دوشنبه, ۳۰ مُحرم ۱۴۴۶هـ| ۲۰۲۴/۰۸/۰۵م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
اسلام دین علم و عمل است
بسم الله الرحمن الرحيم

اسلام دین علم و عمل است

از ابو هریره رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود:

«مَنْ سَلَكَ طَرِيقًا يَلْتَمِسُ فِيهِ عِلْمًا، سَهَّلَ اللَّهُ لَهُ طَرِيقًا إِلَى الْجَنَّةِ»

(رواه مسلم)

ترجمه: کسی‌که راهی را جهت فراگيری علم دین در پيش گيرد، الله متعال راه بهشت را برايش هموار می‌سازد.

توضيح حديث

در نخستین لحظات نزول وحی بر پیامبر صلی الله علیه وسلم که ظلمت اوهام و خرافات در زمين سایه افگنده بود، الله سبحانه وتعالی از قرائت و آموختن علم توسط قلم یادآوری نموده و می‌فرماید:

﴿اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ (1) خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ (2) اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ (3) الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ (4) عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ﴾

[علق:1 - 5]

ترجمه: (ای محمّد! بخوان چيزی را که به تو وحي می‌شود؛ آن را بياغاز و بخوان به نام پروردگارت، آن‌که  همه جهان را آفريده است، انسان را از خون بسته آفريده است). بخوان! (پروردگار تو بزرگوارتر و بخشنده‌تر است (از آنچه تو می‌انگاری. بعد از اين، بزرگواری‏ها و بخشندگی‏ها از او خواهی ديد که تعليم قرائت در برابر آن‌ها ساده و ناچيز است). همان خدائی‌که به وسيله قلم (انسان را تعليم داد و چيزها به او) آموخت. بدو چيزهائی را آموخت که نمی‌دانست.

اما از جمله افکار و مبادیی‌که این دین را از غیرش متمایز می‌سازد، آنست که این دین بین علم و عمل جمع می‌نماید، لذا افکاری‌که عمل در پی آن نباشد، هیچ ارزشی ندارد؛ بلکه الله سبحانه وتعالی به شدیدترین طریقه از آن تحذیر نموده است که مسلمان چیزی بگوید و به آن عمل نکند، چنانچه فرموده:

﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ * كَبُرَ مَقْتًا عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ﴾

[صف: 2- 3]

ترجمه: ای مؤمنان! چرا سخنی (به ديگران) می‌گوئيد كه خودتان بر آن عمل نمی‌كنيد؟ اگر سخنی را بگوئيد و خودتان برآن عمل نكنيد، موجب كينه و خشم عظيم الله (متعال) می‌گردد.

لذا در امتی‌که قول و سخن‌شان تطابق به عمل شان نداشته باشد، تصور هیچ خیری نیست؛ بلکه این حالت در بین امت به یک ورته و هلاکت مبدل شده است؛ حتی این‌که بدون قرائت، بدون علم، بدون وعی و بدون عمل روزهای خود را سپری می‌کنند.

با کمال تأسف! جوانانِ امروز امت را در می‌یابی که ایشان همه اوقات با نشستن مقابل تلویزیون‏ها، فیسبوک، انترنت، و بقیه وسایل الکترنیکی و تکنالوژیکی غرق بوده و روزها وهفته‌ها را مصروف در چنین حالتی سپری می‌کنند؛ این یک جنگ فکری با جوانان ماست. پس کجاست جوانانی‌که از تحصیل علم راه رسیدن به بهشت را جستجو کنند، کجاست کسی‌که رسیدن به این ارزش‏های معنوی و آینده‌ساز را مهیا کند و سیلا‏ب‏های خطرناک دشمن را متوقف سازد؟ بدون شک کسی‌که این توان‌مندی از وی توقع می‌رود، خلیفه مسلمانان در رأس دولت اسلامی است که عنقریب به اذن پرودگار اقامه خواهد شد.

یا الله حالت کنونی امت را با اقامه خلافت اسلامی به منهج نبوت دگرگون نما! اللهم آمین آمین...

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه