پنجشنبه, ۰۸ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۱۸م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
کودکان سوری از سردی می‌میرند؛ در حالی‌که حکام مسلمین سیاست‌مداران غرب را گرم می‌سازند!
بسم الله الرحمن الرحيم

کودکان سوری از سردی می‌میرند؛ در حالی‌که حکام مسلمین سیاست‌مداران غرب را گرم می‌سازند!

(ترجمه)

خبر:

خبرگزاری اس بی اس گزارش داده است که حد اقل 15 طفل پناهجوی سوری به دلیل سردی شدیدِ آب و هوای زمستانی و عدم مراقبت صحی لازم، جان خود را از دست داده‌اند. خیرت کابالاری مدیر منطقه‌ای یونسیف در خاورمیانه و شمال افریقا گفته است: «کاهش درجۀ حرارت و شرایط دشوار زندگی در رکبان(کمپ پناهجویان در جنوب شرق سوریه) زندگی اطفال را شدیداً در معرض خطر قرار می‌دهد و تنها در یک ماه، حدود هشت طفلی‌که اکثر آن‌ها کمتر از چهار ماه عمر داشتند و کوچک‌ترین‌شان یک ساعت عمر داشت، جان باختند.» ویدیوهای منتشر شده و سایت انترنتی کمیساریای عالی پناهجویان، حالت وخیم و مشکلات هولناک آن‌ها را تأیید می‌کند که درین جا بعضی از مشکلات‌شان را ذکر می‌کنیم:

بادهای شدید و بارندگی‌های فراوانِ "طوفان نورما" زندگی پناهجویان سوری را در لبنان به خطر بزرگ مواجه ساخته است؛ طوری‌که بیشتر آن‌ها در کمپ‌های غیررسمی و منازل غیرقابل سکونت، ‌که از امکانات ناچیزی برخوردار اند، زندگی می‌کنند. در مدت چند روز آب و هوای بد و سیلاب در لبنان بیشتر از 66 خیمه را در مدت چند روز محدود متضرر ساخته است که 15 خیمه غرق شده و به طور کامل منهدم شده است و تا هنوز 50هزارتن در 850 خیمه زندگی می‌کنند که همۀ آن‌ها در معرض خطر سیلاب‌ها قرار دارند.

تبصره:

زندگی در کمپ‌های مهاجرین در هر فصلی کابوس است؛ اما در زمستان سخت‌تر از همه فصل‌هاست؛ چرا که موجب خطر، رنج و سختی‌های استثنائی می‌گردد؛ به عنوان مثال: جان باختن به سبب سردی، سیلاب‌ها و هم‌چنان مریضی، بارهای اضافیی بر دوش مسلمانانی هستند ‌که عملاً با ضربۀ روحی مواجه اند. آن‌چه که معروف هست، اینست که کمپ‌های مهاجرین و باشندگان آن که  نیازهای ضروری و اولیۀ شان تأمین نیست، مورد بی‌توجهی و فراموشی کامل قرار گرفته اند و بیشتر کودکان نه لباس‌های مناسب دارند؛ نه فرش‌ و نه حتی محل سکونت. علاوه بر این، کمبود غذا و عدم فراهم بودن ادویه و درمان، زندگی جوانانی را که عملاً با خطر مواجه هستند، به عواقب ناگوار تهدید می‌کند.

چگونه ممکن است کودک سالم به محض تولد بمیرد؟ تنها به خاطر این‌که به پوشش و کمپل نیاز دارد؛ مادرش او را در بطن خود 9 ماه حمل و تمامی درد و رنج را متحمل شد؛ اما در نتیجه به مرحله‌ای رسید که کودک‌اش را از دست دهد. در این ماه بسیاری از خیمه‌‌ها ویران گردیده و حدود 360 خیمۀ غیررسمی را سیلاب‌ها متضرر ساخت. 60 خیمۀ مسکونی، کاملاً نابود گردید که در نتیجه باشندگان آن بدون سرپناه در سردی سوزان باقی ماندند. زندگی مردم به عنوان غیرهم‌وطن در "خیمه‌های غیررسمی" به مدت سال‌ها که شرائط غیرانسانی در آن حاکم باشد، برای نظام سیاسی اسلامی یک امر زشت و منفور است؛ زیرا در نظام سیاسی اسلامی چیزی به نام هم‌وطن و غیرهم‌وطن وجود ندارد؛ بلکه باید برای همۀ رعیت حقوق اساسی انسانی چون خانه، لباس و غذا تأمین گردد و حتی رسیدگی به رعیت غیرمسلمان-کسانی‌که به عنوان اهل ذمه شناخته می‌شوند- و حمایت از آن‌ها تحت سایۀ دولت اسلامی و احترام به زندگی شخصی آن‌ها واجب و لازمی است. رسول الله صلی الله علیه وسلم فرموده است:

«مَنْ قَتَلَ مُعَاهَداً لَمْ يَرِحْ رَائِحَةَ الْجَنَّةِ وَإِنَّ رِيحَهَا تُوجَدُ مِنْ مَسِيرَةِ أَرْبَعِينَ عَاماً»

ترجمه: کسی‌که هم‌پیمان را به قتل برساند، بوی جنت به مشامش نمی‌رسد؛ در حالی‌که بوی جنت از فاصلۀ چهل سال دور به مشام می‌رسد.

تحت سایۀ دولت خلافت زندگی غیرمسلمانان محفوظ است؛ پس به زندگی مسلمانان چه فکر می‌کنید؟ با این هم مسلمانان بدون حساب می‌میرند.

نظام زکات یکی از اموری‌ست که احکام شریعت اسلام جمع‌آوری مال و توزیع نمودن آن را به نیازمندان واجب گردانیده است؛ طوری‌که باید خلیفه یا حاکم به فراهم نمودن نیازهای اولیۀ رعیت رسیدگی نماید. رسول الله صلی الله علیه وسلم به حضرت معاذ ابن جبل رضی الله عنه دستور داد که به یمن برود و برایش گفت:

«فَأَخْبِرْهُمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ فَرَضَ عَلَيْهِمْ صَدَقَةً تُؤْخَذُ مِنْ أَغْنِيَائِهِمْ فَتُرَدُّ عَلَى فُقَرَائِهِمْ»

ترجمه: «برای آنان(اهل یمن) خبر بده که الله(سبحانه وتعالی) زکاتی را که از اغنیا گرفته شده و بر فقرا توزیع می‌شود، بر آن‌ها فرض گردانیده است.

 در عدم وجود خلافت راشده، جمعیت‌ها و انجمن‌ها بر اقلیت مردم زکات و صدقات را توزیع نموده و سائر مستحقین باقی می‌مانند؛ اما تحت سایۀ خلافت تمامی نظام‌های اقتصادی با هم یکجا و به طور کامل کار می‌کنند.

 ممکن نیست کسانی‌که حق دارند که نیازهای اساسی آن‌ها توسط دیگران فراهم شود-در عدم وجود دولت خلافت- در حق آن‌ها عدالت صورت گیرد؛ به همین علت می‌بینیم که میلیون‌ها مهاجر هرسال همواره در همان مصیبت و رنج قرار دارند. حکام در سرزمین‌های اسلامی همواره برای مانع شدن از عودت خلافتی‌که باعث ازمیان رفتن قدرت آن‌ها می‌گردد، تمامی تلاش خود را به خرچ می‌دهند.

نویسنده: عمرانه محمد

عضو دفتر مطبوعاتی مرکزی حزب التحریر

Last modified onیکشنبه, 03 فوریه 2019

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه