دوشنبه, ۱۶ مُحرم ۱۴۴۶هـ| ۲۰۲۴/۰۷/۲۲م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
بی بی سی از معامله محرمانه انگلیس با داعش، پرده برداشت
بسم الله الرحمن الرحيم

بی بی سی از معامله محرمانه انگلیس با داعش، پرده برداشت

(ترجمه)

خبر

"بی بی سی" از جزئیات معامله محرمانه‎ای‎که به صدها تن از جنگجویان داعش و خانواده‎های‎شان اجازه می‎دهد که از رقه خارج شوند، پرده برداشت. این معامله تحت رهبری ائتلاف جهانی به رهبری امریکا و انگلیس و نیروهایی کُردیی‎که بر شهر رقه مسلط اند، صورت گرفته است. (منبع: بی بی سی-انگلیسی)

موضوع سقوط شهر رقه به عنوان آخرین دوره داعش و پیروزی ائتلاف غربی نمایش داده شد؛ مگر کشف شایعات تبانی غرب با داعش، مدت زیادی را در بر گرفت. ولی این تحقیقی‎که "بی بی سی" انجام داده است، دید واضحی از روابط غرب با داعش به دست می‎دهد.

تبصره

"بی بی سی" در این تحقیق کشف نموده، که نیروهای دموکراتیک سوریه‎-ائتلافی متشکل از کُردها و عرب‎هایی‎که با داعش مبارزه می‎کنندـ با یک تعداد از راننده‎گان کامیون، به منظور نقل صدها تن از فامیل‎های داعش از شهر "سد رودخانۀ فرات" به اردوگاهی دیگر در شمال سوریه، قرارداد بستند؛ مگر وقتی راننده‎گان کامیون، در ابتدای روز ۱۲ اکتوبر آماده انتقال شدند، دریافتند که به ایشان دروغ گفته شده است و خلاف قراردادشان، باید سه روز را به سختی راننده‎گی کرده و محموله‎ی خطرناک-صدها تن از جنگجویان داعش، خانواده و چندین تُن اسلحه و مهمات- را انتقال دهند.

راننده‎گان متذکره با "بی بی سی" به شرط عدم فاش کردن هویت‎شان، مصاحبه نموده و اظهار نمودند که به ایشان هزاران دالر داده شده تا این موضوع نزدشان محرمانه بماند.

متن این توافق‎نامه که از سوی مسئولان محلی ترتیب شده بود، بر اساس آن، جنگجویان داعش اجازه داشتند که از شهر "رقه" فرار نمایند. این توافق‎نامه پس از چهار ماه از جنگی‎که منجر به نابودی و خالی شدن شهر از سکنه آن شد، صورت گرفت. امریکا، انگلیس و نیروهای دموکراتیک سوریه نمی‎خواستند به نقش‎شان در این توافق‎نامه اعتراف کنند و به این ترتیب دردهای بزرگی را از دید جهانیان پنهان کردند. "بی بی سی" همراه ده‎ها تن از شاهدان این موضوع از جمله کسانی‎که در داخل این کامیون‎ها بودند، کسانی‎که این موضوع را به چشم سر دیده و هم‎چنان کسانی‎که به جریان این معامله قرار داشتند، مصاحبه نموده است.

"ابو فوزی" یک تن از راننده‎گان این کامیون‎ها گفته بود: «از لحظه‎ای‎که داخل شهر رقه شدیم، ترس و واهمه همه‎یی وجودمان را گرفته بود. قرار بود که همراه نیروهای دموکراتیک سوریه وارد شهر شویم؛ مگر ایشان ما را همراهی ننموده و به تنهایی این کار را کردیم و به مجردی‎که داخل شدیم، با جنگجویان داعش همراه سلاح‎ها و جلیقه‎های انتحاری‎شان رو برو شدیم. نیروهای دموکراتیک سوریه ما را فریب داده بودند و داعشیان ما را از هر طرف محاصره کردند و اگر کدام خطایی در تطبیق این توافق‎نامه صورت می‎گرفت، داعشیان تمام کاروان را انفجار می‎دادند؛ زیرا اطفال و زنان‎شان هم جلیقه انتحاری پوشیده بودند. نیروهای دموکراتیک سوریه به خاطر این‎که این معامله پنهان بماند، شهر را از وجود رسانه‎ها پاک سازی کرده بودند.»

تصاویری‎که به بی بی سی رسیده و به شکل سری گرفته شده است، کامیون‎هایی را نشان می‎دهد که مملو از مردان مسلح‎اند. علی‎رغم این‎که توافق شده بود که تنها سلاح‎های شخصی را داعشیان می‎توانند انتقال دهند؛ مگر جنگجویان داعش آن‎چه را که می‎توانستند با خود حمل کنند، برداشته و ده کامیون را که مملو از سلاح و مهمات بود، با خود انتقال دادند. در روشنی تحقیقی ‎که "بی بی سی"انجام داده، اکنون ائتلاف به بخشی از این بازی توافق‎نامه اعتراف نموده است و گفته که به حوالی ۲۵۰ تن از جنگجویان داعش همراه ۳۵۰۰ تن از فامیل‎شان، اجازه داده شده تا رقه را ترک کنند.

از آغازین روز پیدایش داعش، تعداد زیادی در انگیزه‎های این گروه شک کرده بودند. مخصوصاً وقتی‎که به جای ائتلاف جهانی، مسلمانان را مورد هدف قرار می‎داد. در سوریه وقتی سرو کله داعش پیدا شد، که بشار اسد در وضعیت سقوط قرار داشت، داعش به سوریه انتقال کرده و همراه گروه‎های مخالف دولت نبرد را آغاز کرد و به شکل گسترده‎ای برای تثبیت موضع بشار اسد، کمک کرد.

اکنون می‎دانیم که در موصل نیروهای عراقی از طرف رئیس خویش در بغداد مأمور شدند تا شهر را به داعش تسلیم کنند. چنان‎چه داعش به آزادی کامل در مرزهای عراق و سوریه جولان می‎کرد و علی‎رغم این‎که طیاره‎های غربی بالای سرشان می‎چرخیدند؛ ولی کاری برای از بین بردن‎شان نکردند.

 پاک سازی رقه از داعش اشاره به این واقعیت دارد که هنوز بهره‎کشی از داعش برای غرب ضروری بوده و نقش‎شان به پایان نرسیده است.

نویسنده: عدنان خان

1 comment

  • خالد خان
    خالد خان شنبه، 25 نوامبر 2017 Comment Link

    استعمار غربی همواره از احساسات و غیر سیاسی بودن مسلمانان استفاده کرده است. تا زمانی سیاست مبدایی خویش را به مانند آب و نان کار روزمره خویش نسازیم، نمی توانیم از این وضعیت رهایی یابیم.

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه