شنبه, ۱۷ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۲۷م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
آیا اسلام دین وسط (میانه) است؟
بسم الله الرحمن الرحيم

آیا اسلام دین وسط (میانه) است؟

خبر:

تلویزیون الجزیره آن‌چه به نام "اسلام میانه‌رو" مسمی است، ترویج می‌کند.

تبصره:

مزدوران غربی برای خدمت نمودن به استعمارگران در سرزمین‌های اسلامی از دو نوع سیاست استفاده می‌کنند؛ سیاست سخت و سیاست نرم.

سیاست سخت تمثیل استبداد، ظلم، قهر، قتل و تعذیب را می‌کند که نتایج طبیعی آن در انقلاب‌های بهار عربی بود. اما سیاست نرم نشر و پخش آن‌چه به نام اهمیت وسطیت و اعتدال مسمی است، تمثیل می‌کند که می‌توان اختصار آن را "تسلیم شدن به نظام‌های غربی" نامید.

میانه‌رویی و اعتدال اصطلاحات استثنایی و پدیده‌های جدیدی می‌باشند؛ پاسخ امت اسلامی را تا پس از سلطه سرمایه‌داری، که پایه آن بر ایده راه‌حل میانه‌رویی بنا شده، نداده است. در نتیجه‌ی این تسلط بر مسلمانان، آن‌ها این مفهوم غلط را وارد کردند و سعی نمودند آن را جز شریعت اسلامی قرار دهند. برخی از مسلمانان زمانی‌که جستجویی در مورد از احکام شرعی انجام می‌دهند، به خاطر وصل دو طرف برای رسیدن به حل وسط، بدون در نظر گرفتن حکم شرعی و به دور از طریقه جستجوی شرعی سعی می‌کنند. آن‌ها تلاش کردند که احکام اسلامی را با لباسی بپوشانند که هیچ ربطی به آن ندارد؛ گویی‌که او خواستار آشتی بین سکولاریسم و خلافت است؛ پس این مفکوره با اشاره اسلامی بودن بیرون آمد؛ لذا این امر منجر به فراخوانی برای ارزش‌های مدرنیته و دموکراسی مبتنی بر آزادی‌های عمومی شد و زمانی‌که به قضایایی امت نگاه اندازیم، تلاش برای معالجه آن در چهارچوب ملی محدود شده و فراتر از آن نمی‌رود؛ بر خلاف اسلام، که برای مرزهای استعمار ارزش قائل نیست. علی‌الرغم این‌که امت اسلامی در کل سیاست اولی(سیاست سخت) را نپذیرفته و سیاست دوم(سیاست نرم) خطرناک‌تر از سابق آن می‌باشد! متأسفانه در نتیجه عدم آگاهی، سیاسی هنوز هم بسیاری را فریب می‌دهد و این سیاست به شدت توسط سازمان‌ها و مؤسسات غربی، در رأس آن راند، حمایت می‌شود، میلیاردها دالر در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود، علما و و دعوتگران را برای آن به کار می‌گیرند و توسط رسانه‌ها تبلیغ و برنامه‌های درسی برای آن تهیه می‌شود! قطر و رسانه‌های آن مانند الجزیره از مروجین اصلی این سیاست هستند.

پس کی از خواب غفلت بیدار می‌شویم و می‌دانیم که هر تلاشی برای آشتی و وفق دادن بین حق و باطل در حقیقت تلاشی ناکامی است که علاوه بر بطلان شرعی، واقعیت عملی‌ آن نیز ثابت می‌شود. پس ما به آن(حل وسط) ضرورت نداریم؛ زیرا راه‌حل در دست ماست و رسول الله صلی الله علیه وسلم آن را در یک جمله خلاصه کرده است. از آن جایی‌که فرموده است:

«إِنِّي قَدْ تَرَكْتُ فِيكُمْ شَيْئَيْنِ لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُمَا: كِتَابَ اللَّهِ وَسُنَّتِي»

ترجمه: دو چیز را در میان شما برجا گذاشتم که اگر به آن دو چنگ زنید، هرگز گمراه نمی‌شوید: کتاب الله و سنت من.

الله سبحانه وتعالی می‌فرماید:

﴿وَأَنِ احْكُم بَيْنَهُم بِمَا أَنزَلَ اللّهُ وَلاَ تَتَّبِعْ أَهْوَاءهُمْ وَاحْذَرْهُمْ أَن يَفْتِنُوكَ عَن بَعْضِ مَا أَنزَلَ اللّهُ إِلَيْكَ فَإِن تَوَلَّوْاْ فَاعْلَمْ أَنَّمَا يُرِيدُ اللّهُ أَن يُصِيبَهُم بِبَعْضِ ذُنُوبِهِمْ وَإِنَّ كَثِيرًا مِّنَ النَّاسِ لَفَاسِقُونَ﴾ [مائده: 49]

ترجمه: و در میان آن‌ها طبق آنچه الله نازل کرده، داوری کن! و از هوس‌های آنان پیروی مکن! و از آن‌ها برحذر باش، مبادا تو را از بعض احکامی‌که الله بر تو نازل کرده، منحرف سازند.

نویسنده: مهندس/انجنیر عمر محمد

مترجم: پارسا امیدی

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه