دوشنبه, ۲۳ مُحرم ۱۴۴۶هـ| ۲۰۲۴/۰۷/۲۹م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
ویروس کورونا؛ نشانه‌ای از نشانه‌های الله!
بسم الله الرحمن الرحيم

ویروس کورونا؛ نشانه‌ای از نشانه‌های الله!

(ترجمه)

 خبر

کورونا (کوید19)، نوع جدید ویروسی‌که در جهان به یک بیماری همه‌گیر تبدیل شده و صدها ملیون نفر را خانه‌نشين ساخته است، هرچند چنین به نظر می‌رسد که تأثیرات جیوپلوتیک این ویروس فعلاً از تأثیرات صحی و امنیتی آن کم‌تر اهمیت دارد؛ اما این ویروس در طولانی مدت، ممکن است عواقب خطرناکی را در موقف جهانی امریکا به همراه داشته باشد. (منبع: ميدياسكوب)

تبصره

بدون شک این ویروس پیامدهای منفی را باخود داشته و آغاز آن از شهرِ "ووهان" چین بود و بعد در مدت کوتاهی در بقیۀ نقاط جهان انتشار یافت، تاجایی‌که تمام جنبه‌های زندگی را زیر شعاع قرار داده است. یکی از حقایق اساسی این است که ویروس کورونا به ما یادآور شده که الله سبحانه وتعالی قادر به انجام هر کاری است و ما مسلمانان اعتقاد داریم که الله سبحانه وتعالی قادر به انجام همه چیز است. اما این نگرش در عمل‌كرد واقعی بعضی از مسلمان‌ها منعكس نشده و تأثیرات نداشته است. برخی از مباحثی‌ را مسلمانانى‌كه مفكورۀ برپایی خلافت راشده بر منهج نبوت را حمل مى‌كنند؛ باخود مواجه ساخته از این قرار است:

  • برگشت مجدد حاکمیت اسلام در جهان، حقیقت نبوده و تنها رؤیای خالی و خیالی بیش نیست.

  • صحبت از ایجاد دولت اسلامی با موجود قدرت‌های بزرگ (آمریکا، انگلیس، روسیه، چین و...) غیرِ واقعی به نظر می‌رسد.

اما در نتیجه دیده شد که یک ویروس نامرئی (غیر قابل دید)، عدم صحت و دقت این ادعاها و امثال آن را رد و غیر واقعی ثابت کرد. همه‌مان شاهد بودیم که چگونه ویروس کورونا با قدرت‌های بزرگ برخورد نمود و چگونه آن‌ها را به چالش کشید و به بحران مواجه ساخت. آیا امریکا قوی نبود؟ آیا تجهیزات پیشرفته استعمارگران کافر، به اندازه کافی زیاد نبود؟ چی شد که همۀ آن‌ها ظرفیت و توانایی خود را از دست داده‌اند؟ آیا چنین نیست که هیچ کدام از آن‌ها قادر به مقابله با آن نبودند، آيا این‌گونه نیست؟

الله سبحانه وتعالی آن‌ها را در موقعیتی قرار داده که هیچ کس به آن فکر نمی‌کرد. در واقع، الله سبحانه وتعالی به تمام دنیا نشان داد که از طریق ویروس نامرئی قادر به انجام همه چیز است. الله سبحانه وتعالی به قدرت‌های بزرگ و ابرقدرت‌ها از طریق ناتوانی در جلوگیری از شیوع ویروس، قدرت خود را نشان داد. او به آن‌ها آموخت که در مقابل یک ویروس تا چی حد ناتوان هستند. به همین ترتیب، الله سبحانه وتعالی بار دیگر قدرت خود را از طریق ویروس به آن عده از مسلمانان یادآوری نمود که احساس ناامیدی می‌کردند و فکر می‌کردند قدرت‌های فوق‌العاده اشغال‌گر دارای قلعه‌های ایمن و سلاح‌های بسیار قدرت‌مندی هستند. این تجربیات ما را به یاد آن‌چه الله سبحانه وتعالی دربارۀ قبیلۀ بنی نضیر، در آیۀ دومِ سورۀ حشر بيان نموده، می‌اندازد:

 ﴿هُوَ الَّذِي أَخْرَجَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ مِن دِيَارِهِمْ لِأَوَّلِ الْحَشْرِ مَا ظَنَنتُمْ أَن يَخْرُجُوا وَظَنُّوا أَنَّهُم مَّانِعَتُهُمْ حُصُونُهُم مِّنَ اللَّهِ فَأَتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ حَيْثُ لَمْ يَحْتَسِبُوا وَقَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ يُخْرِبُونَ بُيُوتَهُم بِأَيْدِيهِمْ وَأَيْدِي الْمُؤْمِنِينَ فَاعْتَبِرُوا يَا أُولِي الْأَبْصَارِ﴾ [حشر: 2]

ترجمه: اوست كسى است كه كافران اهل كتاب را در آغاز بسيج [سپاه] از ديارشان بيرون كرد. گمان نمی‌كرديد كه بيرون روند و آنان گمان می‌كردند كه دژهای‌شان نگاه دارنده آنان از [كيفر] الله است. پس [كيفر] الله از آن‌جا به سراغ‌شان آمد كه گمان نمى‌بردند و در دل‌های‌شان هراس افگند. خانه‌های‌شان را با دستان خود و دستان مؤمنان ويران می‌ساختند.پس ای صاحبان بصارت پند بگیرید!

روشن و واضح است که این آیه در شأن قبیلۀ بنی‌نضیر نازل گردیده، قبیله‌ای که با پیامبر پیمان بستند و بعد پیمان‌شکنی نمودند و این قبیله از مدینه بیرون رانده شد.

درود و رحمت الله به سید قطب که در رابطه به این آیه چنین نگاشته است: «به یقین که آن‌ها همه چیز را محاسبه کرده بودند، مگر به جزء این‌که حملۀ مسلمانان را در سرزمین و حاکمیت خودشان محاسبه نکرده بودند و آن‌ها این جهت را که الله سبحانه وتعالی از آن‌جا وارد شد، محاسبه نکردند. بنابر این، کاری را که الله متعال خواسته باشد، واقع شود، انجام می‌گردد. از آن‌جایی‌که او می‌داند و به شناخت همه‌چیز قادر است، بازگشت همه چیز به سوی اوست و او قادر و توانا می‌باشد.»

آیت فوق نشان می‌دهد که الله سبحانه وتعالی مالک، قادر و قوی است. در کنار تمام تدابیری‌که کافران در ایجاد و ساختن قلعه‌های‌شان اختیار می‌کنند، اگر الله سبحانه‌ وتعالی چیزی را بخواهد، در همان لحظه اتفاق می‌افتد. به همین خاطر امریکا و غیر امریکا و دولت‌ها بزرگ استعماری هرگز نمی‌توانند مانع اقامۀ دولت خلافت راشده که وعدۀ الله سبحانه وتعالی و بشارت رسول الله هست، بشوند. کوید۱۹، یکی از آیات الله متعال است که نشان داد قدرت‌های بزرگ استعماری در مقابل این ویروس ضعیف هستند. با این حال این وظیفه ماست که برای حاکم کردن دین الله سبحانه وتعالی در سراسر جهان تلاش کنیم و از او کمک بخواهیم. چنان‌چه فرموده است:

﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ﴾

[محمد: 7]

ترجمه: ای مؤمنان، اگر [دین] الله را یاری دهید، الله [سبحانه وتعالی نیز] شما را یاری می‌کند (بر دشمنان تان پیروز می‌گرداند) و گام‌های تان را استوار می‌دارد [و کار و بار تان را استقرار می‌بخشد].

نویسنده: عبد الله إمام أوغلو

مترجم: پارسا "امیدی"

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه