سه شنبه, ۲۴ مُحرم ۱۴۴۶هـ| ۲۰۲۴/۰۷/۳۰م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
دروغ‌های وحشت‌ناک از سيركِ عدالتِ کیفری روس
بسم الله الرحمن الرحيم

دروغ‌های وحشت‌ناک از سيركِ عدالتِ کیفری روس

(ترجمه)

خبر:

به تاریخ 10 فبروری سال روان ميلادی روزنامۀ گاردین گزارش داد که: «يك محکمۀ روسی در حق هفت آنارشسیت و فعال ضد فاشیزم به‌دلیل ایجاد بی‌بندوباری سیاسی در قضیۀ بحث‌برانگیز تروریزم داخلی؛ احکام ظالمانه‌ای را صادر نموده است. وکلای متهمین و فعالان حقوق بشر می‏گویند که چنین گروهی وجود نداشته و اتهام‌ها ساختگی‌ست و مسئولین به خاطر اعتراف گرفتن از آن‌ها به شکنجه  متوسل شده‌اند. تمام این احکام بنام احکام وحشیانه توصیف شده‌اند. دیمتری بتشیلینتسیف یکی از فعالان مدنی گفته است که: "وقتی زير شکنجۀ وحشیانۀ قرار گرفتم، فریاد زدم و گفتم که از شکنجه کردنم دست بردارید! آن‌ها گفتند؛ مگر تو رهبر آن‌ها هستی که از شکنجه کردنت دست‌بردار شویم؟ گفتم بلی، من رهبر هستم.»

تبصره:

این مردان آخرین قربانیان از سلسله موارد کیفری ساختگی و دروغین عليه روزنامه نگاران، فعالان، سیاسیون و حتی هرمندان و موسیقی‌نوازان است که علیه پوتین صحبت کردند. رسانه‏های غربی بعضی اوقات این چنین موارد را به نشر می‌رسانند و زمانی‌که دستگاهای امنیتی روس بطور اشتباهی به قتل مخالفان سیاسی اقدام نمایند؛ به شدت از آن تذکر به‌عمل می‌آورند، مانند موضوع مسموم‌سازی سکریبال. اما در قضیۀ حزب التحریر با وجودی‌که اکثر قضایا علیه افراد آن ساختگی می‏باشند؛ مگر به ندرت از این قضایا تذکر به‌عمل می‌آید؛ چون این قربانی‌ها با ارزش‏های سکولار روزنامه‌نگاران غربی هم‌خوانی ندارند.

بی‌توجهی درازمدت به گرفتاری‏های مسلمانان و آزار و اذیت‏هایی‌که به خاطر باورهای‌شان می‏بینند؛ قصیدۀ مشهور الکس نیمولر را که بر ضد بی توجهی‏های به جرایم نازی‏ها قبل از دست رفتن فرصت سروده بود، در اذهان تداعی می‌کند: «نخست برای سوسیالیست‌ها آمدند، اما من چیزی نگفتم؛ چون من سوسیالیست نبودم. سپس از خاطر... آمدند و من سخن نگفتم. سپس از خاطر خودم آمدند؛ مگر کسی باقی نمانده بود که از من سخن بگوید.»

با وجود سکوت چشم‌گیر در مطبوعات مطرح، سازمان‏های حقوق بشر مشتاق طبقه‌بندی نظام عدالتِ کیفری دیکتاتورانه و اتهامات دروغین علیه حزب التحریر در روسیه استند. در زمان نشر این قضیه توسط گاردین، دیده‌بان حقوق بشر (HRW) بیان داشت که این قضیه در اصل یکی از سه حالات مشابه در ماه فبروری است، اما دو حالت دیگر علیه افراد متهم به عضویت در حزب التحریر می‌باشد که حکم به حبس شدید ادوارد نظاموف به مدت 23 سال و پنج روز پیش حکم به حبس 10 نفر از افراد متهم به عضویت در حزب التحریر به مدت 10-22 سال از نتایج آن می‌باشد. مطابق به گفتۀ دیده‌بان حقوق بشر: «این سه مورد از مواردی اند که در نقاط مختلف روسیه ثبت شده است؛ اما وجه مشترک آن‌ها عبارت از امتناع مقامات دولتی از بررسی درست و دقیق در بارۀ ادعا‏های متهمین مبنی بر بدرفتاری‏ها می‏باشد... این متهمین به محاکمۀ عادلانه دست نیافتند. لازم است که احکام صادر شده لغو و تحقیقات درست و کافی در بارۀ بدرفتاری‏ها وخسارات اجراء شود.»

در حکمی‌که از سوی دادگاه عالی روسیه در سال 2003 صادر شده؛ حزب التحریر را یک سازمان تروریستی معرفی نموده است، این در حالی‌ست‌که سازمان‏های حقوق بشر روس بارها صحت این ادعا را رد نموده و اصرار بر این دارند که فعالیت‏های حزب التحریر هیچ موردی را در بر نداشته که وی را متهم به دهشت‌افگنی و ترغیب به دهشت‌افگنی و تروریزم نماید، و هیچ فردی نباید به محض عضویت در حزب التحریر محاکمۀ کیفری شود.»

تعدادی از حکام خاین مسمانان؛ مثل محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطین سعی نمودند تا پوتین را راضی ساخته و با وجود جنایت‏هایش بر ضد مسمانان در تمام نقاط جهان در کنارش بایستند. با وجود این؛ حزب التحریر در ماه‌ گذشته دستگاه امنیتی محمود عباس را با برگزاری یک تجمع اعتراض‌آمیز و بدون اجازۀ قبلی بر ضد پوتین در جریان سفرش به ضفه غربی؛ به چالش کشید. الله متعال حق محاکمۀ عادلانه را بدون کدام شکنجه یا تهدیدی و بدون درنظرداشت متعتقدات و باورها حق تمام بشریت خوانده است.

نوسینده: داکتر عبدالله روبین

مترجم: محمد مزمل

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه