دوشنبه, ۲۳ مُحرم ۱۴۴۶هـ| ۲۰۲۴/۰۷/۲۹م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
دولت اردوغان: از اقرار ناکامی تا مبارزه با کرونا
بسم الله الرحمن الرحيم

دولت اردوغان: از اقرار ناکامی تا مبارزه با کرونا

(ترجمه)

خبر

اقدامات اضافی در استانبول علیه مبارزه با ویروس کرونا اتخاذ خواهد شد. اجازۀ گشت و گذار ممکن است از سن 65 به 60 سال کاهش یابد و محدودیت ممکن است شامل افراد زیر 18 سال نیز باشد. هم‌چنین می‌توان از رانندگی وسایل نقلیۀ خصوصی جلوگیری کرد. (روزنامه حریات 3/4/2020)

تبصره

از زمانه­های قدیم بيمارى‌های همه‌‌گیر یکی از بزرگ‌ترین معضلات بشر شناخته شده است. قریه‌ها، ولسوالی‌ها، شهرها و ارتش‌ها را در مدت زمان کوتاهی از بین می‌برد. تاریخ نشان داده است که وقتی بیماری‌های همه‌گیر و آفات كشنده گسترش می‌یافت، مسلمانان از قدر الله به قدر الله می‌گریختند. شکی نیست که این وقایع منجر به کشته شدن بسیاری از افراد و از بین رفتن پول و سرمایه نیز می‌شود؛ اما در چنین مواردی نمی‌توان از غفلت دولت‌هایی‌که از امور مردم مراقبت می‌کنند، چشم‌پوشی کرد. اما در مورد گرفتن راه حل‌های وارداتی یا اشتباه بودن به دلیل بن‌بست یا گرفتن حق امتیاز، این یکی دیگر از مشکلات است.

علاوه بر حفظ نظم و امنیت عمومی، حمایت از صحت عمومی یکی از وظایف اساسی دولت است که در این زمینه مبارزه با بیماری­های همه­گیر بسیار مهم است. اما دولت اردوغان که به عقیدۀ وی در حال مبارزه با ویروس کرونا است، ترکیه را به دلیل سخت­گیری در بسته­بندی خود، به یک زندان آزاد تبدیل کرده است. گشت و گذار را برای سال‌مندان بالای 65 سال ممنوع کرده، مساجد را بسته و سفر در بین شهرها را ممنوع اعلام کرده­است. خلاصه این‌که روزبه‌روز بسته­های ممنوعیت را افزایش می‌دهد.

اکنون برنامه‌ریزی شده است که سن منع گشت و گذار از 65 به 60 کاهش یابد و افراد زیر 18 سال نیز محدود شود. حتی این محدودیت­های سنی نشان می‌دهد که مبارزه با ویروس در دستور کار اقتصادی قرار دارد و ارزش انسانی آن بی­فایده است. در چنین شرایطی اکثر دولت­ها برای شهروندان خود که تحت تأثیر این بیماری همه‌گیر قرار دارند، کمک‌های مالی ارائه می‌دهند؛ اما دولت ترکیه تحت نام «همبستگی ملی» از مردم خواستار آن شده است که پس‌انداز خود را در شرایط اضطراری برای بندکردن ناتوانایی اقتصاد پرداخت قرضه­های اعتباری، تأمین هزینه­های خود و پس‌انداز شرکت­ها انجام دهند.

علاوه‌براین، دولت ترکیه با اقدامات خارجی نمونه این قضیه را دنبال می‌کند و اقدامات اکثر کشورها به کار گرفته می‌شود تا سیستم بهداشت/صحت و درمان از ظرفیت جاذبه خود در مبارزه با بیماری کوید 19 تجاوز نکند. با وجود این، دولتی‌که قادر به جلوگیری از مرگ و میر و مبتلایان نیست، روزانه و بدون شرم و خجالت، آماری را در مورد تعداد کشته­ها و مصاب شده­ها به نام شفافیت در اختیار افکار عمومی قرار می­دهد تا عدم موفقیت خود در مبارزه با این بیماری را پنهان کند.

دولت افرادی را که از عمره آمده‌اند در مکان مخصوص قرار داده است، بدون آن‌که افراد مبتلا به این بیماری همه‌گیر را از کسانی که آلوده نیستند جدا کند، با این فکر که این قرنطینه است، با این وصف، نزدیک به 20000 نفر در خطراند. درحالی‌که می­توانست با گرفتن آزمایش از آن‌ها مبتلایان را از غیر مبتلایان جدا نموده که این باعث کاهش تعداد مبتلایان و کشته‌شدگان می­شود. چنان‌چه پیامبرعلیه السلام می­فرمایند: «لاَ تُورِدُوا المُمْرِضَ عَلَى المُصِحِّ»

خلاصه این‌که، دولت­های ناتوان در کشورهای اسلامی، از جمله دولت ترکیه، برای جلوگیری از شیوع ویروس همه‌گیر کوید 19 به جای دنبال کردن راه حل­هایی‌که اسلام آورده، با فلج کردن مفاصل زندگی کشورش به دنبال راه حل­‌های از کشورهایی؛ مانند: فرانسه، ایرلند و ایتالیا می‌باشد و از مدل انگلیسی و هالندی در آن‌چه شناخته شده است، استفاده می‌کند. فرض بر این است که در قرنطین سرایت از افراد بیمار به افراد سالم صورت نمی­گیرد. این دولت­ها وجب‌به‌وجب و قدم‌به‌قدم که در زمینۀ قانون‌گذاری و فرهنگی از کافران پیروی می‌کنند، در زمینۀ مبارزه با این بیماری­ همه­گیر نیز از آن‌ها پیروی می­کنند!

               

نویسنده: ارجان تکین باش

مترجم: احمدصابر خالد

#كورونا

#Covid19

#Korona

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه