شنبه, ۱۰ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۲۰م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
انتخابات و تأثیر آن بر مالیزیا
بسم الله الرحمن الرحيم

انتخابات و تأثیر آن بر مالیزیا

(ترجمه)

چهار‌دهمین دور انتخابات مالیزیا به تاریخ 19 می 2018م، به پایان رسید و این کشور شاهد یک رویداد تاریخی بود. حزب جبۀ ملی که 61 سال از عمر آن گذشته لغو شد و در عوض آن ائتلاف جدیدی از "اتحاد امید" به رهبری "مهاتیر محمد" نخست‌وزیر اسبق این کشور-که فعلاً به عمر92 ساله‌گی بار دوم به حیث نخست وزیر مالیزیا تعیین گردیده- تشکیل یافت. حزب جبۀ ملی 79 کرسی رقابتی پارلمان را به دست آورد، در حالی‌که حزب مردمی-که نماینده‌گی آن را "پرومبی پورسیتو مالیزیا" می‌نماید، حزب عدالت مردمی، حزب کارگر دموکراسی و حزب امانت ملی به آن متحد شده اند- به 113 کرسی دست یافتند، اما 18 کرسی را حزب اسلامی مالیزیا، 8 کرسی را حزب واریسان در ایالت صباح و فقط 1 کرسی را حزب تضامن در دست گرفت. نماینده‌گان مستقل از احزاب 3 کرسی را در دست گرفتند که تمامی اعضای پارلمان متشکل از 58 نمایندۀ مسلمان و 66 نمایندۀ غیر مسلمان تشکیل یافته است.

بعد از آن‌که مهاتیر مقام هفتمین نخست‌وزیر مالیزیا را در دست گرفت، رویدادهایی‌که انتظار آن می‌رفت، رخ داد و انور ابراهیم معاون اسبق زندانی‌اش را-که رهبر حزب کارگر بود- طی یک فرمان شاهی قبل از ماه مبارک رمضان مورد عفو قرار داد و برایش اجازه داد که به فعالیت‌های سیاسی‌اش اقدام کند، چنان‌چه مهاتیر موافقت نمود که وی به نفع انور ابراهیم کنار خواهد رفت و در عوض‌اش انور ابراهیم را به عنوان نخست‌وزیر تعیین خواهد نمود و "وان عزیزه وان اسماعیل" خانم انور ابراهیم-که رئیس حزب کارگر بود- به حیث معاون نخست‌وزیر تعیین گردید. مهاتیر در صدر تعیینات وزارتی جدید، از تشکیل مجلس بزرگان اعلان کرد که مشاورین خاص حکومت در مسایل اقتصادی باشند. پنچ عضو این مجلس، شخصیت‌های معروف و آگاه مسایل نظام اقتصادی سرمایه‌داری اند و این موضوع بیانگر آن است که حکومت مالیزیا به صورت قاطعانه و جدی خواستار روی کار آمدن نظام اقتصادی غربی کافر می‌باشد.

"نجیب رزاق" نخست وزیر اسبق این کشور که از آن زمان از مقام بلند حزب خود(سازمان اتحاد ملی مالیزیا) کناره گرفته و به صفت معاون مجلس نماینده‌گان تعیین گردیده بود، از سوی کمیتۀ مبارزه علیه فساد در پی رسوائی فساد مالی "ام‌دی‌بی" مالیزیا و دیگر قضایای مرتبط به آن مورد بازجوئی قرار گرفت. پولیس مالیزیا تا اکنون 284 صندوق حاوی کیف‌های دستی و غیردستی که مملو از جواهرات و ساعت های طلائی و پول‌های نقدی بوده در جریان بازرسی سه خانۀ مسکونی متعلق به "نجیب رزاق" را به دست آورده و گفته شده که بیشتر از 100 ملیون رینگیت(واحد پولی مالیزیا) معادل 30 میلیون دالر امریکائی نقده و بیشتر از 100 کیلو گرام طلا را نیز به دست آورده اند، اما پولیس ارزش این اموال را افشاء نکرده و گفته: بسیار مشکل است که تمامی قیمت و ارزش اموال  و اجناسی‌که به دست آمده محاسبه شود. به همین ترتیب تعداد دیگری از رهبران تحت تحقیق و بازجوئی کمیتۀ امنیتی نظامی قرار گرفته و توقع می‌رود تعدادی دیگری نیز به این سرنوشت مواجه گردند.

مالیزیا از زمان استقلال‌اش در سال 1957م، اولین باری است که شاهد رهبری احزاب مخالف در مجلس کابینه می‌باشد، رهبرانی‌که متعلق به احزاب مسلمان و غیرمسلمان می‌باشند. لازم به ذکر است که تمامی اعضای حکومت جدید؛ اعم از مسلمان و غیرمسلمان، همه داعیان دموکراسی می‌باشند و این، واقعیت تمام اعضای پارلمان می‌باشد. در نتیجه تمام آن‌ها حامی و طرف‌دار نظام دموکراسی اند، نه نظام اسلام. آن‌ها در مشارکت‌شان درین نظام، خود را مسلمانان متمدن می‌دانند؛ در حالی‌که واضح است که مفهوم لیبرال-دموکراسی، این کشور را متأثر ساخته و در کشور مالیزیا بیشتر ازین دموکراسی و لیبرالی رشد خواهد کرد و برخورد‌های فکری بین اسلام و کفر بالا می‌گیرد.

 با این وضع هرگز تغییری در نظام مالیزیا نیامده، هرچند حکومت جدید وعده داد که به زودی بعضی از قوانین سخت‌گیرانه و ظالمانه را از نظام سابق ملغی اعلان می‌کند، چنان‌چه طبق وعده‌اش 6درصد از مالیات و کارهایی را که نظام سابق وضع کرده بود، لغو کرده؛ اما با آن هم تمامی مالیاتی را که از منظر اسلام ممنوع و غیرجائز است، بر نداشته است.

 مهاتیر وعده داد که حاکمیت قانون را حفظ می‌کند، قانونی‌که اصرار دارد حاکمیت بر اساس قوانین دموکراسی استوار باشد، اما در عین حال مردم را به سوی قرآن و سنت نیز فرا می‌خواند. بدون شک قانون اساسی فدرالی-که از زمان های سابق از انگلیس به ارث مانده- واضحاً خلاف قرآن و سنت رسول الله صلی الله علیه وسلم است.

در اخیر خوب است تذکر دهیم که "معالی کامل شیرین خضیر" سفیر امریکا در مالیزیا به تاریخ 21 می 2018م اجلاس یک ساعته‌ای را با مهاتیر برگذار نموده و سپس به تاریخ 24 می 2018م طی یک دیداری با وزیر دفاع جدید این کشور ملاقات کرد که به گرمی از سوی آن استقبال گردید و این دو ملاقات برای کسانی‌که صاحب بینش و بصیرت هستند، اشاره‌ای بر دخالت واضح و آشکار امریکا در امور مالیزیا است.

برگرفته از جریدۀ الرایه

نویسنده: استاذ عبد الحکیم "عثمان"

سخنگوی رسمی حزب التحریر-مالیزیا

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه