جمعه, ۱۸ رمضان ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۳/۲۹م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

pr header

 

 

تاریخ هجری :25 رجب 1441
تاریخ میلادی : جمعه، 20 مارس 2020م

شماره صدور:۱۱ / ۱۴۴۱

دفتر مطبوعاتی
ولايه ترکیه

اعلامیه مطبوعاتی

نظام روبه زوال سرمایه‌داری؛ کشده‌تر از ویروس کرونا!

(ترجمه)

در ادامۀ تاخت و تاز ویروس کرونا در جهان، اکنون این ویروس به ترکیه نیز رسیده‌است؛ طوری‌که جان چهار تن را گرفته و ۳۵۹ تن دیگر را مبتلا کرده‌است. بناءً نخست از الله سبحانه وتعالی عاجزانه می‌طلبیم که مسلمانان را از شر این بیماری واگیر نگه‌دارد و مبتلایان را شفا و بهبودی نصیب کند.

بدبختانه، بسته‌ای که رئیس جمهور اردوغان، بنابر این بیماری و در نتیجۀ فضای سراسیمۀ روانی و اجتماعی برخاسته از این ویروس، با حضور در تلویزیون اعلان کرد، اکثراً متمرکز بر جنبه‌های اقتصادی می‌باشد. با مطالعۀ محتوای این بسته دانسته می‌شود که آن اصلاً به افزایش هزینه‌های مردم منجر نشده‌است، مخصوصاً در زمانی‌که این بیماری به وخامت بیشتر بحران اقتصادی افزوده‌است. این بسته، که بنابر خروج سرمایه‌گذاری‌های خارجی، کاهش انتقال تولیدات و صادرات،‌ فرارسیدن موسوم گردشگری به این دولت فلج و سطح بلند بیکاری اعلان شد، به‌وضوح نشان می‌دهد که اولویت دولت نه صحت و سلامت مردم و نه هزینه‌های اقتصادی که جیب طیف کم‌درآمد را خالی می‌کند؛ بلکه حفظ شرکت‌های بزرگ می‌باشد. قیمت ۱۰۰میلیارد لیرۀ ترکیه که این بسته فراهم آورده‌است، بنابر ظاهر زیبای اقتصاد قوی ترکیه که در همه‌سو منعکس شده‌است، بی‌ثبات می‌باشد. دولت در عوض افزایش مصارف‌اش برای ایجاد رفاه و سهولت در هزینه‌های مردم، قبل از این‌که دربارۀ نیازهای اولیۀ عام مردم فکر کند، بر تأخیر وظایف‌اش، گذاشتن هزینۀ این بحران بر دوش مردم و حفظ بخش‌های گردشگری، املاک، بانکداری، دارایی، وغیره تمرکز کرده‌است. بناءً درمی‌یابیم که حمایت این بسته از عام مردم، با به تعویق انداختن اخذ مالیات، پرداخت‌ها و بیمه‌ها، کاهش نرخ مالیات در برخی عرصه‌ها، افتتاح حساب‌های قرضه/وام سودی، افزایش تولیدات و حفظ شغل‌زایی برای پیش‌برد بازارهای داخلی، خیلی محدود است.  

از این پس، نمی‌توانیم از بسته‌های مشابه آیند انتظار داشت که برای این بحران اقتصادی راه‌حل ارائه کنند. از طرف دیگر، حکام سرزمین‌ما نیز، مانند تمام کشورهای سرمایه‌داری، اوضاع کنونی را فرصتی یافته‌اند تا تقصیر این نظام اقتصادی روبه زوال را بر ویروس واگیر کرونا بیندازند. یک تریلیون دالر در امریکا، ۵۵۰ میلیارد یورو در آلمان، ۳۰۰ میلیارد یورو در فرانسه، ۲۰۰ میلیارد یورو در اسپانیا و ۱۰۰ میلیارد یورو در هالند برای مقابله با این ویروس در نظر گرفته شده‌است؛ اما در واقع این پول‌ها نه به‌خاطر نگرانی و اشتیاق‌شان به حفاظت از مردم و خلاص کردن آنان از شر این بیماری واگیر، بلکه به‌منظور حفظ نظام‌های فاسدشان و مهلت خریدن به سقوط آن‌ها تعیین شده‌اند. بخش‌های اقتصادی و مالی کاملاً در ورطۀ نابودی است، نظام سرمایه‌داری به آخر خط رسیده‌ و تمام مووسسات اقتصادی غیرپولی، شامل تولید، تجارت، گردشگری، خدمات و تمام ابزار نظام مالی، زیر فشار این ویروس واگیر، که کل جهان را لرزانده‌است، وارونه شده‌است. بنابراین، هیچ‌یک از این بسته‌های اعلان‌شده قادر به حل مشکلات و قادر به پنهان‌سازی سقوط این نظام نخواهد بود.

ای مسلمانان! یقیناً جهان سختی و دشواری یک تحول تازه را تجربه می‌کند و واگرایی کرونا نیز زمینۀ سقوط این نظام سرمایه‌داری را فراهم آورده‌است؛ نظامی‌که از ریشه و ساختار فاسد، در اعمال و خواست‌هایش ناعادلانه و در سرنوشت و پیامدهایش بازنده می‌باشد. اوضاع امروز جهان یک نظم تازه را می‌طلبد و هیچ بدیلی به‌منظور ازسرگیری زندگی اسلامی وجود ندارد. امروز امت مسلمه و قدرت‌مندان باید درک کنند که وضعیت فعلی فرصتی است که این رژیم‌های فاسد را به زباله‌دانی بیندازند و برای تأسیس دولت خلافت راشده‌ای بشتابند که زمینۀ زندگی اسلامی را مهیا می‌کند. در نتیجه، نه‌تنها جهان از چنگ بیماری واگیر کوید۱۹ خلاص خواهد شد، بل از شر سرمایه‌داری، که به‌مراتب کشنده‌تر از این مرض است، نیز آزاد خواهد شد. آن‌گاه نور اسلام خواهد درخشید و ظلمت کفر نابود خواهد شد و باری دیگر حاکمیت اسلام به صحنۀ زندگی برخواهد گشت، چنان‌که مردم بدان پناه خواهند برد و رفاه و بهزیستی بر کل جهان حاکم خواهد شد.

دفتر مطبوعاتی حزب‌التحریر – ولایه ترکیه

مترجم: محمد حارث پویا

ابراز نظر نمایید

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه