جمعه, ۰۹ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۱۹م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
نگرانی فرمانده نظامی نیروهای امریکایی از تاثیرگذاری کشورهای روس، ایران و پاکستان در افغانستان
بسم الله الرحمن الرحيم

نگرانی فرمانده نظامی نیروهای امریکایی از تاثیرگذاری کشورهای روس، ایران و پاکستان در افغانستان

فرمانده ارشد نیروهای امریکایی در افغانستان گفته به رغم این که دولت افغانستان یک دولت ضعیف است؛ تلاش کشورهای روسیه، ایران و پاکستان برای تحقق اجندای خود در این کشور، اوضاع را بیشتر از پیش پیچیده تر و جنگ علیه افراط گرایی مشکل تر می سازد.

چنان چه جنرال جون نیکلسون در یک مصاحبه با صدای امریکای بخش افغانستان گفت:«ما به تاثیر گذاری کشورهای بیرونی در افغانستان توجه داریم. چنان چه روسیه در سال 1979م کمتر از یک دهه در افغانستان دخالت داشت و اینک بار دیگر می خواهد که در منطقه نفوذ خود را تحکیم بخشد. روسیه زمینه گفتگوهای صلح را با اشتراک شش کشور در هفته آینده آماده ساخته است که مشارکت امریکا را در این گفتگوها نادیده می گیرد.»

چیزی که نگرانی نیکلسون را برانگیخته، روابط روسیه باطالبان می باشد، چنانچه او گفت: «روسیه برای قانونی ساختن طالبان تلاش نموده و از آن ها حمایت می نماید. درحالی که طالبان از افراط گرایی حمایت می کنند. من حمایت روسیه از طالبان و افراط گرایی که ستون فقرات اقتصادی آن ها را تجارت مواد مخدر تشکیل می دهد، قابل تاسف می دانم.»

علاوه بر این که طالبان از تاریخ پدید آمدن شان تا اکنون به اعمال سختگیرانه و افراط گرایی متوسل شده اند، باز هم نیکلسون نقش طالبان را در پروسیه صلح پر رنگ دانسته گفت:«در بین این حرکت افراد واقع بینی هست که به پروسه صلح خوشبین بوده، از همان زاویه ای که دولت افغانستان به آن می بیند باورمند اند. نیکلسون گفت: بسیاری از رهبران طالبان خواستار زنده گی بهتری برای تمام مردم افغانستان هستند. او در عین حال افزود: ایران از افراط گراها در غرب افغانستان حمایت می کند؛ اما حمایت ایران نسبت به حمایت روسیه از افراط گراها، وضعیت را به مراتب پیچیده ترساخته است. هم چنان نیکلسون افزود: باید ایران و افغانستان به مثل روابط تجارتی خویش، روابط سیاسی را مستحکم نمایند؛ تا خسارات اندکی که از ناحیه قطع رابطه تجارتی بین افغانستان و پاکستان به میان آمده را کاهش دهند.»

اداره رئیس جمهور ترامپ، با تماس های تیلفونی که در این اواخر با مسئولین بلند پایه افغانی و پاکستانی داشتند، داشتن اراده قوی را برای روی دست گرفتن سیاست جدیدی در منطقه ابراز نمودند. طوری که معلوم می شود امریکا بالای اسلام آباد فشار وارد می نماید تا برای ریشه کن کردن گروهای افراط گرا که در مناطق قبایلی پاکستان نزدیک به مرزهای افغانستان طور مخفی فعالیت دارند اقدام نماید.  

نیکلسون افزود:«ما تصمیم داریم که پاکستان را در مبارزه علیه تروریزم حمایت کنیم، و ریشه کن کردن تروریزم می تواند ترس و هراس پاکستان را از ناحیه حملات تروریستی که درخاکش به وقوع می پیوندد از بین ببرد. حملاتی که به باور بسیاری ها به دستور امریکا راه اندازی شده است. نیکلسون گفت امیدواریم که تغییراتی در اقدامات سیاسی پاکستان رونما گردد، چون این تغییرات به نفع خود پاکستان است.»(منبع:صدای امریکا)

قطعاً امریکا بر افغانستان، پاکستان و ایران تسلط دارد؛ اما باوجود آن تا کنون در سرکوبی و خاموش ساختن مقاومت سختگیرانه افغان ها ناکام مانده است. اعترافات امریکا از دخالت روسیه در افغانستان می رساند که امریکا برای توسعه بخشیدن مداخلات روسیه در افغانستان به عنوان یک تکتیک سیاسی تلاش می نماید، چنان چه از همین تکتیک در سوریه استفاده کرد.                            

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه