جمعه, ۰۹ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۱۹م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
امریکا در گرداب کوریای شمالی
بسم الله الرحمن الرحيم

امریکا در گرداب کوریای شمالی

(ترجمه)

خبر

رویترز به نقل از وزارت خارجه امریکا نوشت: «کوریای شمالی هیچ گونه تلاشی را از خود برای مذاکرات در مورد برنامه هسته ای و بالیستیکی خویش به خرج نداده است. این در حالی ست که ریکس تیلرسون وزیر خارجه امریکا خواهان پی گیری مستقیم مذاکرات همراه پیونگ یانگ شده است.» هیثر ناویرت سخنگوی وزارت خارجه امریکا در بیانیه ای اظهار داشت: «از مسؤولین کوریای شمالی هیچ گونه نشانه توجه و آماده گی برای گفتگوی خلع سلاح هسته ای اش دیده نشده است.»

تبصره

کوریای شمالی و تنش هایی که بین او و امریکا تبادله می شود، به دغدغه اصلی واشنگتن منجر شده است و این را هیچ کس رد نمی کند، و این را هم کسی رد نخواهد کرد که کوریای شمالی به خوبی توانسته است، اوضاع بین المللی را به کار گیرد تا توسط زراد خانه هسته ای و بالیستیکی خویش هم اکنون امریکا را بترساند.

اصل بحران امریکا همرای کوریای شمالی در این است که امریکا می خواست، توسط کوریای شمالی برای تهدید چین، آتش نابودی چین را بر افروزد؛ مگر پس از آن که موشک های کوریای شمالی قاره پیما شد، سحر ساحر بر خودش اثر کرد. به این معنی که اگر جنگ در بگیرد، چنان چه امریکا انتظار داشت، منحصر به چین نخواهد بود و دامن سرزمین های امریکا را هم خواهد گرفت.

در بین سال های ۲۰۰۳ الی ۲۰۰۹م که امریکا سرگرم جنگ در عراق بود، کوریای شمالی گام های بزرگ و مهمی را برای توانمندی هسته ای و بالیستیکی خود برداشت، این کشور اولین بمب اتمی خویش را در سال ۲۰۰۶م، درست زمانی که امریکا نیروهای خویش را از اطراف و اکناف جهان به منظور مبارزه با انقلاب عراق عقب نشینی داد و به آن کشور گسیل داشت و وقتی که امریکا از جار و جنجال عراق خویش را به در کشید، در مقابل خود قدرت قوی هسته ای کوریای شمالی را یافت.

کوریای شمالی با تکمیل کردن تجارب بُرد موشکی خویش که اضافه تر از ۱۰ هزار کیلومتر را در تیر رس دارد، می تواند خشکی های اصلی امریکا یعنی شهرهای ساحل شرقی که به شکل مستقیم در امتداد اراضی امریکا موقعیت دارد، در پوشش موشکی خود داشته باشد که این خود تهدید بزرگی برای امنیت امریکا تلقی می گردد. درست است که امریکا سپر موشکی دارد؛ ولی آن ها را در نبرد عملی برای مقابله با موشک های دور برُد، به کار نگرفته است که هرگونه خطایی در آن می تواند کشنده باشد. افزون بر این، کوریای شمالی دارای زراد خانه های زیر دریایی نیز می باشد که می تواند، از نزدیک امریکا را بمباردمان کند که در این صورت سپر موشکی هم توان مقابله با آن را نخواهد داشت. خلاصه این که کوریای شمالی توانمندی عملی را برای بمباردمان کردن داخل امریکا را دارد.

بنا به دلایل فوق برای امریکا بدیل دیگری جز گفتگو باقی نمانده است. به همین دلیل است که امریکا همواره در بدل تهدید کوریای شمالی از چین برای سهم گیری اش در حل بحران کمک می طلبد؛ مگر تا حال به این مأمول نرسیده است. امریکا و کشورهای بزرگ می خواهند بدون این که خسارات بزرگی را متحمل شوند، ملت های جهان دیگر را زیر سلطه خویش داشته باشند؛ اما در صورتی که کشوری دارای سلاح های کشنده باشد، آماده نبرد با وی نخواهند بود.

درسی که مسلمانان باید از تجربه امریکا همراه کوریای شمالی بگیرند، این است که فقط نیرو و توان جنگی می تواند کشورهای بزرگ و در رأس آن امریکا را به فکر وا دارد، قبل از این که برای جنگ تصمیم بگیرند.

نویسنده: عصام بخاری

Last modified onسه شنبه, 10 اکتبر 2017

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه