چهارشنبه, ۱۸ مُحرم ۱۴۴۶هـ| ۲۰۲۴/۰۷/۲۴م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
چرا امریکا و ناتو افغانستان را منحیث دهلیز نظامی استفاده می‌کنند؟!
بسم الله الرحمن الرحيم

چرا امریکا و ناتو افغانستان را منحیث دهلیز نظامی استفاده می‌کنند؟!

خبر:

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، داعش و سایر گروه‌های تروریستی همیشه تلاش می‌کنند تا دامنۀ فعالیت‌های شانرا گسترده سازند و منطقه و جهان را تهدید کنند. پیش از این وزیر دفاع بریتانیا در جریان سفرش به افغانستان گفته بود که؛ گروه‌های تروریستی تهدید‌های را از این‌کشور متوجه بریتانیا و سایر کشورهای اروپایی ساخته‌اند. همچنان جنرال اسکات میلر در مراسم سپردن فرماندهی ماموریت حمایت قاطع از جنرال نیکلسن درکابل گفت: "فشار بر تروریستان باید ادامه داشته باشد و این یقینی شود که آنان بخاطر تهدید جهان از افغانستان استفاده نمی‌کنند." از سوی دیگر حمدالله محب رییس جدید شورای امنیت ملی افغانستان در همین مراسم در خطاب به میلر گفت: ​"جنرال میلر! ما برای آزادی بیان و بر ضد بی‌عدالتی با شما شانه به شانه در برابر دشمنان ایستاده‌ایم، ما تروریزم را در افغانستان و منطقه با هم از بین خواهیم برد."

(منبع: رادیو آزادی: https://da.azadiradio.com/a/29469008.html )

تبصره:

چه عجب که غلامان حلقه به‌گوش و باداران شان متفقانه برای ادامه جنگ در افغانستان توجیه‌هات گوناگون را ارایه می‌کنند. اما برای اغوا نمودن افکار عامه شعار صلح با طالبان و برگزاری انتخابات پارلمانی، شوراهای ولایتی، ولسوالی‌ها و حتی ریاست جمهوری را فضاگیر نموده اند.

این درحالیست که از اعلام ستراتژی ترامپ در مورد افغانستان حدود یک سال می‌گذرد و مردم مسلمان افغانستان بغیر از ازدیاد بمباردمان، راکت پراکنی طیاره‌های بی‌پیلوت و ترور هدفمند افراد، چیزی دیگری را تجربه نکرده‌اند. در اثر این ستراتژی آمار تلفات ملکی به اوج خود رسیده و تنها ارقام ماه اگست نشاندهندۀ 800 نفر کشته و زخمی بوده که نسبت به ماه جولای ازدیاد یافته و نسبت به سالهای گذشته اصلاً قابل مقایسه نیست. هم‌چنان در جریان یک سال گذشته به شمول مادر بمب‌ها بیشتر از 5000 بمب توسط نیروهای اشغالگر علیه مردم مسلمان افغانستان مورد استفاده قرار گرفته است. تمام این ترور و وحشت به این معناست که امریکا و ناتو با تمام طاقت و توان خود درین قضیه با مسلمانان منطقه، استعمار چین و روسیه درگیر شده و اخیراً بحث سپردن جنگ افغانستان به کمپنی‌های امنیتی-استخباراتی مانند: بلک واتر هم بر سر میز قصر سفید و کانگرس امریکاست، تا کاستی‌های که از دید تروریستی و استعماری امریکا درین جنگ وجود دارد توسط چنین کمپنی‌های قاتل و اجیر به پایه اکمال برسد.

هرچند سیاست‌مداران و نظامیان امریکا و ناتو گروه‌های مسلح را من‌حیث توجیه و بهانه استفاده می‌کنند، اما گهگاهی به صراحت از اهداف شوم خود پرده برداری می‌کنند. قسمیکه اخیراً جنرال جان نیکلسن، فرمانده پیشین کل نیروهای امریکایی و مأموریت حمایت قاطع در افغانستان به صدای امریکا گفت: «ما می‌دانیم که روسیه تلاش می‌کند دستاوردهای نظامی و سال‌های پیشرفت نظامی را در افغانستان، کاهش دهد.» او در ادامه افزود: «این پنهان نیست که روسیه به دنبال فرصتی‌است که بتواند بین امریکا و شرکای آسیای مرکزی به‌شمول افغانستان، فاصله ایجاد کند.» پیش از این، امریکا بارها مقام‌های روسیه را متهم کرده است که به طالبان جنگ افزار فراهم می‌سازد، اتهامی که همواره از سوی روسیه رد شده؛ اما از داشتن روابط سیاسی با طالبان ابایی نداشته است.  

پس گروه‌های مسلح در افغانستان محض توجیه و بهانه بوده، اصلاً امریکا و ناتو برای جلوگیری از ظهور دولت واقعی مسلمانان در منطقه، محاصرۀ چین و روسیه، استعمار منابع افغانستان و سایر کشورهای آسیای میانه، افغانستان را اشغال نموده و برای ادامۀ موجودیت نظامی و سیاسی خود در صدد تقویه و تجدید تهدیدهای است که از جانب بعضی از گروه‌های مخالف مسلح متوجه آنان است. از همین‌رو اخیراً اسکات میلر، فرمانده جدید مأموریت حمایت قاطع در افغانستان، کشته شدن یک سرباز و جرح سرباز دیگر امریکایی توسط سرباز افغان در شرق افغانستان را یک تراژیدی خوانده و گفته است که این سرباز برای حفاظت از کشورش به افغانستان آمده بود. درحالیکه حفاظت از کشور، توجیهی است که ملت‌های امریکا و غرب را توسط آن اغوا می‌کنند و در اصل دولت امریکا برای ادامۀ اشغال افغانستان و استعمار کشورهای آسیای میانه به افغانستان آمده است وبس.

این همه در حالی است که قرار بود روسیه به تاریخ ۴ سپتمبر نشستی را میان افغانستان، طالبان، امریکا و شماری از کشورهای دیگر میزبانی کند. امااین نشست پس از آن به تعویق افتاد که اشرف‌غنی، رییس‌جمهور افغانستان دعوت روسیه برای شرکت در آن نشست را رد کرد.

امریکا با سپری نمودن 18 سال اشغال افغانستان ظاهراً هنوز هم خود را در آغاز مسیر اعلام می‌دارد. زیرا پروسۀ انتخابات دموکراتیک کاملاً به یک افتضاح مبدل گردیده است. بیشتر از نصف خاک افغانستان در دسترس طالبان قرار دارد. پروسۀ صلح محض به نام و تبلیغات به پیش میرود. قشر متنفذ افغانستان به کلی از روند حکومت‌داری اشرف غنی و سیاست‌های امریکا برای اصلاحات در حکومتداری به ستوه آمده و همه روزه غوغا به پا می‌کنند و راه حل‌های مانند کنفرانس بن سوم، تدویر لوی جرگه، حکومت موقت را پیشکش می‌نمایند تا پروسۀ صلح با طالبان و تغییر در قانون اساسی را عملی کند و یا اینکه سرپرستی برگزاری انتخابات سالم را به دوش گیرد. درحالیکه مواد مخدر، فساد، بی‌کاری، فقر، نا‌امنی، اختطاف و فحشا در جامعه بیداد می‌کند.

اما امریکا شاید عدۀ از طالبان را به پروسۀ صلح وادار نماید، اما تعداد دیگری از آنان جداً به جنگ ادامه خواهند داد. فعالیت‌های داعش قصداً در افغانستان توسط دولت و امریکایی‌ها بزرگ نمایی می‌شود و حتی از برگشتن دوبارۀ القاعده به افغانستان نیز سخن می‌زنند. ازین‌رو امریکا و ناتو هنوز هم سازی را می‌نوازند که در سال 2001م می‌نواختند. پس اوضاع افغانستان را جز پروژۀ جنگی و مزرعۀ مواد مخدر امریکا و ناتو در منطقه، دهلیز نظامی به سوی کشورهای آسیای میانه و نقطۀ تقاطع نفوذ امریکا، چین و روسیه چیزی دیگری نمی‌توان پیشبینی نمود.

فلهذا مردم افغانستان هرگز نمی‌توانند در سایۀ ترور و وحشتِ اشغال به آرزوهای مانند؛ صلح، امنیت، رفاه، عدالت و آزادی نایل گردند. لذا تمام مخالفین مسلح و سیاسی نظام امریکایی در افغانستان که برخی مسلمانان مخلص اند و برخی دیگر خود را به اسلام و مسلمانان منسوب می‌کنند، باید درک کنند که بدون آگاهی و عمل سیاسی مبتنی بر اسلام تنها توسط جنگ و سیاست‌های پراگماتیک نمی‌توانند بر اشغال و استعمار غربی فایق آیند. ازین‌رو باید دست به دست هم دهند و برای تفکر عمیق و مستنیر اندکی سر به گریبان کنند، تا به جای سیاست‌های پرگماتیک به راه حل‌های ایدیولوژیک اسلامی چنگ بزنند. نخست در صدد لغو پیمان‌های ستراتژیک و امنیتی با امریکا و ناتو شوند، سپس فقط توسط منابع مشروع امت اسلامی علیه اشغال و استعمار مبارزه نموده و دولتی را همگام با مسلمین منطقه تاسیس نمایند که یگانه اساسش عقیدۀ اسلامی و یگانه راه حل‌اش مستنبط از قرآن و سنت باشد. آن زمان است که ما دین الله سبحانه وتعالی و مسلمانان مظلوم را نصرت داده و الله سبحانه وتعالی ما را در بدل آن نصرت خواهد داد. قسمیکه می‌فرماید:

﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ﴾ [٤٧:٧]

ترجمه: ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اگر دین الله را یاری کنید، شما را یاری می‌کند و گام‌های‌تان را استوار می‌دارد.

سیف الله مستنیر

رییس دفتر مطبوعاتی حزب التحریر-ولایه افغانستان

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه