چهارشنبه, ۱۸ مُحرم ۱۴۴۶هـ| ۲۰۲۴/۰۷/۲۴م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
تشنج "بازی دالر" امریکا در ترکیه!
بسم الله الرحمن الرحيم

تشنج "بازی دالر" امریکا در ترکیه!

(ترجمه)


خبر:

امریکا یک جنگ اقتصادی تمام عیار را علیه ترکیه آغاز نموده است.

تبصره:

بعد از این‌که رئیس جمهور ترامپ به کرسی ریاست امریکا نشست، نفوذ و غلبۀ امریکا بیشتر شد و خود را بیشتر و حریصانه برای قلدری و قدرت‌طلبی در جهان آشکار ساخت. سخن معروف ترامپ که می‌گفت: «اول امریکا» اکنون منحیث یک شعار انتخاباتی نمانده، بلکه اساس سیاست خارجی او شناخته شد. نخیر، قبل از این چنین موردی در امریکا پیشینه نداشت و نبود، اما فعلاً با ابعاد تازه‌ای روی کار آمده که گستاخی و اهانت یک نورم و قاعدۀ عادی برای دیپلوماسی امریکا شده است. امروزه امریکا نه به گونۀ نامعلوم؛ بلکه واضحاً برای جهان پیام زشت خود را می‌رساند که "رئیس کل است" و تمام  ملت‌ها و ایالات و قوانین جهانی باید مطیع منافع امریکا باشند؛ حتی شرکای او نیز شامل این امر اند؛ مانند: انگلیس، کادانا، استرالیا و اتحادیۀ‌ اروپا که از این پالیسی‌ خارج نیستند و امریکا به تمام شرکای خود فرمان داد که گفت: «ملت‌های مانند ایران و ترکیه را تنها بگذارید.»

امریکا اقدامات جدی را بخود اختیار می‌کند تا ارزش دالر که پس از بحران اقتصادی ۲۰۰۸م سقوط کرد و اکنون می‌خواهد پایداری اقتصادی خود را بالا ببرد، بانک مرکزی امریکا(The Fed)، همراه با دیگر بانک‌های مرکزی غرب، نقش عمده‌ای را در برقراری بحران مالی جهانی با غرق کردن بازارهای اقتصادی توسط دالر و وام‌های بزرگ دالری در سراسر جهان بازی کرد. اقتصاد‌های نوظهور کشورهای جهان سوم، به راحتی می‌توانند از امریکا قرضه‌های در بدل  ۰،۰.۲۵ سود حاصل کنند. در سال ۲۰۱۴م، ترازنامه(balance sheet) یعنی همان اظهارنامۀ وام دولت‌ها از امریکا به چهار برابر حتی بیش از ۴.۵ تریلیون دالر سود رسیده بود. در سال ۲۰۱۷م، امریکا شروع به ترفند عادی‌سازی ترازنامه‌ها توسط عقب راندن دالر امریکایی از بازار‌های اقتصادی جهان و بلند بردن میزان سود در هر دالر امریکایی کرد. این امر در کاهش ارزش پول‌ کشورها و بر قروض دالر امریکایی تأثیر مستقیمی گذاشت؛ چون اکنون ارزش دالر چند برابر شده و غیرقابل قبول است که دوباره پول قرض گرفته شده به قیمت دالر امروزی پرداخته شود، به این دلیل که آن‌ها از یک دست قرض گرفتند که ارزش دالر کم بود و اکنون که وضع کمبود دالر است و باعث بلند رفتن دالر در بازار شده، قرض را پرداخت می‌کنند. ‏مانند ماجرای ترکیه و ارزش پول محلی ترکیه یعنی لیره، که همه تحت همین پالیسی در بحران قرار دارند. ‌

بنابر این، این گذر زمان بود که ترکیه توسط بحران اقتصادی ضربه دید، زیرا ترکیه خودش، خود را در گرداب‌ شبکۀ اقتصادی سرمایه‌داری غرق کرد که تحت تسلط امریکا قرار دارد. بنابر این، ما علناً دیدیم که تنها یک تویت ترامپ برای بلند بردن تعرفۀ واردات فولاد و المونیم ترکیه کافی بود تا ارزش لیرۀ ترکیه را در کسر ثانیه کاهش دهد.

این حکام البته هیچ کاری با عدم موافقت میان ترکیه و امریکا در مورد کشیش برانسون، انجام داده نمی‌تواند. این تقریباً ابر دود سیا بود که توسط امریکا تنظیم شد تا چشم مردم را کور کند و آجندای خود را در ترکیه به پیش ببرد. قسمی‌که سارا هاکبی سندرز سخنگوی قصر سفید بیان نمود: «تعرفه‌هایی‌که بر فولاد گذاشته شده هرگز با رهایی کشیش برانسون برداشته نخواهد شد. ‏و این تعرفه‌ها مخصوصاً برای برقرار امنیت ملی کشور است.» بنابر این، بیائید ببینیم که هردو قدرت امریکا و ترکیه در این شرائط چه می‌توانند؟!

نخست: ترامپ می‌تواند جناح راست مسیحیان و قانون‌گذاران متعصب خود را تنها با گفتن این‌که کشیش اندرو برانسون، یک نجیب‌زادۀ خوب و رهبر مسیحیان در امریکا است که اکنون در توقیف و بدون هیچ دلیلی آزار و اذیت می‌بیند، اطمنان دهد. ‏ثانیاً: اردوغان می‌تواند که تقصیر این بحران را بر گردن قدرت‌های خارجی بیندازد و توسط بیانیه‌های دروغین و تحریک‌آمیز اسلامی، مثلاً با گفتن: اگر آن‌ها دالر دارند، ما با خود الله سبحانه وتعالی را داریم، به همین سادگی به چشم مردم خاک انداخت. بدین وسیله تبلیغات بیش از حد پالیسی فجیع اقتصادی او ترکیه را در گودال غرب فرو برده و مودل اقتصادی سرمایه‌داری را در مقیاس عظیم گسترش داد. 

ترکیه از قبل می‌دانست که این پلان‌های از قبل طرح‌ریزی شده‌ای بحران اقتصادی، دامنگیر ترکیه خواهد شد. این یکی از دلایلی بود که اردوغان با پیشبینی ضرب و شتم اقتصادی در روزهای آینده، انتخابات عمومی را ۱۸‌ ماه به پیش آورد، که در نتیجه به خواست او تمام شد، درست در همان زمانی‌که پول چاپ جدید لیره در بازار سقوط کرد. پس از آن که او برندۀ انتخابات شد، نظام جدید کاندیدای ریاست جمهوری تأمین شد، که سرانجام نقش ترکیه در سوریه کاهش یافت و امریکا با تثبیت هژمونی و نفوذ خود به اهدافش دست یافت و سپس جنگ اقتصادی خود را علیه ترکیه آغاز کرد.

 ‏روابط امریکا با سایر دولت‌ها بر اساس منافع و پول است و هرگاه منافع زیر سوال قرار گیرد و یا امریکا به اهداف خود برسد، هم‌پیمانانش زیر سوال می‌روند. ترکیه باید بداند که دولت‌های کفر هرگز و هیچ‌گاه دوست و هم‌پیمان مسلمانان نخواهند شد. آن‌ها دشمن اسلام و مسلمانان اند. در اخیر می‌خواهم سخنان گهربار آخرین خلیفۀ عثمانی‌‌‌ را در ترکیه به شما یاد‌آوری کنم که چنین فرمود: «Domuzdan post gavurdan dost olmaz» ترجمۀ متن ترکی: این ناممکن است که از پوست خوک چرم و رفیقی‌ از میان کفار داشته باشیم.

﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاء بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ وَمَن يَتَوَلَّهُم مِّنكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللّهَ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ﴾

[مائده: ۵۱]

ترجمه: ای کسانی‌که ایمان آورده‌اید، یهود و نصاری را به دوستی نگیرید؛ چون بعضی آن‌ها دوستان بعضی دیگر اند؛ اگر کسی از میان شما با آن‌ها دوست باشد، پس از آن‌ها خواهد بود. حقیقتاً الله(سبحانه وتعالی) مردم ظالم را هدایت نمی‌کند.

نویسنده: اوکی پالا

نمایندۀ مطبوعاتی حزب التحریر-هالند
برای دفتر مطبوعاتی مرکزی حزب التحریر

Last modified onجمعه, 31 آگوست 2018

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه