جمعه, ۰۹ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۱۹م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
طریقه ساختن سه قصر (بلند منزل) در بهشت
بسم الله الرحمن الرحيم

طریقه ساختن سه قصر (بلند منزل) در بهشت

از ابوامامه باهُلی رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه فرمود:

«أَنَا زَعِيْمٌ بِبَيْتٍ فِيْ رَبَضِ الْجَنَّةِ لِمَنْ تَرَكَ الْمِرَاء، وَإِنْ كَانَ مُحِقًّا، وَبِبَيْتٍ فِيْ وَسَطِ الْجَنَّةِ لِمَنْ تَرَكَ الْكَذِبَ، وَإِنْ كَانَ مَازِحًا، وَبِبَيْتٍ فِيْ أَعْلَى الْجَنَّةِ لِمَنْ حَسُنَ خُلُقُهُ» (رواه أبو داود باسناد صحيح)

ترجمه: من ضامن خانه (قصری) در طبقات پايين بهشت برای کسی هستم که خصومت و دعوی را ترک کند، هرچند که حق بجانب هم باشد و ضامن قصری در وسط بهشت برای کسی هستم که دروغ را ترک کند، اگرچه برای مزاح هم باشد و ضامن قصری در بالاترين طبقات بهشت برای کسی هستم که اخلاقش نيکو باشد.

توضیح حدیث:

در این حدیث سه مطلب عمده بیان شده که هر مسلمان در تمام زندگی‌اش به آن مواجه است:

-        ترك مجادله و ستيزه‌جويی يا پی‏گیری دعوی، اگرچه بر حق هم باشد.

-        ترك كردن دروغ، حتی اگر به طور شوخى و مزاح باشد.

-        خوش رفتاری و اخلاق نیکو و این یک صفت بسیار عالی است.

یکی از صفات مؤمنین این است که با برادران مسلمان خود بر سر متاع دنیا زیاد مجادله (دعوی جَلَبِی) نمی‌کنند، بلکه بسیاری اوقات حق خود را به برادر مسلمانش واگذار می‌کند، به امید این‏که الله سبحانه وتعالی برایش قصری در بهشت اعطاء نماید، علاوه بر این، صفت دیگری‌که در میان مؤمنین زیاد محبوب است، آن عبارت از "ایثار" (سپردن حق خود به برادر مسلمان با وجود محتاج بودن خود) است؛ به عبارت دیگر، ایثار و گذشتن از حق خود به نفع مسلمانان از خصوصیات کُبَّار صحابه رضی الله عنهم بود که مؤمنین در زندگی‌شان به آنان اقتدا می‌کنند.. در حال حاضر اما عده‌ای از افراد به ظاهر مسلمان را مشاهده می‏کنیم که در احراز قدرت چگونه روش افتضاح‌آمیز را از خود به نمایش گذاشته‌اند، آن‏هم برای نهادینه ساختن نظام کفر و تطبیق قوانین کفری در میان مسلمانان؛ به‌به، چه قدر خیانت بزرگ با عالَمی از رسوایی!

ترک دروغ یا دروغ نگفتن نیز یکی از صفات مؤمنین است، زیرا دروغ در اسلام حرام است و مؤمن مرتکب حرام نمی‏شود. مؤمن واقعی و دعوتگر به سوی اسلام از دروغ گفتن به طور مزاح و شوخی هم به امید نیل به قصری در بهشت اجتناب می‏کند. علاوه بر این، دعوت گران مؤمن حتی اگر به زندان باشند و گمان رود که به گفتن دروغ  از زندان رها می‏شوند، بازهم دروغ نمی‏گویند؛ چون دروغ گفتن حرام است. لیکن رؤسای کفر و حکام ظالم سرزمین‌های اسلامی، مسلمانان را با دروغ‌پردازی‌های‌شان مسموم ساخته‌اند، طوری‌که سالانه هزاران دروغ را به مردم می‏گویند...

اما اخلاق نیگو و خوش‌رفتاری هم یکی از صفات مؤمنین است که توسط آن قصر بهشت را از آنِ خود می‏سازند، در حدیث آمده که هر که از رفق و نرم‌خویی و اخلاق نیکو محروم شد؛ از همه خیر محروم شده است. از عایشه صدیقه رضی لله عنها پرسیدند که اخلاق پیامبر صلی الله علیه وسلم چگونه بود؟ فرمود: اخلاق پیامبر قرآن بود، یعنی آن‌چه قرآن گفته در زندگی‌اش عملی می‌کرد.

ای مسلمانان!

اگر امروز شما عده‌ای از مسلمانان را به دروغ گفتن، وعده خلافی، دعوی جلبی، اخلاق ناپسند و غیره مشاهده می‏کنید؛ این از مشکل شخصی‌شان نیست؛ بلکه مشکل نظام سرمایه‌داری است که مسلمانان را به اندوختن مال بدون در نظرداشت حلال و حرام تشویق نموده، پس این همه بداخلاقی‌ها، بی‌اعتمادی‌ها... پیامدی از نظام سرمایه‌داری یا دموکراسی است.

والسلام علی من اتبع الهدی

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه