سه شنبه, ۰۶ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۱۶م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
مؤمن زیرک هیچ‌گاه از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شود!
بسم الله الرحمن الرحيم

مؤمن زیرک هیچ‌گاه از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شود!

(ترجمه)

خبر

در 4 مارچ 2020 ارتش آمریكا اعلام كرد كه چند روز پس از امضای توافق‌نامه صلح تاریخی با گروهی از مسلمانان، حمله هوایی را علیه نیروهای طالبان انجام داده است. "فرمانده سونی لیگت" نمایندۀ ارتش آمريكا در تویتی گفت: «این "حمله دفاعی" برای مقابله با حمله به نیروهای دولتی در افغانستان بود.» این نخستین حمله آمریکا به نیروهای طالبان در 11 روز بود که دو طرف توافق کردند تا خشونت را در دوره پایانی به امضای توافق صلح در پایان هفته گذشته کاهش دهند. (منبع: DW)

تبصره

امریکا هرگز شریک قابل اعتماد نبوده است. پس اینست دوران ترامپ: از توافق هسته‌ای با ایران با وجود مخالفت شدید اتحادیۀ اروپا، چین و روسیه که برای حفظ توافق وجود داشت، کناره‌گیری کرد. با این حال ترامپ می‌خواهد رفتار منطقه‌ای ایران و برنامۀ هستۀ ایران را در یک معامله پیوند دهد که فایده اصلی به دولت یهودی می‌رسد؛ نه آمریکا.

هم‌چنین امریکا از پیمان سلاح‌های هسته‌ای میان‌برد با روسیه جدا شد و اظهار داشت كه مسکو پیمان را زیر پا گذاشته است. دلیل اصلی خروج آمریکا تولید نسل جدید سلاح‌های هسته‌ای هوشمند برای مقابله با تسلط نظامی چین است. اما در مورد آینده سیاره زمین، آمریکا با عقب‌نشینی از توافق‌نامه پاریس چندین دهه مواضع مناسب آب و هوا را نقض کرده است؛ تا جایی‌که ترامپ معتقد است که تغییر آب و هوا فقط یک فریب است و تغییر آن یک خرافت بیش نیست.

همان طوری‌که انتظار می‌رفت، امریکا توافق خود را با طالبان نقض خواهد کرد و بسیاری از ناظران حدس می‌زنند که این توافق دوام نخواهد داشت و نیروهای آمریکایی پس از سال 2021 در این کشور خواهند ماند.

با توجه به مطالب فوق باید پرسید: چه چیزی طالبان را وادار کرد تا با کشوری‌که سابقۀ طولانی در مورد شکستن توافق‌نامه‌ها دارد، معامله برقرار کنند؟ به ویژه طالبان، قوی‌ترین حزب در معادله بوده که بارها به آمریکایی‌ها خسارات و ضربات سختی وارد ساخته‌اند. الله سبحانه وتعالی می‌فرماید:

﴿فَلَا تَهِنُوا وَتَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَأَنتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَاللَّهُ مَعَكُمْ وَلَن يَتِرَكُمْ أَعْمَالَكُمْ﴾

 [محمد: ٣٥]

ترجمه: پس سستى نورزيد و درحالى‌كه شما چيره ايد، به صلح فرا نخوانيد و الله با شماست و اعمال‌تان را در حقّ شما ضايع نخواهد كرد.

به نظر می‌رسد که رهبری پاکستان قوی‌ترین شریک طالبان است؛ زیرا این جنبش را وادار کرده است تا شرایط تحقیرآمیز را بپذیرند و کمکی برای مبارزات انتخاباتی ترامپ قرار گیرند. عمران‌خان آشکارا ادعا می‌کند که قهرمان اسلام است، اما در واقع عمران‌خان طالبان را فریب داده و پیروزی‌های‌شان را در میدان جنگ قربانی مبارزات انتخاباتی ترامپ نمود. الله سبحانه وتعالی می‌فرماید:

﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاء تُلْقُونَ إِلَيْهِم بِالْمَوَدَّةِ وَقَدْ كَفَرُوا بِمَا جَاءكُم مِّنَ الْحَقِّ يُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَإِيَّاكُمْ أَن تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ رَبِّكُمْ﴾

[ممتحنه: ١]

ترجمه: ای کسانی که ایمان آورده‌اید! دشمن من و دشمن خودتان را دوست نگیرید! شما نسبت به آنان اظهار محبّت می‌کنید، در حالی که آنها به آنچه از حقّ برای شما آمده کافر شده‌اند و رسول اللّه و شما را به خاطر ایمان به الله که پروردگار همه شماست از شهر و دیارتان بیرون می‌رانند.

هر فرد عادی پاکستان می‌تواند درک کند که آمریکا دوست مردم پاکستان نه؛ بلکه دشمن‌شان است و دشمنی است که دولت و مردم پاکستان را از پشت خنجر می‌زند و این دشمن درحال یک شکست فاجعه‌بار در افغانستان است. با این حال رهبری غیرنظامی و نظامی پاکستان این واقعیت را نادیده گرفتند و تصمیم گرفتند تا یک‌بار  دیگر زنده‌گی دوباره به امریکا ببخشند.

مسلمانان افغانستان و پاکستان هرگز صلح نخواهند یافت تا زمانی‌که در برابر رهبرانی‌که به صراحت به الله و پیامبرش خیانت می‌کنند؛ سکوت کنند. تنها راه حل برای این مخمصه تأسیس خلافت راشده بر منهج نبوت است. الله متعال می‌فرماید:

﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اسْتَجِيبُواْ لِلّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُم لِمَا يُحْيِيكُمْ﴾

 {انفال: ٢٤}

ترجمه: ای مؤمنان! هنگامی‌که الله و پیامبرش شما را به چیزی فراخواندند که حیاتبخش شماست، اجابت کنید!

نویسنده: عبدالمجید بهاتی

مترجم: احمد صابر "خالد"

 

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه