جمعه, ۰۹ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۱۹م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
اجتهاد کلید تطبیق اسلام است
بسم الله الرحمن الرحيم

اجتهاد کلید تطبیق اسلام است

(ترجمه)

از عمرو بن العاص رضی الله عنه روایت است که گفت: رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود:

«إِذَا حَكَمَ الْحَاكِمُ فَاجْتَهَدَ ثُمَّ أَصَابَ، فَلَهُ أَجْرَانِ، وَإِذَا حَكَمَ فَاجْتَهَدَ ثُمَّ أَخْطَأَ، فَلَهُ أَجْرٌ» (رواه مسلم)

ترجمه: حاکم زمانی‌که اجتهاد نماید و در اجتهادش حق را دریافت نماید، برای او دو اجر داده می‌شود، اگر در حکمی اجتهاد نمود و در اجتهادش خطاء نمود برایش یک اجر می‌باشد.

مفهوم حدیث

اسلام عزیز برای اجتهاد جایگاه والایی را قرار داده است، زیرا به ذریعه آن احکام اسلام در بین مردم زنده باقی می‌ماند، اسلام به وجه‌احسن آن تطبیق می‌گردد و اجتهاد ضرورت هر زمان و مکان می‌باشد؛ چون سلف صالحین ما آن را انجام داده‌اند. بنابر این، اسلام در امور جدیده هر زمان به آن پابندی نموده است، هم‌چنان اسلام بهترین تطبیق را بالای مردم در همه بخش‌های زندگی از قبیل، زندگی اجتماعی، اقتصادی، تعلیمی، قضایی، سیاسیت داخلی و خارجی داشته است تا این‌که زمین را از عدل، عزت و نصرت پُر نمود. دین اسلام در اطراف و اکناف زمین رسید و مردم در آن گروه گروه داخل گردیدند.

لیکن زمانی‌که فهم و دید از احکام اسلام ضعیف گردید و مفهوم اجتهاد از اذهان مردم از بین رفت، در این وقت امت به صورت عموم و علماء امت به طور خاص به کفر و احکامش اعتماد نمودند، در این حالت قوانین غربی و دساتیر وضعی بشری در جایگاه احکام الله قرار گرفت؛ هوای نفس به جای فکر و فقه قرار گرفت و امت اسلامی در خلال نظام کفر چنان حالتی را به خود گرفته است که نفس خود را پیرامون اجتهاد در مورد ضروریات و نوآوری‌های عصر ضعیف می‌داند. امت را در حالتی می‌یابی که احکام و قوانین کفری را بالای خود تطبیق می‌کند و در زندگی کردن تحت چتر نظام کفری چنان عادت کرده‌اند که گویا هیچ احکام اسلام را نمی‌شناسند.

پس ای مسلمانان! امروز امت اسلامی سر از نو در حال بازگشت بسوی عمل دین و اسلام می‌باشند، این در حالی‌ست که خیانت‌ها و ظلم حکام برای‌شان آشکار گردیده، بعد از این‎که علماء ذلیل گردیده و حجاب زنان و عمامه علماء از بین برده شد، پس امروز که امت اسلامی آمادۀ حکم به اسلام از طریق دولت خلافت شده است؛ خلافتی‌که احکام اسلام را با اجتهاد صحیح بالای همه بشریت تطبیق نماید.

یا الله! مارا با آمدن خلافت راشده بر منهاج نبوت که در آن وحدت مسلمانان نهفته باشد، مستفید بگردان و مصایب و بلاها را دور نما! یا الله! زمین را به نور و جه کریمت منور گردان. اللهم آمین آمین!

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه