شنبه, ۱۰ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۲۰م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
استراتیژی جدید امریکا در آسياي میانه
بسم الله الرحمن الرحيم

استراتیژی جدید امریکا در آسياي میانه

(ترجمه)

خبر

وزارت خارجۀ امریکا استراتیژی جدیدش را در ارتباط به آسياي میانه منتشر ساخت. مدارک این استراتیژی در سايت اين وازارت به دست نشر سپرده شد. استراتیژی مذکور در جریان نشستي‌که توسط مایک پومپیو وزیر خارجۀ امریکا در تاشکند برگذار شده بود، به وزراي خارجۀ کشورهای منطقه رسانیده شد. طبق مدارک منتشر شده، همکاری امریکا در آسياي میانه برای از بین بردن تروریزم و افراطیت ادامه خواهد داشت، این درحالي‌ست که پایگاه تنفیذ قانون و مساعدت‏های مرزی با آن‏ها در این امر اشتراک دارند. طبق گزارش وزارت خارجه امریکا، ایالات متحده امریکا بیش از 90 ملیون دالر امریکایی برای تقویت امنیت مرزها و آموزش نیرو [در امر مبارزه با افراطیت و تروريزم] در منطقه اختصاص داده است. این استراتیژی جدید در بردارندۀ شش نکته اساسی در راستای سیاست‏ امریکا در قبال منطقۀ آسياي میانه می‏باشد.

  1. حمایت و تقویت کشورهای منطقه به عنوان کشورهای مستقل و در کل به عنوان منطقۀ مستقل؛

  2. محدود ساختن تهدیدات تروریستی در آسياي میانه؛

  3. توسعه و حمایت ثبات و آرامش در افغانستان؛

  4. تقویت روابط بین افغانستان و آسياي میانه؛

  5. تقویت سیادت قانون و اجرای حقوق بشر؛

  6. تشویق شركت‌هاي امریکا برای بهره‌برداری و سودجويي در آسياي میانه.

تبصره

خوب به یاد دارم كه در دوم فبروری مایک پومپیو وزیر خارجه امریکا در جریان ديدارش از برخي کشورهای آسياي میانه به خبرنگاران گفته بود: «ما خواهان پیشرفت و توسعه در آسياي میانه هستیم و می‏خواهیم که هر یک از کشورهای منطقۀ آسياي میانه یک دولت مستقل بوده و یک رهبری مستقلانه از خود داشته باشد، نه یک سیادت و رهبری متوسل و تابع به دولت دیگر در منطقه.» تفسیري‌که می‏توان از این حرف‌ها داشت، این است که امریکا خواهان تسلط و حاکمیت در منطقۀ آسياي میانه به عوض روسیه است...

لازم به ذکر است تا از نشست گستردۀ دیگري‌که در تابستان 2015 توسط وزیر خارجۀ امریکا برگزار شده بود، یادآوری شود؛ هنگامی‏که جان کری طرح جدید امریکا را ارائه نمود که 1+5C (قرغزستان، ازبکستان، قزاغستان، تاجکستان، ترکمنستان+ امریکا) می‏باشد، طرحي‌که به خاطر اعادۀ نفوذ گم شده امریکا در منطقه ایجاد گردیده بود. در این هنگام نفوذ امریکا عملاً از بین رفته بود، درحالي‌که روسیه توانسته بود که به صورت کامل تسلط بر منطقه را در دست گرفته و پیشرفت‏های اقتصادی چین گام‏های خطر ناک خود را بر می‏داشت.

از آن هنگام به بعد گروه 1+5C به موجوديت خود ادامه داد؛ اما باعث تغيير و دگرگونی گسترده‌ای در سطح نیروهای منطقه نشد، جدا از امریکا كه بر وقايع خاور میانه تمركز نموده بود و تأثير بزرگی در منطقه نداشت.

تحلیل‌گران به این نظرند که گام‏های امريكا همانا تلاش برای اعادۀ فعالیت‏هایش به صورت گذشته است و می‏خواهد در اعمال گذشته‏اش روح تازه ببخشد و این سعی دوباره امریکا در امر نفوذش بر آسياي میانه می‏باشد.

لازم است تا به زایه‌ مهم دیگری نیز اشاره شود و آن این‏که صرف نظر از شدت رقابت بین روسیه و امریکا در راستای نفوذ بر منطقه آسياي میانه، باید درک نمود که هردو بر یک امر مهم که همانا قلع و قمع بيداري اسلامی در منطقه آسياي میانه می‏باشد، اتفاق نظر دارند. به همین دلیل از ده‌ي 90 قرن گذشته به این تلاش اند تا حکومت‏های دیکتاتوری را در منطقه به وجود آورده و نگذارند که اسلام دوباره در منطقه قدعلم نماید. این‌جا در می‏یابیم که قدرت‌هاي استعمارگر طمع‏ها و خواست‏های‌ در منطقه دارند، چه روسیه باشد یا امريكا، و تمرکز بیش‌ترشان روی امر مبارزه با چیزی است که آن را " رادیکاليزم، افراطیت و تروریزم" می‏نامند.

نویسنده: محمد منصور

مترجم: عبدالقدیر مخلص

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه