شنبه, ۱۰ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۲۰م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
تأکید امریکا و ترکیه به حمایت از باقی ماندن بشار اسد در حکومت
بسم الله الرحمن الرحيم

تأکید امریکا و ترکیه به حمایت از باقی ماندن بشار اسد در حکومت

جیمز جیفری، فرستادۀ امریکا به سوریه، به تاریخ ۱۷دیسمبر ۲۰۱۸م در جریان کنفرانسی‌که در مرکز تحقیقاتی در واشنگتن برگزار شده بود، چنین اعلان نمود: «می‌خواهیم تا شاهد یک نظام متفاوت و با نفوذ در سوریه باشیم. من از تغییر نظام حرف نمی‌زنم. ما در تلاش خلاصی از اسد نیستیم.» (منبع: الشرق الاوسط، ۱۹ دیسمبر ۲۰۱۸م)

این تأكيد جدید از سوی امریکا در حالی صورت می‌گیرد که قبلاً نیکی هیلی نماینده ویژۀ امریکا در سازمان ملل، چنین سخنانی را ابراز کرده بود. او به شبکۀ "سی بی اس" امریکا به تاریخ ۲۳ سپتمبر ۲۰۱۸م گفته بود: «تصور نمودن سوریه با بقای بشار اسد در آن دشوار است. بدیهی است که  ایالات متحده امریکا به هیچ‌وجه تلاش برای مجبور ساختن اسد به ترک موقف‌‌اش نخواهد کرد.» این معلوم‌دار است که امریکا از روز اول از مزدورش، بشار اسد، حمایت نموده است؛ هنگامی‌که ایران و حزب آن را در لبنان و روسیه و هم‌چنان ترکیه، سعودی و سایر کشورها را جهت حمایت از نظام سوریه تحریک نمود و تمام آن‌ها با انقلاب و مردم سوریه با اسالیب مختلفی مبارزه نمودند.

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجۀ ترکیه در نشست دوحۀ قطر به تاریخ ۱۶ دیسمبر ۲۰۱۸م در حالی‌که به این پرسش که آیا همراه بشار اسد بعد از برنده شدن او در انتخابات پیشرو، همکاری خواهید نمود؟ جواب می‌داد و گفته بود: «در صورتی‌که یک انتخابات دموکراتیک و شفاف برگزار شده و بشار اسد در آن پیروز شود، بالای همه لازم است تا دربارۀ همکاری با وی فکر نماییم.» (منبع: بی بی سی، ۱۶ دیسمبر ۲۰۱۸م) و هنگامی‌که این گفته‌های وی حساسیت‌ها را برانگیخت، کوشش کرد تا گفته‌اش را با سخن مشابهی اصلاح نماید و گفت: «هرگاه چنین انتخاباتی برگزار شود، هریک از ما موقف خود را در این راستا بررسی خواهد نمود؛ یعنی گفته نمی‌توانم که همراه اسد همکاری خواهیم نمود و یا این‌که راهکار او را تصویب خواهیم نمود.» (منبع: خبرگزاری آناضول، ۱۷ دیسمبر ۲۰۱۸م) بعد از آن کوشش کرد تا به گفته‌ی اول خودش برگردد و چاره‌ای جز بیان آن به صورت دیگر نداشت؛ زیرا ناگزیر به موقف خودش جهت تعامل با بشار اسد و نظام او چنانچه قبل از سال ۲۰۱۱م بود، بررسی خواهد کرد و آن زمانی بود که رابطه میان اردوغان و بشار تا حد دوستی صادقانه و خانوادگی رسیده بود و او را با وجود جرایمی‌که انجام داده بود؛ مانند کشتار در زندان صیدنایا، تأیید می‌کرد.

از این‌رو اردوغان دست به عمل کثیف خود زده و انقلابیون را فریب داد تا مناطق بی‌شماری را تسلیم نظام سوریه نمایند و هم‌چنان علیه انقلاب توطئه نمود تا آن را ناکام ساخته و روابط دوستانه‌اش را با بشار اسد از سر بگیرد.

ذبیح الله رضوان

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه