جمعه, ۰۹ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۱۹م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
مغفرت گناهان توسط روزه و شب قدر
بسم الله الرحمن الرحيم

مغفرت گناهان توسط روزه و شب قدر

(ترجمه)

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ: «مَنْ قَامَ لَيْلَةَ القَدْرِ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا، غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ، وَمَنْ صَامَ رَمَضَانَ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ»

(رواه بخاری، کتاب الصوم، بَابُ مَنْ صَامَ رَمَضَانَ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا وَنِيَّةً)

ترجمه: از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: کسی‌که شب قدر را از جهت ایمان‌داری و دریافت ثواب، قیام نماید، گناهان گذشته‌اش عفو می‌گردد و کسی‌که ماه رمضان را از روی ایمان و طلب پاداش روزه گیرد، گناهان(صغیره) گذشته‌اش آمرزیده می‌شود.

تشریح حدیث

در ماه رمضان شبی وجود دارد که هرکه در آن قیام نماید و از جهت عبادت بااخلاص و طلب ثواب بیدار بماند، الله سبحانه وتعالی گناهان گذشته‌اش را معاف می‌کند. هم‌چنان، اگر روزه گرفتن روزهای ماه رمضان از روی اخلاص و طلب ثواب باشد، الله سبحانه وتعالی سبب مغفرت گناهان گذشتۀ بندگانش قرار می‌دهد. پس لازم است که در روزه، قیام الیل و دیگر اعمال‌مان با اوتعالی کسی را شریک نسازیم.

در حقیقت روزه گرفتن ماه رمضان و قیام شب قدر دو امری اند که با درنظرداشت آن‌ها شخص گنهگار چنین انگیزه پیدا نماید که به‌سوی هدایت و رشد خود باز گشته، عقل خود را حَکَم قرار داده، فرصت طلایی خود را از دست ندهد و حرص به دریافت این جایزۀ بزرگ(مغفرت گناهان) را با یقین و اخلاص داشته باشیم تا آغازگرِ صفحۀ جدیدی همرای الله متعال در زندگی‌مان باشیم.

از الله سبحانه وتعالی مسئلت داریم که گناهان ما را بیامرزد، روزه ما را قبول نماید و بهترین مکافاتی‌که در نزد اوتعالی است، نصیب ما گرداند؛ ما را در این ماه از زمرۀ رحم شوندگان و بخشیده شدگان محسوب نموده و ما را بر اعمال صالحه دایم و قایم بدارد. آمین یارب العلمین!

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه