ایستادگی نموده و کاری را انجام دهید که باعث سعادت شما و رضایت الله سبحانه وتعالی گردد. این کار با تحکیم اسلام و زنده نمودن آن در میدان زندگی از طریق برپائی خلافت راشده برمنهج نبوت می‌شود. الله سبحانه وتعالی فرموده است:

﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا للهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ﴾

[انفال: 24]

ترجمه: ای مؤمنین(وقتی الله سبحانه وتعالی ورسولش صلی الله علیه وسلم) شما را به چیزی فرا خواند که مایۀ حیات و زند گی شما است، فرمان الله(سبحانه وتعالی) و رسولش(صلی الله علیه وسلم) را اجابت کنید.

برگرفته از جریدۀ الرایه

نویسنده: عبدالمؤمن زیعلی

رئیس دفتر مطبوعاتی حزب التحریر-ولایه یمن

Last modified onسه شنبه, 22 می 2018

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه