جمعه, ۰۹ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۱۹م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
در مورد دشمنی بسیار شدید
بسم الله الرحمن الرحيم

در مورد دشمنی بسیار شدید

از حضرت عاشیه صدیقه رضی الله عنها روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود:

«إنَّ أبغَضَ الرَّجَالِ إليَ اللهِ الْألَدُّ الْخَصِمُ»

(رواه بخاری و مسلم)

ترجمه: منفورترين مردان نزد الله(سبحانه وتعالی) کسی است که به‌شدت دشمنی می‌ورزد.

مراد از "اَلْألَدُّ الْخَصِمُ"(خصومت و دشمنی شدید) آنست که هدف شخص با این خصومت و دشمنی زیاد، تأیید و طرف‌داری از باطل و نپذیرفتن و رد کردن سخن و دعوت حق باشد. این دعوت حق از جانب حبیب ما حضرت محمد صلی الله علیه وسلم برای اجتناب از اخلاق ناپسند است، چون دین ما رحمت است، طوری‌که الله سبحانه وتعالی فرموده است:

﴿وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ﴾

[انبياء: ۱۰۷]

ترجمه: ما تو را(حضرت محمد صلی الله علیه وسلم) نفرستادیم؛ مگر رحمت برای عالمیان.

هم‌چنان از آن در آیت ۱۵۹ سورۀ آل عمران فرموده است:

ترجمه: اگر تو درشت‏خوی و سنگ‌دل می‌بودی، مردم از پيرامون تو پراگنده می‌شدند.

پس رسول الله صلی الله علیه وسلم برای اطفال، ریش‌سفیدان، زنان و حتی حیوانات رحمت بود. پس کسی‌که سخن حق را نمی‌پذیرد و علیه حق مجادله می‌کند، با علمی‌که دارد، دیگران را حقیر می‌شمارد، واضح می‌شود که او دارای مرض قلبی است و علم را برای این نیاموخته که توسط آن حق را بشناسد و مردم را به راه راست هدایت کند؛ بلکه توسط آن بالای مردم فخر می‌کند، طوری‌که در حدیث پیامبر صلی الله علیه وسلم آمده است:

«مَنْ طَلَبَ الْعِلْمَ لِيُجَارِىَ بِهِ الْعُلَمَاءَ أَوْ لِيُمَارِىَ بِهِ السُّفَهَاءَ أَوْ يَصْرِفَ بِهِ وُجُوهَ النَّاسِ إِلَيْهِ أَدْخَلَهُ اللَّهُ النَّارَ»

ترجمه: کسی‌که علم را به خاطر هم‌چشمی با علماء و مجادله با نادانان حاصل کند، الله(سبحانه وتعالی) او را به آتش جهنم می‌اندازد.

ای مسلمانان! ترحم، شفقت و خیرخواهی بر یک‌دیگر از زندگی ما رخت بسته است و این از سبب سیطرۀ همین نوع مردم و حکام ظالمی‌ست که بالای ما اولیای امور تعین شده‌اند و از اوامر و نواهی الله سبحانه وتعالی سرکشی می‌کنند. سوگند به الله سبحانه وتعالی که زندگی با چنین روشی جرم است؛ گفت‌وگوی مسلمان با برادر مسلمانش بخاطر این نیست که قناعتش را حاصل کند؛ بلکه برای بندساختن وی است و این اشخاص نفهمیده اند که سبب انتشار این مفکوره در بین‌شان دوستی با کفار و عدم تطبیق اسلام است. پس بدانید که هدف این اشخاص دعوت به‌سوی الله سبحانه وتعالی و دین اسلام نیست، از الله سبحانه وتعالی می‌خواهیم که برای همۀ ما بینایی به راه حق و هدایت را نصیب فرماید.

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه