دوشنبه, ۱۶ مُحرم ۱۴۴۶هـ| ۲۰۲۴/۰۷/۲۲م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
حاکمیت بر اساس عمل‌کرد است؛ نه تصویر!
بسم الله الرحمن الرحيم

حاکمیت بر اساس عمل‌کرد است؛ نه تصویر!

خبر:

روز چهارشنبه گذشته، حمزه یوسف به عنوان نخست وزیر اسکاتلند سوگند یاد کرد و او اولین رئیس مسلمان دولتی در اروپای غربی شد. (منبع: سایت الجزیره)

تبصره:

تعداد زیادی از مسلمانان برای پیروزی حمزه یوسف، مهاجر مسلمان پاکستانی الاصل، که اولین رئیس جمهور مسلمان یک دولت غربی شد، خوشحالی کردند. تصاویر وی در حالی‌که با خانواده‌اش مشغول نماز خواندن بود، در رسانه‌های اجتماعی پخش گردید. برخی به او تبریک و برخی دیگر پیروزی‌اش را به مسلمانان تبریک گفتند و تعدادی به قدرت رسیدنش را عزت و سربلندی مسلمانان جهان و اظهار دین تعبیر می‌کردند و اوصاف دیگری‌که به او دلالت می‌داشت، توصیف می‌کردند که این نشان دهنده  چیره شدن مسلمانان برای رهبر  مسلمانی است که اسلام و مسلمانان را ارج می‌نهد.

بعضی دوست دارند حمزه یوسف را با ریشی سوناک، نخست وزیر هندو تبار بریتانیا مقایسه کنند و افتخار می‌کنند که حمزه با سوناک رقابت می‌کند که سوناک شمع روشن کرد و مراسم هندویی خود را در خیابان داونینگ انجام می‌دهد و اکنون حمزه در پارلمان اسکاتلند نماز می‌خواند.

تصویری را که این تشنه‌ها متصور می‌شوند، متأسفانه مشوش و مبتنی بر احساسات ضعیفی است که این احساسات را کنترل نمی‌توانند و به یک طریقه، پابند نیستند و شرع را نیز رهنما و یا دستور قرار نمی‌دهند.

مختصر می‌گویم: عبرت در نام و نژاد نیست؛ خواه با علم قبلی برای فریب مورد سوء استفاده قرار گرفته شده باشد و یا از روی جهل و برای منافع خاصی مهار شده باشده؛ بلکه عبرت در اعمال است.

پس چنین افرادی چه در وزارتخانه باشد، چه در پارلمان، کنگره، مجلس سنا و یا جاهای دیگر، آن‌ها تا زمانی‌که به سرمایه‌داری و سکولاریزم به طور کامل ایمان نیاورند و به تمام مشکلات مسلمانان بی‌تفاوت نمانند؛ مگر در حدی‌که منافع شخصی خود را تأمین کنند، هرگز به مناصب نمی‌رسند! آن‌ها هم‌چو سایر سیاست‌مداران نظام سرمایه‌داری فقط منافع‌شان را به حرکت می‌آورند و احساسات خود را متزلزل نمی‌کنند، به غیر از چیزی‌که برای‌شان نفع دارد. مقیاس‌ اعمال شان در همه حال منفعت است و ارزشی را که می‌خواهند، تنها مادی است.

به عنوان مثال؛ این مرد در سوگند قانون اساسی متعهد شد که صادقانه به اعلی‌حضرت پادشاه چارلز سوم خدمت کند! او بود که در تصویب موفقیت‌آمیز قانون ازدواج و مشارکت مدنی، که ازدواج همجنس‌گرایان را قانونی می‌کرد، مشارکت و نقش تعیین کننده‌ای در اسکاتلند داشت.

الله سبحانه وتعالی ما را به این قول تذکر می‌دهد:

﴿وَلَوْ نَشَاءُ لَأَرَيْنَاكَهُمْ فَلَعَرَفْتَهُم بِسِيمَاهُمْ ۚ وَلَتَعْرِفَنَّهُمْ فِي لَحْنِ الْقَوْلِ ۚ وَاللَّهُ يَعْلَمُ أَعْمَالَكُمْ﴾ [محمد: 30]

ترجمه: تو قطعاً آنان را از روی طرز سخن و نحوه‌ی گفتار می‌شناسی. الله آگاه از کارهای‌تان می‌باشد(و حقیقت پندار و گفتار و رفتارتان را می‌داند، همگان را خوب می‌شناسد و پاداش و پادافره لازم را به هرکسی خواهد داد).

نویسنده: یوسف سلامه

مترجم: پارسا امیدی

 

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه