جمعه, ۰۹ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۱۹م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
مصر در سیلاب‌ها غرق می‏شود؛ درحالی‌که سیسی -فرعون مصر- به ساختن قصرها مشغول است!
بسم الله الرحمن الرحيم

مصر در سیلاب‌ها غرق می‏شود؛ درحالی‌که سیسی -فرعون مصر- به ساختن قصرها مشغول است!

(ترجمه)

خبر:

مصر در روزهای گذشتۀ نه چندان دور شاهد بارندگی‌های زیاد و پیاپی بود، درین جریان سرک‏ها، تونل‏ها و میدان‏هوایی/ فرودگاه قاهره تبدیل به حوض‏های آبی شدند. چنانچه دریکی ازکلیپ‏ها دیده شده که موترها از حرکت باز مانده اند و بلدوزرها مردم را از یک جا به جای دیگر انتقال می‏دهند، طوری‏که خبرنگاران گفته اند: حتی میدان هوایی/فرودگاه بین المللی قاهره نیز از باران در امان نماند است؛ بلکه باران  داخل ساختمان شماره یک شده است. در برابر این، نخست وزیر مصر به خاطردشوار بودن رفت و آمد، مکاتب/مدارس و پوهنتون‏ها/دانشگاه‏ها را در قاهره تعطیل نمود. اما در شهرهای دیگر همچون: سویس، دمیاط، زقازیق و اسکندریه بارندگی‏های متعاقب فرود آمده و در اسکندریه آب‏ها در منطقه منشیه بالا آمده و واحدهای تجارتی را مسدود ساخته است. بسیاری از اشخاص در حساب تویتر خود اوضاع جاری در مصر را در یک هشتگ به تمسخر گرفته و نوشته اند که: «مصر در کفن غرق می‏شود.»

تبصره:

بارندگی‏های پیاپی و فراوان یک پدیدۀ طبیعی در سراسر جهان می‏باشد، که قطعاً غیرمأنوس و عجیب نبوده بل پدیده‌ای‌ست که در دایرۀ واقع می‏شود که بالای انسان مسلط است و انسان نمی‏تواند که آن را دفع و یا کاهش دهد و یاهم بر آن مسلط شود، و آن  دایرۀ نیست جز دایرۀ قضاء. اما آنچه که در دایرۀ و چارچوب تصرفات انسان واقع بوده و در ضمن چارچوب تصرفاتش، کار‏هایی را که انجام می‏دهد، حاصل می‏گردد، اینست که باید در کارهای خود به اسباب چنگ زده و اسباب مورد نیاز را آماده سازد نه این‌که به دایرۀ قضاء تکیه کرده و به آن اکتفاء کند و آنرا مورد ملامت قرار دهد تا بدینوسیله تقصیرش را توجیه نماید. بدین ترتیب درینجا آنچه که تحت دایرۀ تصرفات انسان واقع می‏باشد اینست که باید به ساختن زیر بنای مستحکم پرداخته  تا این‌که اضرار باران‏های پیاپی و فراوان را کاهش دهد، مانند کانال‏های آب‌رو بزرگ که آب را به بحر و یاهم به مناطق دوردست جریان دهند تا بدینوسیله مردم اذیت نشوند و هر باری‌که باران پیاپی باریدن می‏گیرد، زندگی‌شان مختل نشود. درجهان مناطقی هستند که نه تنها در زمستان بلکه در اغلب روزهای سال بارندگی در آن  ادامه دارد، با آن‌هم تاکنون نشنیده‏ایم و ندیده‏ایم که سرک‏ها غرق شود و دروازه‏های مکاتب/مدارس و پوهنتون‏ها/دانشگاها بسته شود، بلکه زندگی در آن بطور عادی و طبیعی جریان دارد و علت آن اینست که  آن‌ها اسباب را بکار گرفته اند و برای کار خود  تدابیر آن را فراهم نموده اند.

اما فساد سیاسی فراگیر در تمام سرزمین‏های اسلامی و هم‌چنین غارت اموال، توسط کسانی‏که مسئولیتی را در آنجا بدوش می‏گیرند، دست بالای داشته که دیگر آسایش سرزمین‏ها وترقی آن‌ها و هم‌چنین آسودگی فرزندان‏شان دغدغۀ برای سیاسیون نبوده و مرگ‌ومیر مردم برای‌شان فرق نمی‏کند که به سبب فقر باشد و یا هم به سبب امراض، و برای‌شان یکسان است که سرزمین‏های اسلامی توسط سیلاب‏ها غرق شود و یا این‌که توسط آتش سوزی‏ها بسوزد؛ چون آسودگی مردم و برخورد نیک با آن‌ها آخرین چیزی است که این طاغوت‏ها به آن فکر نخواهند کرد. الله متعال ها آن‌ها را نابود کند.

اگرچه سرزمین‏های وجود دارند که الله متعال آن سرزمین‏ها را به وسیله ثروت‏های گوناگون با ارزش وگران قیمت ساخته است که نمی‏توان آن‌ها را برشمرد، مانند حرمین شریف؛ اما متأسفانه هر باری‌که در آنجا باران باریدن می‏گیرد، چیزی حیرت انگیزی را مشاهده می‏کنیم و آن این‌که شهرها غرق و زندگی مختل می‏شود و وسائل مواصلات به سبب باران از کار می‏افتند. پس حکام بی‏خردشان را چه چیز مانع می‏شود که زیربنایی برای جریان آب‌ها بسازند؟ آیا اموال امت را که از زمان تسلط‌شان تا اکنون به غارت برده اند برای‌شان بسنده نمی‏کند؟ چه چیزی سیسی، فرعون مصر را باز می‌دارد که به عوض فشارآوردن بالای مردم توسط مالیات و مکیدن خون‏شان، حال‌شان را حفظ و به آسودگی‏شان توجه کند؟ آیا توجه به حال مصری‏ها از ساختن قصرهای دلگشاه مناسب‌تر و مهم‌تر نیست؟ و فایده این قصرها چیست درحالی‌که فرزندان کنانه در جای قبرستان مانند زندگی می‏کنند؟

سخن از مصیبت‌های دلخراش مصراست، اما متأسفانه چیز عادی به نظر می‏رسد، روزی سپری نمی‏شود که از آنجا مصیبتی را نشنویم، سیسی فرعون مصر و حکومت‌اش همه وقت بی‏باکانه در گمراهی‌شان به سربرده و برای چاره‏جویی مشکلات مردم حرکت نمی‏کنند. در آنجا یک روز گذرگاه غرق می‏شود، یک روز ساختمانی فرو می‏پاشد، یک روز آتش سوزیی را می‏شنویم ویک روز هم کل مصر غرق در باران‌ها می‏شود. در روز شنبه گذشته مصیبتی را شنیدیم که قلب‌ها را می‏شگافد، واقعه از این قرار است که  بازرس یکی از قطارها از دو جوان خواست که یا قیمت تکت را بپردازند و یاهم بدون کدام وقفۀ قطار را ترک کنند، در نتیجه هر دو جوان  به بیرون از قطار پریدند که یکی از آن‌ها بین عرابه‌های قطار افتاد و جان داد و دومی دستش شکست و لاحول ولا قوة الا بالله. چه کسی مسئول این بی پروایی‌هاست؟ آیا اولین مسئول نظام پلید سیسی نیست؟

الله متعال حضرت عمر فاروق را غرق رحمت  خود کند، آن‌که می‏ترسید که اگر راه را برای حیوانات هموار نکند، الله وی را مورد محاسبه قرار خواهد داد. اما در زمان این حکام مزدور و احمق  برای مسلمان حقوق و ارزشی باقی نمانده و نه تنها که خون مسلمان مصون نمی‏ماند؛ بلکه مسلمان مباح الدم به حساب رفته و هیچ محافظتی از آن صورت نمی‏گیرد و اگر کفار او را نکشند حکام مزدورشان او را می‏کشند و اگر آن‌ها نیز او را نکشند، پس درین صورت با وی مثل برده و غلام  برخورد می‏کنند.

 ای برادران! دیگر برای هیچ کسی پوشیده نیست که هربار و تا هرزمانی‏که این گروه اندک و پلید بر ما حکم کنند، پس هرگز برای ما قدرتی به پا نمی‏ایستد و هرگز برای ما پرچمی بلند نمی‏شود و هرگز نهضتی برای ما بوقوع نمی‏پیوندد و اگر تغییر داده شوند و به جای‌شان خلیفۀ راشده‌ای مثل حضرت عمر قرار داد شود، آن راه‌حل حقیقی خواهد بود که غیر از آن راه حل دیگری وجود ندارد و آن خلیفه شخصیتی‌ست که بر اساس اسلام سیاست می‏کند، برای آسودگی مسلمانان شب زنده‌داری می‏کند، با دشمنان‌شان می‏جنگد و از سرزمین های‌شان پاسبانی می‏کند و ثروت‏های سرزمین‏شان را به اساس عدالت و مساوات تقسیم می‏کند. آگاه باشید! بخاطر این باید اهل عمل بکوشند.

مترجم: محمد مزمل

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه