سه شنبه, ۰۱ صَفر ۱۴۴۶هـ| ۲۰۲۴/۰۸/۰۶م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
فرار از فتنه ها صیانت از دین است
بسم الله الرحمن الرحيم

فرار از فتنه ها صیانت از دین است

(ترجمه)

از ابوسعيد خدری رضی الله عنه روايت است كه رسول الله صلی الله عليه وسلم فرمود:

«يُوشِكُ أَنْ يَكُونَ خَيْرَ مَالِ الْمُسْلِمِ غَنَمٌ يَتْبَعُ بِهَا شَعَفَ الْجِبَالِ وَمَوَاقِعَ الْقَطْرِ يَفِرُّ بِدِينِهِ مِنْ الْفِتَنِ»

(رواه ابوداود)

ترجمه: ممكن است در آيندة نزديك بهترين مال مسلمان گوسفندانی باشد كه آنها را در قله‌ی كوه ها و چراگاه ها برده و به خاطر حفاظت از دينش از فتنه ها فرار می‌كند.

توضيح حدیث

بعضی از مسلمانان با مطالعه‌ی این چنین احادیثی که در مورد وقوع فتنه ها وارد شده به این نتیجه می‌رسند که برای حفاظت از دین و دوری از فتنه ها، گوشه نشینی را اختیار نمایند و از جماعت مسلمانان دوری کنند. لیکن این برداشت درست نیست، بلکه تمام آن‌چه در این احادیث وارد شده تنها این را می‌رساند که بهترین مال مسلمان در ایام فتنه ها گوسفندان است و بهترین کاری که مسلمان برای نجات از فتنه ها می‌کند، فرار از آنها است، نه گوشه نشینی و دوری از جماعت مسلمین. بنابراین برای هيچ مسلمانی در روی زمين در باز نشستن از اين فرضی که الله سبحانه وتعالی بر وی بخاطر اقامه‌ی دين فرض گردانيده عذری باقی نيست و آن عبارت است از کار و فعاليت جهت اقامه‌ی خلافت اسلامی هنگامی که زمين از خلافت خالی می‌شود و کسی پيدا نمی‌شود که حدود الله سبحانه وتعالی را بخاطر حفظ محرمات برپا دارد و مسلمانان را زير پرچم کلمه (لا إله إلا الله محمد رسول الله) متحد سازد. خلاصه اين که در اسلام هيچ رخصت و گنجايشی برای باز نشستن از اقامه‌ی فريضه‌ی تأسيس خلافت اسلامی تا هنگام قيامش وجود ندارد.

والسلام علی من اتبع الهدی

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه