جمعه, ۰۹ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۱۹م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
تبدیل ایاصوفیا به مسجد؛ بیان‌گرتحولات تاریخی در سرزمین‏های اسلامی است!
بسم الله الرحمن الرحيم

تبدیل ایاصوفیا به مسجد؛ بیان‌گرتحولات تاریخی در سرزمین‏های اسلامی است!

(ترجمه)

خبر

هزاران نفر از مسلمانان در استانبول بعد از 86 سال، دوباره در ایاصوفیا نماز جمعه را ادا نمودند. در اوایل آگست امسال، حکومت ترکیه بار دیگر ساختمان متعلق به قرن ششم را که از سال 1934 به این‌سو به موزیم مبدل گشته بود، به مسجد تبدیل نمود. (منبع: یورونیوز)

تبصره

در این شکی نیست که امت مسلمه از این‏که ایاصوفیا دوباره به مسجد مبدل گردیده است، خوشحال‌اند؛ چرا که اقامۀ نماز جماعت و نماز جمعه در این مسجد به مدت 86 سال منع بوده است.

عده‌ای از منتقدین به این نظراند که حکم صادرۀ آقای اردوغان مبنی بر تبدیل کردن ایاصوفیه به مسجد بعد از 18 سال سیطره بر سیاست ترکیه، کمپاینی جهت بقاء و حفظ قدرتش در انتخابات آیندۀ ریاست جمهوری در ترکیه است.

کامیابی امام اوغلو در سال 2019 در انتخابات ریاستی استانبول که از طرف حزب جمهوری ملی مصطفی کمال است، یک ضربه به حزب توسعه و عدالت رئیس جمهور رجب طیب اردوغان است. از هفده‌سال بدین‌سو این اولین بار است که اردوغان در انتخابات ریاست شکست می‏خورد. علاوه‌براین، در جریان انتخابات شورای محلی که در 31 آپریل 2019 در دو شهر عمده برگذار شده بود، انقره و ازومیر، حزب رئیس جمهور خساره نموده است. در آن روزها آقای اردوغان تمام سخنانی‌که به صفت رئیس استانبول گفت این است: "کسی‏که استانبول را از آن خود نماید تمام ترکیه را از آن خود کرده است، کسی‏که استانبول را تصرف کند گویا ترکیه را تصرف نموده است."

در این شکی نیست که بیانیه‌ای اردوغان در 10 آگست 2020 به خاطر اعادۀ مسجد ایاصوفیا تأثیری مثبت روی اذهان مردم خواهد گذاشت. همراه با این ضرورت است تا در کنار تفاصیل سیاست داخلی به جوانب دیگری قضیه نیز توجه نمود. برگذاری نماز جمعه در این مسجد جامع، نشان‌گر میل و رغبت اسلامی امت مسلمه؛ به خصوص مسلمانان ترکیه و رغبت و تمایل‌شان نسبت به بازگشت اسلام و ارزش‏های اسلامی است و این گرایش عامه در سیاست جدید ترکیه واضح است.

به این معنی که نهادینه شدن حکومت‏های کفری و الحادی در سرزمین‏های اسلامی، در مظاهر خارجی‌اش در قوای سیاسی، اسلامی است و این نتیجۀ تأثیر جانبی این عملیه است، عملیه‌ای‌که رجعت آن در بین امت مسلمه غیرممکن است و مساعی ظالمانه‌ای‌که نیروی‏های استعماری غربی به ابعاد مختلف بالای مسلمانان انجام داده‌اند، همه رو به ناکامی است.

مدتی را که مسلمانان به دور از تطبیق شریعت و قانون الهی سپری کرده‌اند، افکار ضد اسلامی زیاد؛ چون: ملی‏گرایی، کمونیزم، کپیتالیزم، بی‌خدایی و افکار آزادی‌خواهی و دموکراسی در میان مسلمانان اوج گرفته است. همراه با این، علاوه بر تمام مساعی استعمارگران اروپایی، آن‏چه در سرزمین‏های اسلامی در شرف وقوع است، ختم و انتهای منطقی است؛ یعنی پیروزی بزرگی نصیب اسلام می‏گردد، انتهایی‌که به ختم کسانی؛ مثل: عبدالناصر، کسانی‏که زن مسلمان را با ظاهر و پوشش شرعی به تمسخر گرفته و افکارشان را مسموم ساخته بود. امروز را عصر مسلمانان معتدل بدون اسلام یاد می‏کنند، مسلمانانی‌که بی‌خدایی در آن‏ها مجسم شده است و تنها عده‌ای از شعائر معین را به هدف گمراه‌ساختن مسلمانان به تمرین گرفته‌اند. تا این‏که عبدالفتاح سیسی، کسی‏که محمد مرسی را از کرسی ریاست جمهوری به پایین کشید، وی مجبور شد تا به خاطر کسب حمایت مسلمانان مصر عازم حج بیت‌الله گردد. درست است که او نمی‏توانست جهالت خود را پنهان نماید، در هنگام دعا کردن پشتش را به طرف کعبه نموده بود، گویا دیدار وی از منطقۀ سیاحتی بوده باشد. الله سبحانه و تعالی در کتابش چنین می‏فرماید:

﴿إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ لِيَصُدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ فَسَيُنْفِقُونَهَا ثُمَّ تَكُونُ عَلَيْهِمْ حَسْرَةً ثُمَّ يُغْلَبُونَ وَالَّذِينَ كَفَرُوا إِلَى جَهَنَّمَ يُحْشَرُونَ﴾

[انفال: 36]

ترجمه: همانا کسانی‏که کفر ورزیده‌اند، اموال و دارایی‌شان را در راه مانع شدن دین اسلام انفاق می‏کنند، زود است که انفاق کنند و بعد از آن حسرت می‏خورند؛ سپس شکست می‏خورند و کافران در جهنم حشر (گردآورده می‏شوند.)

تاریخ انقضای دکتاتوران در سرزمین‏های اسلامی به پایان رسیده، حال وقت این است که مسلمانان به حق‌شان برسند و زندگی‌شان را طبق اسلام به پیش ببرند. این باعث برگشت عظمت و توسعۀ اقتصادی و علمی سابقۀ امت مسلمه خواهد شد، امری‌که به امت اجازه می‏دهد تا بار دیگر به سان منارۀ عدالت و توسعه، در مقابل نظام‏های بشری در جهان قد علم کند.

نویسنده: فضل أمزاييف

مترجم: عبدالقدیر مخلص

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه