دوشنبه, ۲۳ مُحرم ۱۴۴۶هـ| ۲۰۲۴/۰۷/۲۹م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
نظام سرمایه‌داری جهانی در شرف نابودی؛ پس چه کسی آن را حمل می‏کند؟
بسم الله الرحمن الرحيم

نظام سرمایه‌داری جهانی در شرف نابودی؛ پس چه کسی آن را حمل می‏کند؟

(ترجمه)

خبر:

ویروس کرونا تأثیرات ویرانگری بر بازارهای مالی و اقتصاد جهانی وارد کرده است. (منبع: خبرگزاری آر تی عربی، 15 مارس 2020)

تبصر:

گسترده‌گی ضعف اقتصاد جهانی در مقابل حوادث چه کوچک و چه بزرگ، عملاً آشکار گردیده است. دلایلی اساسی وجود دارد که نظام سرمایه‌‌داری باعث شده تا اقتصاد جهانی تحت چنین شکننده‌گی قرار داشته باشد؛ از جمله تصویب پوشش ضعیف جهانی (دلار) برای مبادلات تجاری و نرخ ارز. دلار بدیلی برای سیستم طلا و قطع طلا است که منجر به اختلال در سیستم پولی، نوسان نرخ ارز و بروز مشکلات عمیق شده است. در همین زمینه مقولۀ معروف جان کانالی وزیر خزانه‌داری امریکا در زمان رئیس جمهور نیکسون مشهور است که در بیانیه‌ای خود به اروپایی‌ها گفت: «دلار پول ماست، اما مشکل شماست.»

دکتر عبدالحی زلوم در کتاب پر ارزش خود (أزمة نظام – الرأسمالية والعولمة في مأزق) گفتۀ "بن برنانك" رئیس صندوق ذخیره فدرال امریکا را ذکر می‏کند که وی اظهار داشت: «دولت آمریكا دارای فن‌آوریی به نام چاپ‌خانه است كه به آن اجازه می‏دهد هركدام از دلارهای دل‌خواه و بدون هزینه ناچیز را تولید كند. طبق مقررات نظام اسکناس دولت می‌تواند در صورت تمایل هزینه‌های بیشتری و تورم مثبت‌تر ایجاد کند.»

عدم موفقیت نظام سرمایه‌داری در این است که هر زمانی حکومت‌ها به پول احتیاج داشته باشند و آن را از راه تولید و وام پیدا نکنند، متوسل به چاپ کاغذ و قرار دادن آن در دایرۀ اقتصاد می‏شوند و بدین ترتیب اقتصاد تمام ملت را خراب می‏کنند و حتی اقتصاد تمام ملت‏های جهان را در صورتی‌که  ارز آن دولت وابسته به یک ارز جهانی مانند دلار باشد. این تنها یکی از جنبه‏های شکست نظام سرمایه‌داری است و جنبه‏های دیگری نیز مربوط به سیستم بانکی سودی، سیستم شرکت‏های سهامی خاص، بازارهای مالی و وام‏های ملکیت فردی است.

این مشکلات در رأس نظام اقتصادی جهانی سرمایه‌داری دیده می‌شود. بنابر این، چه چیزی برای سرمایه‌داری باقی مانده تا واقعیت خود را به نمایش بگذارد و توسط مردم و کل جهان رد شود؟

همان طوری‌که گفته می‏شود، طبیعت پوچی را نمی‌پذیرد و بشریت در تاریکی اقتصاد سرمایه‌داری به راه خود ادامه خواهد داد تا رقیب آن با فرهنگ جدیدی و عقیدۀ صحیحی‌که عقل را قناعت داده و آرامش را به افراد هدیه می‏دهد و از آن نظام‏های نشأت می‏کند -که زنده‏گی را برای انسان آسان می‏سازد- در مقابلش قد علم نماید. این تنها با حاکمیت تمدن اسلام همراه با عقیده و نظام خلافت راشده ممکن است؛ خلافتی‌که به خواست الله سبحانه وتعالی نظام سرمایه‌داری را با لگد زده و صفحۀ سیاه آن را به زیر می‏کشد و مردم را از سختی دنیا  به سمت آسایش دنیا و آخرت سوق می‏دهد.

نویسنده: أثامة الثوینی

مترجم: یاسین "سادات"

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه