چهارشنبه, ۰۲ صَفر ۱۴۴۶هـ| ۲۰۲۴/۰۸/۰۷م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
کشتن مسلمان در موجودیت سه دلیل جایز است
بسم الله الرحمن الرحيم

کشتن مسلمان در موجودیت سه دلیل جایز است

(ترجمه)

از عبد الله ابن مسعود رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود:

«وَالَّذِي لَا إِلَهَ غَيْرُهُ، لَا يَحِلُّ دَمُ امْرِئٍ مُسْلِمٍ يَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ، وَأَنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَّا ثَلَاثَةُ نَفَرٍ: التَّارِكُ لِلْإِسْلَامِ، مُفَارِقُ الْجَمَاعَةِ، وَالثَّيِّبُ الزَّانِي، وَالنَّفْسُ بِالنَّفْسِ» (سنن النسائی)

ترجمه: قسم به ذاتی‌که جز او معبود بر حقی نیست، ريختن خون مسلمانی‌که به یگانه‌گی الله (سبحانه وتعالی) و رسالت من گواهی می‏دهد، روا نمى‏شود؛ مگر به سبب يكی از اين سه چيز: كسى‌كه دينش را ترك كرده از جماعت مؤمنان جدا شود، بزرگ سال زنا كار و كسی‌كه شخص ديگری را بكشد.

تشریح حدیث

این حدیث شریف ما را از کشتن نفس یک مسلمان منع می‌نماید؛ زیرا سوگند رسول الله صلی الله علیه وسلم بزرگی و عظمت این گناه را آشکار می‏سازد. بناً ریختاندن خون مسلمانی که به یگانگی الله سبحانه وتعالی باور داشته و کلمه شهادتین را بر زبان اقرار می‏دارد، حرام است، لیکن ریختاندن خون مسلمان در یکی از سه حالت ذیل جاییز می باشد:

1-     ترک کننده‌ی اسلام(کسی‌که بعد از ایمان به الله سبحانه وتعالی کفر را اختیار نماید و از صف مسلمانان خارج گردد).

2-     بزرگ‌سال زناکار(شخصی که در بزرگ سالی، از حدود الله سبحانه وتعالی تجاوز نموده مرتکب عمل قبیح زنا گردد).

3-     قاتل نفس(شخصی‌که مرتکب قتل فرد بی‌گناهی شود و از سوی قاضی مسلمانان جرم‌اش ثابت گردد).

حالات فوق مواردی هستند که خون یک مسلمان را جاییز گردانیده و اجرای تطبیق آن را بر ذمه‌ی حاکمی قرار داده است که اسلام را تطبیق نماید؛ زیرا این موارد سر پیچی آشکار از عقیده‌ی اسلامی و یا احکام شریعت بوده که منتج به فساد در بین مردم می‏گردد. پس عدم تطبیق حکم بالای آن‌ها سبب اذیت مردم می‏شود، از این رو کشتن ایشان عدل بوده و سبب خاموش ساختن فتنه‌ها و محو بی‌ایمانی است، حتی اگر از سوی حاکم طبق جرمش مجازات نشود، مرتکب جرم بزرگی خواهد گردید و در آخرت نزد الله سبحانه وتعالی مستحق عذاب دردناکی خواهد گردید.

بناً اجرای احکام شرعی جهت اعمار و آبادی زمین و اصلاح اهل آن آمده است. پس برای ما لازم است که از اوامر و نواهی الله سبحانه وتعالی پیروی نموده و قصاص قاتل نیز باید مطابق شریعت اسلام بوده باشد نه از هوای نفس.

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه