دوشنبه, ۱۶ مُحرم ۱۴۴۶هـ| ۲۰۲۴/۰۷/۲۲م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
روزه‌دار و سخن دروغ
بسم الله الرحمن الرحيم

روزه‌دار و سخن دروغ

از ابوهریره روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند:

«من لم یدع قول الزور والعمل به فلیس لله حاجة فی ان یدع طعامه وشرابه.» (سنن بن ماجه)

ترجمه: هرکس دروغ‌گویی و عمل به مقتضای آن را ترک نکند، الله نیازی به نخوردن و ننوشیدن وی ندارد.

دوستان گرامی!

بهترین کلام، کلام الله سبحانه وتعالی و بهترین راهنمایی، راهنمایی رسول الله، محمد بن عبدالله صلی الله علیه وسلم است؛ اما بعد:

این حدیث شریف ما روزه‌داران و شب‌زنده‌داران را امر می‌کند که در ماه مبارک رمضان و در دیگر ماه‌های سال خود را از این گناه بزرگ، که عبارت از دروغ‌گویی و عمل به مقتضای آن می‌باشد، دور نگهداریم؛ زیرا دروغ عمل ناپسند و رسوا کننده است که شخصیت انسان مسلمان را لطمه‌دار می‎کند و جایگاه و مقامش را پائین می‌آورد تا این‌که او را هم‌ردیف گمراهان قرار دهد. بدون شک الله سبحانه وتعالی ما را از ظلم، دروغ و شهادت به چیزی‌که نمی‎دانیم، منع نموده است. اگر کسی بیاید به دروغ شهادت دهد و یا سخنی بگوید که از آن آگاهی ندارد و به انسان بی‎گناهی نسبت دهد، یقیناً آن شخص را اذیت کرده و بر او ظلم نموده است. با انجام چنین عملی خودش را در گناه دخیل کرده و شریعت او را به سبب عملش مواخذه می‎کند.

چنانچه اعمال صالح مانند روزه و دیگر اعمال نیکش در نزد الله در این ماه دو برابر می‎شود؛ هم‌چنین اعمال زشت مانند دروغ‌گویی نیز حرمتش در این ما بیشتر بوده و اثر زیادی را بر جای می‎گذارد. اگر مسلمان دورغ بگوید، یک عمل خلاف اصول را انجام داده و برای مسلمانی‌که از الله سبحانه وتعالی در حالت پنهان و آشکارا می‌ترسد، مناسب نیست که مرتکب این عمل زشت شود.

بر ما لازم است بدانیم که روزه‌دار واقعی تنها خود را از خوردن و نوشیدن باز نمی‌دارد؛ بلکه از تمام گناهان و اعمالی‌که باعث ناخوشنودی الله سبحانه وتعالی می‎شود، اجتناب می‎کند. هم‌چنین از تمام گناهانی‌که قبل از رمضان انجام می‎داد، دوری می‎جوید! تقوای اللهی و کسب رضایت الله سبحانه وتعالی را باید اساس تمام اعمال نیک خود قرار دهد تا بعد از رمضان نیز بر آن اعمال پایبند بماند.

پروردگارا، تنها از تو می‎طلبیم که ما را از گناهان دور کنی و از جمله توبه کنندگان نیکو کار بگردانی! هم‌چنین توبه و روزۀ ما را در این ماه پر فضیلت مورد قبول درگاه خویش قرار دهی! اللهم آمین!

نویسنده: دکتر ماهر صالح (رحمه الله)

مترجم: حسن سلحشور

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه