سه شنبه, ۰۶ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۱۶م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
پامپیو دروغ می‌گوید؛ منافع مردم یمن برای امارات و آل‌سعود هیچ اهمیتی ندارد!
بسم الله الرحمن الرحيم

پامپیو دروغ می‌گوید؛ منافع مردم یمن برای امارات و آل‌سعود هیچ اهمیتی ندارد!

(ترجمه)

مایک پامپیو وزیر خارجۀ امریکا در بیانیه‌ای گفت: «وی در برابر گنگرۀ امریکا گواهی می‌دهد که سعودی و امارات، دو عضو ائتلاف عربی، برای کاهش خطرات عملیات نظامی در یمن، که جان غیر نظامیان را تهدید می‌کند، تدابیر لازم را اتخاذ نموده‌اند.» گواهی پامپیو اشاره بر این دارد که امریکا مجبور به بیان چنین اظهارت می‌باشد، چون عملیات کشتار جمعی به وسیلۀ اسلحه‌ها و بمب‌های امریکایی، تعداد زیادی از غیرظامیان بی‌گناه را قربانی ساخت و باعث شده است تا چهرۀ امریکا مخشوش و وزیر خارجه و مقامات دولت امریکا وادار به نرم کلامی شوند. در عوض این حوادثی‌که پیش ‌می‌آید، باید منجر به خودداری از جنگ شود؛ حال آن‌که آن‌ها می‌خواهند به نوعی بعضی محدودیت‌ها را در جنگ حداقل در ظاهر کلام خود مراعات کنند.

در حالی‌که واقعیت اینست: عملیات نظامی نیروهای امریکایی، مسئله‌بار شده و بر گردن امریکا می‌باشد. بنابر اعتراف امریکا بر این‌که واشنگتن در حمایت استخباراتی، لوژیستگی و تهیۀ مواد سوختی طیاره‌های جنگی و تشخیص اهداف در مرزهای یمن، شرکت خواهدکرد. امریکا همگام با نیروهای ائتلاف عربی حرکت می‌نماید و بدون هیچ تغییری این مسیر را ادامه می‌دهد؛ اما هدف از اظهار نگرانی امریکا بر وضعیت انسانی در یمن اینست که واشنگتن را از مسئولیت مستقم آن تبرئه ساخته و بر این ادعا که دولت سعودی و امارات برای کاهش خطرات و خسارات از غیرنظامیان و زیر بناها، قدم‌های ملموسی را بر می‌دارند و می‌خواهد تجاوز را توجیه کند؛ در حالی‌که دولت امریکا به بسیاری از پیامدهای اموری مانند این، هیچ اهمیت نداده است؛ ولی چون حجم پیامدهای ناگوار این تجاوز وحشیانه بسیار بزرگ بوده و حتی ادارۀ کنونی دولت امریکا را نیز مجبور ساخته تا به ارائۀ چنین اظهاراتی دست زند.

هم‌چنان جنایاتی‌که دولت‌های عضو ائتلاف در تجاوز بر یمن مرتکب شده‌اند، تنها بر عملیات نظامی کشنده خلاصه نمی‌شود؛ بلکه این جنایات جوانب دیگری را هم در بر می‌گیرد؛ چنانچه حملات جنگنده‌های سعودی نزدیک به نصف اماکن صحی و زیربناهای یمن را ویران نموده‌ و در حدود ۳۰ شِفاخانه، زایشگاه و کلینیک در این سرزمین قابل استفاده نمی‌باشد و مردم یمن را به امراض "کالکولیرا و الدفتیریا" و مانند آن مبتلا نموده است. علاوه بر نابودی میدان‌های هوایی، نیروگاه‌های برقی، سرک‌ها، پل‌ها و مراکز تعلیمی، تعجب‌آورتر اینست که این جنایات بگونه‌یی مناطق مسکونی را هدف قرار داده‌است که هزاران طفل، زن، پیر و جوان را به قتل رسانده و هزاران متعلم را به دلیل هدف قرار دادن مدارس‌شان و یا بدلیل بی‌جاسازی آنان از محل سکونت‌شان، از فراگرفتن تعلیم محروم نموده است. همان طور صدهاهزار از موظفین خدمات عامه از گرفتن معاشات خویش ناتوان مانده و دچار سوء تغذیه شدند و تاجایی‌که این گرسنگی حیات میلیون‌ها یمنی دیگر را تهدید می‌کند. علاوه بر این، چالش بیکاری و به دلیل اخراج هزاران موظف بخش خصوصی از وظایف‌شان، تعجب آور از آن اینست که بسیاری از شرکت‌ها و کارخانه‌جاتِ بخش خصوصی از جانب طیاره‌های ائتلاف مورد هدف و هم‎‌چنین مانع بستن قرارداد همرای حکومت در زمینۀ واردات و صادرات، به ویژه نفت و گاز قرار گرفته اند.

روی این ملحوظ، نظام سرمایه‌داری، که به دروغ  از حقوق بشر و حقوق غیرنظامیان ادعای حمایت می‌کند، در تناقض صریح ادعای خود عمل می‌کند. پامپیو از یک طرف چنین اظهاراتی را ارائه می‌کند و از طرف دیگر در زمنیۀ فروش انواع مختلف اسلحه، با دولت‌های عضو ائتلاف و در رأس آن سعودی، معاملات بزرگی انجام می‌دهند. انگلیس از زمان تأسیس سعودی همرایش قرارداد فروش اسلحه و تجهیزات نظامی دارد­ و در حمله نظامی سال ۲۰۱۵م سعودی بر یمن به ۳.۳ میلیارد "جنیه استرلینی"، تقریباً ۴ میلیارد دالر هزینه نمود. به همین ترتیب ترامپ رئیس جمهور امریکا طی یک قراردادی به ارزش ۳۵۰ میلیار دالر، به سعودی اسلحه فروخت؛ معامله‌ای که بزرگترین معامله در تاریخ جهان محسوب می‌شد. همان‌گونه قرارداد نظامی بین امریکا و امارات به ارزش ۷۵ میلیون دالر  نیز منعقد گردید.

دولت‌های خلیج و از جمله سعودی به خوبی از نقشه‌ای امریکا در یمن آگاه می‌باشند؛ اما این دولت‌ها با درک این‌که این نقشه، یمن را در آتش خود سوختانده و علیه این دولت‌ها، دارائی‌ها و مردم‌شان می‌باشد، بازهم از آن حمایت کرده و در تطبیق آن خسته‌گی ناپذر تلاش می‌کنند؛ چون این‌ها مزدورانی اند که در خدمت اربابان خود قرار داشته و تابع دستورات آن‌ها می‌باشند. سعودی مزدوری می‌باشد که از جانب امریکا نقش خود را بازی می‌کند. به همین ترتیب امارات و قطر و بقیه دولت‌های خلیج نیز مزدورانی می‌باشند که در راستای اجرای نقشه انگلیس در برابر نقشه‌ای امریکا، تلاش می‌کنند.

بنابر این، اکثریت مردم یمن نمی‌دانند که در گیری‌های یمن، در گیری‌های بین‌المللی میان امریکا و انگلیس می‌باشد. آن‌ها گمان می‌کنند که این در گیری‌ها منطقه‌ای بوده و در پشت آن سعودی، امارات و ایران قرار دارد و این باعث شده که مردم یمن راه‌حل صحیح را برای بیرون‌رفت از این درگیری‌ها نداشته باشند؛ بلکه این طرز دیدگای آن‌ها منجر به این شده که مردم یمن برای به دست آوردن منافع دنیوی و یا به دلیل تسلیم شدن به فشارهای یکی از ابزار طرف‌های منطقه‌ای و محلی درگیری، در این درگیرها فرو روند. حتی مردم یمن در نتیجۀ نبود هوشیاری سیاسی در بین‌شان، اظهارات پامپیو را جدی گرفته، گمان می‌کنند که سعودی و امارات برای غیرنظامیان اهمیتی قایل اند؛ نمی‌دانند که آنان ابزارهای منطقه‌ای می‌باشند که در درگیری‌های بین‌المللی در یمن از آن استفادۀ ابزاری می‌شوند، در حالی‌که جنایاتی‌که این دو دولت بر علاوۀ ایران، علیه مردم یمن مرتکب شده‌اند، آشکار بوده و این جنایات هم‌چنان ادامه خواهد داشت.

بعد از به شکست مواجه شدن نشست ژینوی اخیر، که نمایندۀ حوثی‌ها در آن حضور نداشت، به منظور متلاشی ساختن نیروهای هادی، حملات هوایی ائتلاف به رهبری سعودی بر ولایت الحدیده بیشتر شد. این عکس‌العملی در برابر فشاری بود ‌که بر حوثی‌ها به دلیل عدم حضورشان در مشاورات وارد می‌شد و گویا که چراغ سبزی از جانب امریکا برای رشد مزدورش "حوثی ها" بود؛ اما نیروهای مکار و پلید "هادی" این فرصت را غنیمت شمرده و طبق برنامۀ انگلیس، در خصوص کاهش تنش‌ها و به همکاری امارات، قدرت‌شان را در یمن گسترش داده‌اند.

پس هر ویرانی و نابودیی‌که در یمن ایجاد می‌شود، نزد طرف‌های درگیر بین‌المللی، امریکایی و انگلیسی و در همان سطح، نزد طرف‌های منطقوی، درگیری سعودی، امارات و ایران هیچ اهمیتی ندارد. آن‌چه که برای دولت‌های منطقه اهمیت دارد، خدمت به بادران‌شان و به دست آوردن رضایت آن‌ها می‌باشد؛ آن هم به تقدیم اجساد، خون‌ها و جان‌های مردم بی‌گناه یمن؛ کسانی‌که هیچ گناهی جز این‌که در میدان درگیری‌های بین‌المللی و در زمان نبود خلیفۀ مسلمانان قرار گرفته‌اند؛ رهبری یا خلیفه‌ای که برای مردم خود سپر قرار گرفته و در پناه حمایت‌هایش مسلمانان می‌توانند با دشمنان اسلام پیکار نمایند. بلی، این چنین است حال امت، در غیاب امامی‌که امورشان را نظم بخشیده و حامی‌شان می‌باشد.

بناءً این امت در انحطاط خود باقی خواهد ماند؛ مگر این‌که در فهم دین و تطبیق آن در زندگی از طریق برپایی دولت اسلامی، رژیم اجرای احکام و نظام‌های مبتنی بر عقیدۀ امت، دولت خلافت برمنهج نبوت، تطبق مبدأ اسلام بالای رعایا و حمل پیام هدایت و روشنی آن و رحمتی برای تمام بشر به وسیلۀ دعوت جهاد راه نجات خویش را پیدا کند.

﴿وَيَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ بِنَصْرِ اللَّهِ يَنصُرُ مَن يَشَاءُ وَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ﴾

[روم: ۵-۴]

ترجمه: در آن روز مؤمنین شادمان و خوشحال خواهند شد، به سبب نصرت و یاری الله(سبحانه و تعالی). او هر کس را بخواهد یاری می‌دهد و تنها او توانای شکست ناپذیر و مهربان است!

برگرفته از جریدۀ الرایه

نویسنده: استاد عبدالله قاضی از یمن

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه