پنجشنبه, ۰۸ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۱۸م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
وقتی‌که خواستگار نزد شما آمد!
بسم الله الرحمن الرحيم

وقتی‌که خواستگار نزد شما آمد!

در سنن ترمذی از ابو هریره رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود:

                              «إِذَا خَطَبَ إِلَيْكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ دِينَهُ وَخُلُقَهُ فَزَوِّجُوهُ، إِلَّا تَفْعَلُوا تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي الْأَرْضِ وَفَسَادٌ عَرِيضٌ»

ترجمه: کسی‌که از دین و اخلاق او راضی هستید، نزد شما(از اولاد یا اقارب شما) خواستگاری  نمود، با او موافقت نمایید؛ اگر با او موافقت نکردید(جواب رد دادید) فتنه و فساد گسترده‌ای را در زمین برپا کرده‌اید.

مفهوم حدیث:

در حدیث فوق یک نکتۀ خیلی مهم و قابل اهمیت است، که آن را رسول الله صلی الله علیه وسلم به طور واضح بیان فرموده است: «کسی‌که از دین و اخلاقش راضی هستید، از شما خواستگاری نمود» و این چنین نفرمود: "کسی‌که از نماز او راضی هستید، از شما خواستگاری نمود" به این اعتبار که نماز ستون دین است؛ چنان‌چه مردم این‌گونه در وقت خواستگاریی دختری برای پسری از نمازش می‌پرسند و اگر نمازخوان بود، خواستگاری را قبول می‌نمایند. بناءً این قبولیت تنها به اساس نماز صورت گرفته و بس؛ در حالی‌که این نوع پیوند سبب ناراحتی‌های زیادی می‌گردد. آیا بسیار ازدواج‌هایی نیست که منجر به طلاق می‌گردند؟ در حالی‌که حدیث رسول الله صلی الله علیه وسلم به طور واضح برای‌ما بیان می‌نماید که پرسش باید استوار از دین و اخلاق بوده باشد؛ نه از نماز.

رسول الله صلی الله علیه وسلم می‌فرماید: دین معامله است. وقتی‌که ما از دین بدانیم، پرسش ما لازم است که از رفتار، معامله و اخلاق باشد؛ زیرا در دین است که نماز و همه احکام دیگر اسلام وجود دارد. بناءً بین کسی‌که معامله با مردم به اساس اسلام می‌نماید، با کسی‌که معامله با مردم به اساس غیراسلام می‌نماید، تفاوت وجود دارد؛ اگرچه نماز هم بخواند؛ زیرا او دین را نمی‌داند.

ای مسلمانان! این روزها را ما دیگر دریافت کرده نمی‌توانیم؛ روزهایی‌که ارتباطات نیکو در بین ما و نفس‌های ما و هم‌چنان بین ما و مردم و بین ما و الله سبحانه وتعالی از بین رفته است. امروزه در بین‌ مسلمانان روابط مصلحتی و منفعتی عام گردیده است. بسا کسانی هستند که صبح نماز می‌خوانند و سود هم می‌خورند؛ نماز می‌گذارند و در حق برادر و همسایه‌اش بدی می‌نمایند و نماز اداء می‌نمایند و مرتکب گناهان می‌گردند.

بنابر این می‌گوییم: تنها نماز جهت قبولیت خواستگاری دختر برای پسر کافی نمی‌باشد، باید قسمی‌که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرموده است، توجه به دین پسر داشته باشید. از الله سبحانه وتعالی استدعاء می‌نمائیم، افکار منفعت و مصلحتی‌ای را که در وجود امت مسلمه رخنه نموده است، دور گرداند. اللهم آمین!

Last modified onچهارشنبه, 09 می 2018

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه