یکشنبه, ۱۵ مُحرم ۱۴۴۶هـ| ۲۰۲۴/۰۷/۲۱م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
پنج چیز پیش از پنج چیز
بسم الله الرحمن الرحيم

پنج چیز پیش از پنج چیز

(ترجمه)

از عمرو بن میمون روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم در حالی‌که مردی را اندرز می‌داد به او فرمود:

«اغْتَنِمْ خَمْسًا قَبْلَ خَمْسٍ: شَبَابَكَ قَبْلَ هَرَمِكَ، وَصِحَّتَكَ قَبْلَ سَقَمِكَ، وَغِنَاكَ قَبْلَ فَقْرِكَ، وَفَرَاغَكَ قَبْلَ شُغْلِكَ، وَحَيَاتِكَ قَبْلَ مَوْتِكَ» (السنن الكبرى للنسائي 10515)

ترجمه: پنج چیز را قبل از پنج چیز غنیمت شمار: جوانی‌ات را قبل از پیری، سلامت‌ات را قبل از بیماری، فراغت و آسودگی‌ات را قبل از گرفتاری، زندگانی‌ات را قبل از مرگ، بی‌نیازیت را قبل از فقر و نیازمندی.

این حدیث شریف ما را به عملی تشویق می‌کند که باعث تقرب ما به الله سبحانه وتعالی می‌شود. رسول اکرم صلی الله علیه وسلم ما به غنیمت شمردن زمان و فرصت، پیش از ضایع شدن آن ارشاد فرموده است. اولین فرصتی که باید غنیمت شمرده شود، جوانی قبل از پیری و ناتوانی در انجام عبادات مستحب است؛ زیرا عبادات فرض هميشه به قدر توانايی می‌باشد. دومین چیز غنیمت شمردن فرصت سلامتی‌مان پیش از بیماری است؛ زیرا سلامتی یکی از عناصری است که مسلمان را در انجام دساتیر الله سبحانه وتعالی یاری می‌کند و نبود سلامتی عذری است که بسیاری از افعال و تکالیف را برطرف و ساقط می‌سازد. بنابراین، کسی‌که از سلامتی برخوردار نیست گناه‌کار نمی‌شود؛ ولی ثوابی را که می‌توانست با انجام اعمال نیک کسب کند به دست نمی‌آورد.

این موضوع در مورد مال نیز صدق می‌کند؛ زیرا مال برای مسلمان رزق و فرصتی است که بتواند توسط آن آخرت خود را آباد کند و آن را در راه اسلام و مسلمانان به انفاق برساند. بنابراین مال و دارایی فرصتی برای کسب یک پاداش بزرگ است، فرصتی که با نبود پول از دست می‌دهد.

علاوه بر این، در حدیث شریف از زمان یاد شده است، زیرا زمان چیزی است که مسلمان باید پیش از آن‌که ضایع شود برای پیروی و اطاعت از الله سبحانه وتعالی آن را استفاده کند، وگرنه در روز قیامت برای او حسرت خواهد بود.

همان‌طور که در حدیث به مرگ و زندگی اشاره شده است؛ زندگی عمری است که الله سبحانه وتعالی برای انسان تعیین و مقدر کرده است و تنها فرصت انسان برای عبادت و عمل در همین زندگی است و بس و زمانی که بمیرد عملش قطع شده، دروازه توبه بسته می‌شود و نوبت حساب فرا می‌رسد.

بر ماست که از زندگانی خود برای کسب خوشنودی و رضایت پروردگار استفاده کنیم و برای جلب رضایت الله سبحانه وتعالی جهد و تلاش نماییم و از این پنج چیز قبل از آن که از دست برود و دیر شده باشد بهره ببریم؛ زیرا فرضی از جانب پرودگار است. 

از الله سبحانه و تعالی می‌خواهیم که ما را در بهره‌برداری از این امور در آن‌چه دوست دارد و می‌پسندد یاری دهد و ما را در زمرۀ افراد تلاش‌گر و کوشا قرار دهد که لایق رضای الله سبحانه وتعالی است. اللهم آمین!

مترجم: الیاس احمدی

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه