شنبه, ۱۰ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۲۰م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
اردوغان؛ نمونه‌ای از موجودیت سیکولریزم در اذهان مسلمانان
بسم الله الرحمن الرحيم

اردوغان؛ نمونه‌ای از موجودیت سیکولریزم در اذهان مسلمانان

(ترجمه)

خبر:

جیمز ماتیس وزیر دفاع امریکا گفت: «کشمکش‌هایی‌که بین ایالات متحده و ترکیه بخاطر دست‌گیری کشیش امریکایی بنام اندرو برانسون بالا گرفته‌است و تهدید‌هایی دونالد ترامپ مبنی بر تحریم ترکیه، مطلقاً هیچ تأثیری بر همکاری‌های نظامی بین این دو کشور ندارد.» او همچنان علاوه کرد که: «ما به همکاری‌های‌مان ادامه می‌دهیم

زمانی‌که از ماتیس در مورد تلاش‌های کانگرس امریکا بخاطر منع انتقال جنگنده‌های جدید اف- ۳۵ به انقره سوال شد، او جواب داد: «این تلاش‌ها اثر ندارد. قسمی‌که قبلاً گفتم، ما با ترکیه در بخش همکاری نظامی مشکلی نداریم، ما به کار خود در کنار متحدان‌مان در ناتو ادامه می‌دهیم.» (منبع: https://zn.ua/WORLD/branson-i-zapret-na-f-35-ne-vliyayut-na-voennoe-sotrudnichestvo-s-turciey-mettis-290315_.html)

تبصره:

در ۲۴ جون ۲۰۱۸م، رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری برنده شد. مدت‌ها قبل از روز رأی‌دهی، بحث‌های داغی در میان مسلمانان شروع شد و تا هنوز نیز ادامه دارد. این‌که در‌واقع اردوغان کیست: منجی امت اسلامی یا خیانت‌کننده به مصالح‌شان؟

در ذهن عده‌ای از مسلمانان، اردوغان به سبب سخنان زننده‌اش در مقابل رهبران کشور‌های غربی، بخصوص امریکا، به حامی و مدافع غیور منافع مسلمانان شهرت یافت. اقدام سیاسی "یک دقیقه" داووس در ۲۰۰۹م، سخنان خشم‌آمیز در برابر دولت یهود به سبب حملۀ آن رژیم به کشتی کمک‌رسان "آزادی" در ۲۰۱۰م ، سخنانش علیه روسیه بعد از حادثۀ شلیک  SU – ۲۴ روسیه در ۲۰۱۵م، انتقاد از حکومت هالند در مارچ ۲۰۱۷م، انتقاد از رهبر آلمان، انگلا مرکل در اگست ۲۰۱۷م و انتقاد‌های متواتر از امریکا بر سر طیف گسترده‌ای از موضوعات، مخصوصاً انکار امریکا از تسلیم کردن فتح‌الله گولن، که متهم به سازمان‌دهی کودتا است، همۀ این‌ها فقط یک لیست کوچک از وقایعی اند که اردوغان مؤفق شد با چند کلمه و حرکات خوب نمایشی، حمایت بعضی از مسلمانان را بدست آورد.

آنچه که در بالا ذکر شد، از نقل قول‌هایی جیمز ماتیس وزیر دفاع امریکا بر سر همکاری نظامی پایدار میان انقره و واشنگتن و سخنانی‌که در برابر بسیاری از رهبران دولت‌های "ضد ترکیه" به شمول دولت یهود گفته شده‌است، صریحاً تصدیق می‌کند که حرف‌های اردوغان اغلب با اعمالش تناقض دارد. در حقیقت بخاطر گرفتن یک تصمیم نهایی برای بحث بر سر اردوغان، به عنوان یک مسلمان، باید به اساس ایدیولوژی امت اسلامی(متون قرآنکریم و سنت نبوی) مراجعه کنیم. طوری‌که الله سبحانه وتعالی در قرآن می‌فرماید:

﴿فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَالرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ﴾

[نساء: ۵۹]

ترجمه: و هرگاه در چیزی نزاع داشتید، آن را به الله(سبحانه وتعالی) و پیامبر(صلی الله علیه وسلم) بازگردانید(و از آنان داوری بطلبید) اگر به الله(سبحانه وتعالی) و روز رستاخیز ایمان دارید؟!

در حقیقت تمام حالاتی‌که از طرف مسلمانان ایجاد می‌شود، باید از منشور قرآن و سنت بررسی شود؛ ولی بدبختانه بخاطر تسلط نزدیک به یک قرن مفکورۀ سیکولریزم بر مسلمانان، بعضی از آنان تنها زمانی‌ به اسلام مراجعه می‌کنند که مسائل‌شان مربوط به عبادات، مناسک و اخلاق باشد؛ اما اگر موضوع مربوط به اقتصاد، سیاست، وضعیت امت اسلامی یا روش‌های رهایی از اوضاع ناخوشایند باشد، به هر چیزی غیر از متون شریعت رجوع می‌کنند.

اگر کسی بجای پنج بار، دو یا سه بار در روز نماز بخواند، فوراً به یک شخص مرتد متهم می‌شود، طوری‌که میان مسلمانان در این مورد هیچ بحثی وجود ندارد. ولی اگر موضوع مورد منازعۀ‌شان مربوط به سیاست یا مسائل بین‌المللی باشد، بطور مثال، اگر آن مربوط به همکاری با دشمن مسلمانان در سازمانی چون ناتو باشد، یا این‌که مربوط باشد به رابطۀ دوجانبه دوستانه با روسیه و شخصاً با پوتین-کسی‌که در جنایات علیه مسلمانان قفقاز شمالی، ناحیۀ ولگا و کریمیه و در اذیت مسلمانان آسیای مرکزی دست دارد- در‌این‌صورت مسلمانان به مخالفت‌ها و بحث‌هایی سخت‌گیرانه‌ای بخاطر اجرا یا عدم اجرای چنین اعمال می‌پردازند.

بخاطر غلبۀ سیکولریزم در اذهان بعضی از مسلمانان و بخاطر عجز و بیزاری از مراجعه به اسلام در چنین مسائل سیاسی، اقتصادی و نظامی دولت، مسلمانان به منطق، استفاده از قانون "انتخاب بین بد و بدتر" و دیگر مباحثه‌های نامناسب، که هدف از آنان تثبیت مقام‌شان به عنوان حکام مسلمانان است، رجوع کرده‌اند. الله سبحانه‌و‌تعالی در این آیت قرآن عظیم‌الشأن، مسلمانان را از نتایج مهلک این‌چنین اعمال هشدار می‌دهد:

﴿أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَمَا جَزَاء مَن يَفْعَلُ ذَلِكَ مِنكُمْ إِلاَّ خِزْيٌ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يُرَدُّونَ إِلَى أَشَدِّ الْعَذَابِ﴾

[بقره: ۸۵]

ترجمه:  آیا به بعضی از دستورات کتاب آسمانی ایمان می‌آورید و به بعضی دیگر کافر می‌شوید؟! پس چیست جزای  کسی از شما که این عمل(تبعیض در میان احکام و قوانین الهی) را انجام دهد، جز رسوایی در این جهان، چیزی نخواهد بود، و روز رستاخیز به شدیدترین عذاب‌ها گرفتار می‌شود.

پذیرش کامل تمام قوانین شریعت، نه‌تنها قوانین مربوط به عبادت و اخلاق، مسلمانانی را که شیفتۀ اعمال نمایشی اردوغان شده‌اند، ترغیب می‌کند تا تنها به این توجه نکنند که او چقدر با لطافت قرآن می‌خواند یا چگونه والدین یک مکتب را ملاقات کرده‌است. آن زمان که به درخواست پسر یتیمی جواب داد که برایش نامه‌ای نوشته بود تا در آن ملاقات به عنوان پدرش باشد، بلکه هم‌چنان اردوغان و حکومت‌اش را از لحاظ سیاسی، اقتصادی و نظام حکومتی داخلی و خارجی، از منشور اسلام ارزیابی کنند.

کردار اردوغان با این یتیم برای بعضی از مسلمانان کردار حضرت عمر رضی الله تعالی عنه-خلیفۀ دوم اسلام را به یاد می‌آورد که بر پشتش غذا را به یک زن تهی‌دست برد تا بتواند اطفال‌اش را طعام دهد- ولی آلوده‌گی مدغم با سیکولریزم بعضی از مسلمانان شیفتۀ اردوغان را اجازه نمی‌دهد که توجه کنند که حضرت عمر رضی الله تعالی عنه برخلاف اردوغان و در عین زمان که یک حاکم بود، اسلام را از طریق یک دولت به تمام جهان می‌رساند، تنها اسلام را تطبیق می‌کرد و با دشمنان مسلمانان مانند ناتو متحد نمی‌شد. او در میان غیرمسلمانان دوستی نداشت، مانند پوتین، و از ابوجهل قرن بیست، یعنی مصطفی کمال، تحسین نمی‌کرد.

بحث در مورد این‌که "اردوغان کیست؟" تا زمانی ادامه خواهد داشت که اذهان ما به طور کامل از طرز‌دید جهان غرب، تحت نام سیکولریزم، پاک نشود. سپس این مباحثه با جدایی کامل بین ایمان و کفر، حقیقت و هذیان، فداکاری به مصالح امت و خیانت در مقابل این مصالح پایان خواهد یافت و بدون شک این یک دلیل و نشانه برای یک حاکم مسلمان واقعی خواهد بود تا به یک رهبر خلافت راشدۀ ثانی برمنهج نبوت تبدیل شود.

نویسنده: فاضل همزه‌ایف

رئیس دفتر مطبوعاتی حزب التحریر-اوکراین

برای دفتر مرکزی مطبوعاتی حزب التحریر

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه