دوشنبه, ۱۶ مُحرم ۱۴۴۶هـ| ۲۰۲۴/۰۷/۲۲م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
هجرت پیامبر صلی الله علیه وسلم؛ قصه غار، عنکبوت و کبوتر نه؛ بلکه دولت، رهبری و امامت است
بسم الله الرحمن الرحيم

هجرت پیامبر صلی الله علیه وسلم؛ قصه غار، عنکبوت و کبوتر نه؛ بلکه دولت، رهبری و امامت است

(ترجمه)

خبر

روز پنج شنبه ۲۱ سپتمبر ۲۰۱۷م اول ماه محرم سال ۱۴۳۹هـ.ق است.

تبصره

بسیاری از علماء، خطباء و مدرسین در شروع هر سال جدید هجری، در مورد مسئله هجرت رسول الله صلی الله علیه وسلم از مکه به مدینۀ منوره از زوایای مختلفی صحبت می کنند؛ اما بسیاری از آنان از واقعیت این رویداد و تغییراتی که این حادثۀ بزرگ برای امت به بار آورده، بدور بوده و بی خبر اند.

بدون شک واقعۀ هجرت زمان رسول الله صلی الله علیه وسلم مشابهت زیادی به روزگار ما دارد؛ در آن زمان دو قدرت بزرگ؛ فارس و روم، بود و عرب چیزی نداشت. قبایلی بودند که اکثر اوقات به گردش و مهاجرت در صحراها می رفتند و بسا اوقات به خاطر آب می جنگیدند. مکۀ مکرمه که بنام "ام القری" یاد می شد، بنیاد و پایگاه بت پرستی بود. درست هجرت رسول الله صلی الله علیه وسلم پس از آن صورت گرفت که پیشنهادات فریبنده ای برای آن حضرت صلی الله علیه وسلم، صورت گرفت. چنان چه برایش قدرت، ثروت و همه چیز پیشنهاد گردید؛ ولی آن حضرت این پشنهادات را رد کرده و مسیر رسالت و ابلاغ اش را ادامه داد، او در برابر این پیشنهادات، برای کاکایش گفت:

«يا عم، والله لو وضعوا الشمس في يميني، والقمر في يساري على أن أترك هذا الأمر حتى يظهره الله، أو أهلك فيه، ما تركته»

ترجمه: ای کاکا! قسم به الله(سبحانه وتعالی) اگر آفتاب را در دست راستم و مهتاب را در دست چپم بگذارند تا از دعوت خود دست بردارم، هرگز بر نخواهم داشت تا این که الله(سبحانه وتعالی) این دین را غالب سازد، یا درین راه نابودم گردم.

این شرایط قبل از هجرت بود، طوری که مکه دیگر بستر مناسبی برای دعوت پیامبر صلی الله علیه وسلم نبود، پس مناسب بود که دعوت ازین شهر و ازین جامعه به شهر و جامعۀ دیگری که بستر مناسبی برای این دعوت بوده و مردم آن را حمایت کنند، انتقال داده شود که یقیناً آن جا مدینۀ منوره بود.

واقعیت مکه در آن روز، با واقعیت امروز ما از این قرار است: امروزه دولت اسلامی وجود ندارد؛ چنان چه در مکه وجود نداشت. طغیان و ستم حکومت های طغیانگر و ستم پیشه(امریکا، روسیه و چین) گلوی بشریت را گرفته، چنان چه در آن زمان، فارس و روم چنین بودند. هم چنان دولت های ضعیف و بی اراده امروزی به رهبری حکام مزدور؛ مانند قبایل عرب آن زمان می باشد. دولت یهود در سرزمین مبارک فلسطین، امروز نقش قبایل یهود مدینۀ منوره دیروز را بازی می کند.

امروز دعوت گران مخلص و باتقوی از فرزندان این امت بزرگ، مردانی هستند که مهم ترین هدف امت را حمل می کنند؛ چنان چه رسول الله صلی الله علیه وسلم و اصحاب بزرگ اش، این امر مهم را حمل نموده و برای رسیدن به این هدف، قربانی های بزرگ دادند و هرگز شکنجه و ظلم ظالمین و... موانع مانع راه شان نگردید؛ پس چیزی که به آن زمان مشابهت دارد، این است که دعوت گران امروزی طریقه رسول الله صلی الله علیه وسلم را به خاطر تغییر اوضاع جاهلیت و اساس گذاری پایه های دولت اسلامی تعقیب می کنند، دولتی که تحقق حق، عدالت و خیر و برکت و... نعمات را همراه دارد.

چیز دیگری که به آن زمان مشابهت دارد، این است که امروزه همه کشورهای کفری بر حاملین مخلص دعوت فشار وارد می کنند، و هم چنان آن هایی که فریب ثقافت غربی را خوردند، عرصه را بالای دعوت گران تنگ ساختند. دقیقاً این دعوتگران مثل حضرات عمار و یاسر و خبیب و بلال و... رضی الله عنهم اند. هرچند که شکنجه و فشار بالای دعوت گران می آورند؛ ولی این دعوت گران با نزدیک بودن به دولت خلافت راشده بر منهج نبوت خوشحال اند؛ چنان چه این حادثه بین رسول الله صلی الله علیه وسلم و قبایل اوس و خزرج اتفاق افتاد. این قبایل(اوس و خزرج) که به دست حضرت مصعب بن عمیر رضی الله عنه در مدینه مسلمان شدند و سپس به خاطر نصرت و یاری رسول الله صلی الله علیه وسلم و دعوتش شتافتند. در نزد رسول الله صلی الله علیه وسلم آمدند تا دعوت آن حضرت را به دیار خودشان به خاطر تأسیس دولت اسلامی انتقال دهند تا آن که مدینۀ منوره را به قدوم رسول الله صلی الله علیه وسلم منور ساختند و آن را پایتخت دولت اسلامی قرار دادند.

در جریان مقایسه بین گذشتۀ رسول الله صلی الله علیه وسلم و اصحابش از مهاجرین(آن هایی که حاملین دعوت) بودند و انصار (آن هایی که اهل قوت و نیرو بودند) و بین کسانی که امروزه به خاطر برپایی دولت اسلامی و عزت دین اسلام کار می نمایند(حاملین دعوت) و کسانی که از مسلمانان توانمندی در جهان اسلام دارند(اهل قدرت و نصرت) از افسران ارتش ها و رهبران جوامع در جهان اسلام، درین میان کاملاً واضح می شود که عناصر تأسیس دولت مشابهت کاملی به زمان مکی دارد، و یقیناً ما نشانه های تغییر را به صورت واضح مشاهده می کنیم و نشانه های طلوع سپیده دم صبح پیروزی را به اذن الله سبحانه وتعالی نزدیک می بینیم. پس ای اهل قوت و نیرو، شما یاران دین الله سبحانه وتعالی هستید.

﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا كُونوا أَنصَارَ اللَّهِ كَمَا قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ لِلْحَوَارِيِّينَ مَنْ أَنصَارِي إِلَى اللَّهِ قَالَ الْحَوَارِيُّونَ نَحْنُ أَنصَارُ اللَّهِ

[صف: ۱۴]

ترجمه: ای مؤمنان! ياران(دين) الله باشيد، همان گونه كه عيسی پسر مريم به حواريون گفت: چه كسانی از ياران من برای(ياور دين) الله خواهند بود؟ حواريون گفتند: ما جملگی ياران(دين) الله خواهيم بود.

بلی، نصرت و یاری دعوت بالای شما فرض است، برای تان جایز نیست که نصرت دین الله سبحانه وتعالی را ساعتی به تعویق اندازید، بدانید که برای شما جایز نیست که زنده گی و ترس از ظلم ظالمین را بر نصرت دین الله سبحانه وتعالی ترجیح دهید. عاملین به سوی خلافت راشده را نصرت و یاری کنید و انصار امروز باشید؛ مانند این که اهل مدینه انصار دیروز بودند. این افتخار بزرگ نصیب چه کسی خواهد شد و به دست چه کسی عزت اسلام و مسلمین به دست خواهد آمد؟ چه کسی از شما برای جلب رضایت پروردگار پیروز خواهد شد و چه کسی با صادقین خواهد بود؟ الله سبحانه وتعالی فرموده است:

﴿قَالَ اللَّهُ هَذَا يَوْمُ يَنْفَعُ الصَّادِقِينَ صِدْقُهُمْ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ﴾

[مائده: ۱۱۹]

ترجمه: در روز قيامت الله(سبحانه وتعالی) می گويد: امروز روزی است كه تنها درستی كردار و درستی گفتار راستگويان( در دنيا، هم اينك در عقبی) بديشان سود می رساند. برای آنان باغ هایی(از بهشت) است كه در زير درختان آن جويبارها روان اند.

نویسنده: رولا ابراهیم از ولایه سوریه

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه