پنجشنبه, ۰۸ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۱۸م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
دولت تاجیکستان قانون منع حجاب را تصویب می کند
بسم الله الرحمن الرحيم

دولت تاجیکستان قانون منع حجاب را تصویب می کند

(ترجمه)

خبر:

قوۀ مقننه دولت تاجیکستان از مردم می خواهد که به پوشیدن لباس ملی سنتی این کشور و فرهنگ آن ادامه دهند و این یک گام وسیع برای متوقف ساختن زنان از پوشیدن لباس های اسلامی تلقی می گردد. زنان کشورهای آسیای میانه معمولاً در عوض حجاب چادر را به سر می کنند که در زیر زنخ تاب خورده و در عقب سر بند می گردد. شمس الدین اورم بیک زاده وزیر فرهنگ کشور تاجیکستان به رادیو فری یوروپ گفت: «پوشیدن لباس اسلامی واقعاً خطرناک است؛ در حالی که اکثریت مردم این کشور مسلمان اند.» وی هم چنان علاوه نمود: «هرکس با نگرانی و تشویش به سوی زنان با حجاب می نگرند و گمان می کنند که آن ها چیزی را زیر حجاب خویش پنهان دارند.» گرچه قوۀ مقننه خواهان آوردن اصلاحات در طرز پوشیدن لباس در داخل کشور است؛ اما مشخصاً مسأله حجاب را ذکر نکرد.

ولی مقامات دولتی این کشور قبلاً گفته بودند که حجاب اسلامی نماینده گی از فرهنگ بیگانه درین کشور می کند. مطابق به شرایط این قوانین موجوده در تاجیکستان، زنان با حجاب قبل از قبل از ورود به دوایر دولتی منع شده اند. در شروع ماه اگست، مقامات دولتی بدین نتیجه رسیدند که بیش از ۸هزار زنان حجاب پوش در پایتخت(دوشنبه) وجود دارد، و امر نمودند تا همه این ها تنها چادرهایی را با روش تاجیک ها بپوشند. قوۀ مقننه در حال حاضر جریمه را برای شکننده های این قانون تعیین نکرده است؛ اما بعضی مقامات اظهار داشتند که در آینده های نزدیک این کار تصویب خواهد شد. (منبع: مجله آزادی ۰۱/۰۹/۲۰۱۷)

تبصره:

دولت تاجیکستان با وجود داشتن ۹۸درصد مسلمان، با بی شرمی تمام کوشش می کند که از انتشار و عملی کردن اسلام جلوگیری کند و با آوردن فشارهای گوناگون بالای زنان مسلمان اصرار می ورزد تا آن ها به عوض پوشیدن حجاب و چادر به همان شکلی که شریعت اسلامی حکم کرده است، چادرهای خویش را در عقب سر خویش ببندند. ظاهراً پوشانیدن گردن آن چنان سبب نگرانی شمس الدین اورم بیک زاده گردیده که وی تصمیم خنده آور را در مقابل ۸هزار زن مبنی بر پوشیدن حجاب به شیوه تاجیکی گردیده است.

دولت تاجیکستان که وفادار به اتحاد جماهیر شوروی سابق سیکولر و ظالم است، نظر به استندردهای غربی هیچ پیشرفت نداشته که از روی احساسات آرزوی برابری با کشورهای غربی را کرده است. با وجودی که قانون اساسی این سرزمین آزادی عقیده را مقدس می پندارد؛ ولی باز هم فعالیت ها بر جنبه های اسلامی از طرف دولت کنترول می شوند. در ماه های اخیر، دولت تاجیکستان اقدامات جدی و شدیدی را علیه اسلام و مسلمانان گرفته است، خصوصاً بعد از این که رئیس جمهور این کشور تأکید بر پوشیدن لباس خاص موازی با عنعنات این کشور و گرفتن ریش به شکل جبری آن امر نمود. در ضمن قوانین جدید را برای مسافرینی که برای حج به مکه سفر می کنند، گذاشت. این چنین قواعد توسط بعضی ها علیه حزب ترقی خواهان اسلامی تاجیکستان که متهم به سازمان تروریستی است، نیز می باشد. بدین اساس مقامات مذهبی رسمی این کشور فعالیت های این حزب را ممنوع اعلام نمود.

ملت هایی که در صدد از بین بردن حجاب به شکل کامل آن اند و یا کوشش می نمایند که حجاب را صرف به روش عنعنوی آن توسط رسانه های؛ مانند: میپستر و یوتیوب تبدیل نمایند، این را بدانند که این کارشان ترس افراد سیکولرهای آزاد را در شرق و غرب نشان می دهد و این کارشان تأثیر ارزش مکمل نظام اسلام را هویدا می سازد. حقیقت امر اینست که مسلمانان معتقد به برتریت نظام اجتماعی اند که در مسایل اجتماعی ارزش های اسلامی را مراعات و از اخطلات روابط بین زنان و مردان جلو گیری می کنند، برعلاوه، مسلمانان را تشویق می کند تا بر اساس اسلام زنده گی و جامعه خویش را مترقی و رونق دهند.

جنگ فکری میان ارزش های اسلامی و سیکولری توسط آزادی خواهان و ملت های سرمایه دار از بین رفته است؛ اما به محض این که توسط این آزادی ها روش زنده گی آن ها به چالش کشیده شود، اقدام به ممانعت می کنند. بازگشت دوباره خلافت اسلامی برای همه مسلمانان امید است که آن ها را قوت بخشیده و با حمایت و خوش آمدگویی از میان همین مسلمین و ظرفیت های آن ها اطمینان مسلمانان را باید بیشتر بسازد. طبعاً انسان ها دارای فطرت اند و تطبیق نظام اسلام به شکل طبیعی حتی بالای غیر مسلمانان نیز تأثیر وارد خواهد کرد تا آن ها از تطبیق اسلام در سرزمین خویش قدردانی کنند. بناً باید برای بازگشت دوباره خلافت بر منهج نبوت زمینه سازی گردد و این کار یک حقیقت متداوم است.

﴿بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْبَاطِلِ فَیدْمَغُهُ فَإِذَا هُوَ زَاهِقٌ وَلَكُمُ الْوَیلُ مِمَّا تَصِفُونَ﴾

[انبیا: ۱۸]

ترجمه: بلكه(ما چنین نمی خواهیم و) حق را به جان باطل می اندازیم، حق مغز سر باطل را از هم می پاشد و باطل هرچه زودتر محو و نابود می شود. وای بر شما(ای كافران) به سبب توصیفی كه می‌كنید(از بی هدفی جهان و از افترای كه بر الله و فرستاده یزدان می بندید).‏

نویسنده: ملیحه فهیم الدین

برای دفتر مطبوعاتی مرکزی حزب التحریر

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه