سه شنبه, ۲۴ مُحرم ۱۴۴۶هـ| ۲۰۲۴/۰۷/۳۰م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
پیروزی از جانب الله و نصرت نزدیک است
بسم الله الرحمن الرحيم

پیروزی از جانب الله و نصرت نزدیک است

(ترجمه)

خبر:

 فتح قسطنطنیه در چنین ماه سال هجری قمری، در بیستم جمادی الاولی انجامید که محاصره آن از 26 ربیع الاول سال 857هـ..ق/1453م آغاز و دو ماه ادامه داشت.

تبصره:

شهر هرقل، "قسطنطنیه" پایتخت دولت بیزانس به دستان سلطان عثمانی محمد ثانی فتح گردید. فتح قسطنطنیه پس از تلاش‌های پیاپی که از زمان رسیدن ابوسفیان به خلافت اموی‌ها آغاز و پس از آن در زمان عباسی‌ها و دولت سلجوقی‌ها؛ سپس در زمان خلافت عثمانی‌ها ادامه داشت، صورت گرفت؛ الله –سبحانه وتعالی- خواست که محمد ثانی فاتح قسطنطنیه و از پای درآورنده رومی‌ها و کسب‌کننده بشارت رسول الله صلی الله علیه وسلم باشد.

بیش از هشت قرن گذشت تا آن‌که بشارت نبوی با فتح قسطنطنیه تحقق یافت. این بشارت هدفی والایی گردیده بود که رهبران و فاتحین دلباخته آن گردیده بودند و در طول سال‌های متمادی شعله آتش جنگ با عصیانگران شهر قسطنطنیه و مقاومت‌گران آن فروننشست.

 در یادبود فتح قسطنطنیه روزگار مجد، عزت و شرف، روزگار پیروزی‌ها و فتوحات را احساس می‌کنیم و زیان بس عظیمی را وضاحت می‌بخشیم، به معنای این‌که دولتی را از دست داده ایم که حکم و نظام الله را در زمین برپا می‌داشت تا اینک با فروپاشی آن اثر عزت و عظمت ما از روی زمین ناپدید گردید.

بدون شک قدرت بخشیدن به این امت از جانب الله قطعاً نزدیک است؛ اما برای کسی‌که مستحق نصرت و یاری باشد و آن عقیده اسلامی است که رهبرانی را دیروز تربیت نمود که به ذلت و خواری راضی نمی‌گردیدند، بر حق ثابت قدم و استوار بودند، سست عنصر و سست قدم نبودند، فرومایگی و ذلت را نمی پذیرفتند و در راه الله سبحانه وتعالی و بخاطر اعلای سخن و دین الله به حق جهاد می‌کردند، اخلاص کامل داشتند و پیرامون آنان این قول الله –سبحانه وتعالی- تحقق یافت:

(وَلَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ)

[حج:40]

ترجمه: و الله (سبحانه وتعالی) کسانی را که یاری او کنند (و از آیینش دفاع نمایند) یاری می‌کند؛ الله قوی و شکست ناپذیر است.

شاعری چنین گفته است:

ملَکنا هذه الدنیا قرونا *** و أخضعا جدود خالدونا

و سطرنا صحائف من ضیاء *** فما نسي الزمان و لا نسینا

مفهوم شعر:

قرن‌ها بر این دنیا حکومت کردیم و از آن ما بود *** اجداد ما، خالدها آن را تحت فرمان خود قرار داده بود

ایام روشن حکومت ما را برگ‌های تاریخ ثبت نمود *** نه تاریخ فراموش کرده و نه ما فراموش کردیم

می‌گوییم: ما تاریخ روشن خود را هرگز فراموش نمی‌کنیم و همواره در برگ‌های زرین با افتخار می‌نویسیم؛ چنانچه گذشتگان مان در گذشته برای بدست آوردن بشارت فتح قسطنطنیه از همدیگر سبقت می‌گرفتند و رقابت می‌کردند. یقیناً نوادگان فاتحین امروز شب و روز برای تحقق یافتن وعده‌ی الله سبحانه وتعالی و بشارت پیامبرش صلی الله علیه مبنی بر برپایی دولت خلافت راشده ثانی بر منهج نبوت تلاش می‌ورزند و بر فتح روم بخاطر کسب جزء دوم بشارت عزم راسخ دارند. از عبد الله ابن عمرو رضی الله عنه روایت است که گفت:

«بَيْنَمَا نَحْنُ حَوْلَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَكْتُبُ، إِذْ سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: أَيُّ الْمَدِينَتَيْنِ تُفْتَحُ أَوَّلًا: قُسْطَنْطِينِيَّةُ أَوْ رُومِيَّةُ؟ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «مَدِينَةُ هِرَقْلَ تُفْتَحُ أَوَّلًا يَعْنِي قُسْطَنْطِينِيَّةَ»

(احمد شاکر و احمد آن را تخریج کرده است و لفظ آن از احمد است و اسنادش صحیح، و ابن أبی عاصم در "الأوائل" و درامی آن راتخریج کرده اند)

ترجمه: در حالی‌که ما در اطراف رسول الله صلی الله علیه وسلم جمع بودیم و می‌نوشتیم که کسی از رسول الله صلی الله علیه وسلم پرسید: کدام یک از شهرها نخست فتح می‌گردد: قسطنطنیه و یا روم؟ رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: «شهر هرقل نخست فتح می‌گردد، یعنی قسطنطنیه.

نویسنده: م. درة البکوش

برای دفتر مطبوعاتی مرکزی حزب التحریر

مترجم: حمزه "پارسا"

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه