پنجشنبه, ۰۸ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۱۸م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
نظام طماع و خودکامۀ سرمایه‌داری برای نجات اقتصادش بسیج همه‌گانی راه می‌اندازد؛ اما بشریت را می‌گذارد تا به ساده‌گی شکار بیماری‌ها–کرونا شود!
بسم الله الرحمن الرحيم

نظام طماع و خودکامۀ سرمایه‌داری برای نجات اقتصادش بسیج همه‌گانی راه می‌اندازد؛ اما بشریت را می‌گذارد تا به ساده‌گی شکار بیماری‌ها–کرونا شود!

(ترجمه)

خبر

هرچند بازارهای سهام اروپا در روزهای پنج‌شنبه و جمعۀ گذشته توانست بخشی از توازن خود را به دست آورد؛ اما بورس وال استریت بدترین هفته در طول تاریخ‌اش را سپری نمود و بانک‌های مرکزی ناچار بود به گونۀ جمعی و به سرعت دست به کار شوند تا در نتیجۀ انتشار ویروس کرونا از فروپاشی نظام مالی خود جلوگیری نمایند. صوفی رولاند در مقاله‌ای‌که در روزنامۀ "لیزیکوی" فرانسه منتشر گردید، نوسان‌های بازار مالی را این‌گونه خلاصه نمود و گفت: کسانی‌که شاهد بحران مالی برخاسته از قرضه‌های ملکی بودند، هرگز پیش از آن چنان بحرانی را ندیده بودند؛ چنان‌چه داوجونز در وال استریت از زمان سقوط آن در سال 1987م تا آن زمان هرگز چنان نشست بدی را تجربه نکرده بود؛ در حدی‌که تا 12% سقوط نمود.

به گفتۀ این نویسنده؛ 31 بانک مرکزی در جریان فقط یک هفته قیمت سود را پایین آوردند و تزریق پول بیش‌تر در جریان پولی اقتصادهای پیش‌رفته به مبلغ 750 ملیارد یورو را یگانه راه‌حل روی دست گرفتند. بانک مرکزی اروپا برای نجات دادن دولت‌هایی اروپائی -که اقتصاد ضعیف‌تری دارد- مانند ایتالیا، تقریباً بدون هیچ قید و شرطی به آنان کمک نمود. هم‌چنان بانک فدرال امریکا در تمام جبهات مداخله نموده و جهان را غرق دالر نمود و به بانک‌ها، شرکت‌ها و صندوق‌های پولی کمک نمود. (منبع: الجزیره نت)

تبصره

امریکا و اروپا با تمام توان سعی دارند از فروپاشی اقتصادی قریب‌الوقوع نظام سرمایه‌داری و سقوط خود این نظام جلوگیری نمایند و نگذارند مانند نظام کمونستی از هم بپاشد. به همین دلیل است که ملیاردها دالر را در جریان آن تزریق می‌کنند، میزان سود را پایین می‌آورند، به بانک‌ها، شرکت‌ها، صندق‌های بازارهای پولی کمک نموده و تمام توانش را صرف پینه زدن به شکاف‌های این نظام فرسوده‌ای می‌کنند که متکی به اقتصاد تخیلی و ارقامی است که فقط روی صفحات کامپیوترهاست و ده‌ها بار بیش‌تر از اقتصاد واقعی است که متکی به تولید، فراهم نمودن کالاها و خدمات است. اما با آن هم اقتصاددانان به این باور استند که شکاف به وجود آمده در این نظام اقتصادی به حدی بزرگ شده که دیگر امکان پیوند همیشه‌گی در آن وجود ندارد و قطعاً عنقریب سقوط خواهد نمود؛ هرچند موفق شوند برای مدتی این سقوط را به تأخیر اندازند.

از جانب دیگر و در برابر آن همه تلاش برای کمک به اقتصاد سرمایه‌داری و حمایت از آن؛ گزارش‌های متوالی نشان می‌دهد که این حکومت‌ها در تعامل با ویروس کرونا اهمال و کوتاهی نموده، بلکه حتی نشان می‌دهد که برخی از این حکومت‌ها قصداً به اهداف اقتصادی و سیاسی در تعامل با کرونا دیر جنبیدند تا این‌که این بیماری انتشار یافت و دامنۀ آن سراسر جهانی را فرا گرفت که نظام فاسد سرمایه‌داری آن را سخت تضعیف و شکننده کرده، طوری‌که توان رویارویی با بیماری‌ها و وباها را ندارد. به گزارش سازمان یونیسف؛ 40% بشر آب و صابون کافی برای رویارویی با کرونا را در اختیار ندارند و افریقایی‌که غرب صبح و شام سرمایه‌های آن را به غارت می‌برد، سخت در حالت آماده‌باش و نگرانی به سر می‌برد که مبادا این بیماری در آن منتشر گردد؛ در حالی‌که با کم‌بود شدید دوا و شفاخانه/بیمارستان‌ها مواجه است. سرزمین‌های اسلامی در حالی با کرونا دست و گریبان شده اند که عرصۀ صحت آن به دلیل خیانت‌ها و خودکامه‌گی حکام مزدورش و دنباله‌روان نظام سرمایه‌داری تقریباً ویران و ناکاراست؛ زیرا این حکام مزدور دار و ندار این امت را به غرب هدیه داده اند و زمینۀ شکوفایی آن را فراهم کرده اند "تا اریکه‌های سست و فرسودۀ قدرت خویش را حفظ نمایند".

در عین حال نباید فراموش نمود که کرونا دارد با خودِ غرب چه می‌کند؛ مثلاً یک چهارم اتباع ایتالیا که 15 ملیون تن افراد مسن بالای 65 سال سخت در معرض تهدید ابتلا به کرونا قرار دارند، انگلیس می‌خواهد یک‌ونیم ملیون تن افراد مسن و مریض‌اش را قربانی دهد و اسپانیا و امریکا نیز از چنین وضعیتی برخوردار می‌باشند.

اینک قطعاً زمان آن فرا رسیده که بشریت همه دست به دست هم داده و نظام فاسد سرمایه‌داری را به سان هستۀ یک خرما به دور افگنند و نظام‌های وابسته به آن را سقوط دهند و بدانند که بقای این نظام خودکامه تبدیل به خطری شده که دارد بقای بشریت را تهدید می‌کند. مسلمانان موظف اند با برپائی دولت خلافت، بشریت را نجات دهند؛ نظامی‌که نمونۀ تمدن واقعی مبتنی بر عدالت، خیر، خدمات درست صحی، تعلیمی، توزیع درست سرمایه‌ها و استفادۀ مردم از آن، فراهم آوری نیازهای اساسی و کمک برای کسب خواسته‌های معقول غیراساسی را برای جهانیان نشان خواهد داد.

نویسنده: د. ابراهیم تمیمی

مترجم: عبدالله دانشجو

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه