دوشنبه, ۲۳ مُحرم ۱۴۴۶هـ| ۲۰۲۴/۰۷/۲۹م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
آفتاب خلافت به‌زودی بر غرب طلوع خواهد كرد!
بسم الله الرحمن الرحيم

آفتاب خلافت به‌زودی بر غرب طلوع خواهد كرد!

(ترجمه)

خبر

با ازدیاد تعداد مبتلایان به ویروس کرونا، رسانه‌ها به صورت دوامدار امدادخواهی شفاخانه‌ها را گزارش می‌دهند.

تبصره

در سایه فضای ویروس کرونا و امدادخواهی شفاخانه‌ها در سرتاسر جهان، دوست داشتم برای شما تصویری از تصاویر تاریخ را نقل کنم که به امراض و شفاخانه‌ها ارتباط دارد. چنان‌که مستشرق آلمانی «سیجرید هونکه» در کتاب خود «شمس‌العرب تسطع علی‌الغرب» روایت می‌کند.

شفاخانه‌ها در اروپا از مریضان پر شد، آنان مبتلا به امراض ساری؛ چون: بیماری ریه/شش و آبله بودند؛ با دیگر مریضان بدون کدام ممنوعیت و تجهیزاتی یک‌جا می‌شدند. شفاخانه‌ها به کمبود طعام، ازدحام خطرناک‌ترین حشرات و فاسد شدن هواء مواجه شدند تا جائی‌که داکتران وقتی داخل شفاخانه‌ها می‌شدند، بینی و دهن خود را با اسفنج خیس شده با سرکه می‌پوشیدند.

زمانی‌که حالت شفاخانه‌های اروپا این چنین بود، شفاخانه‌های زیر سیطرۀ نظام خلافت کاملاً برعکس این بود و نامۀ ذیل که مریض فرانسوی در قرطبه به پدرش در فرانسه نوشته بود، بهترین شاهد بر این مدعاست.

"پدر عزیزم! از من پرسیده بودید که اگر به پول نیاز داشته باشم، شما را خبر سازم! تو را خبر می‌سازم که در این‌جا در شفاخانۀ اسلامی معالجه به صورت مجانی است؛ زمانی‌که من از شفاخانه مرخص می‌شوم لباس جدیدی هم‌راه با پنج دینار برایم داده می‌شود، تا این‌که در وقت بیرون شدنم فوراً مجبور به کار کردن نشوم. بااین‌حال، نیاز نیست که مواشی‌تان را به فروش رسانید! اگر می‌خواهید من را ملاقات کنید لازم است تا زودتر این‌جا در بخش "شکسته‌بندی استخوان‌ها" نزدیک به سالن جراحی بیائید.

زمانی‌که از دروازۀ بزرگ داخل شدید، از سالن جنوبی بیرونی عبور می‌کنید و این‌جا مرکز ملاقات‌های خارجی است؛ جائی‌که بعد از مبتلا شدن من را به بستر گرفتند و جائی‌که هر مریض برای اولین بار به آن‌جا می‌رود تا داکتر همکار و آموزش دیدگان طب او را معاینه کنند و مریضانی‌که نیاز به معالجۀ دوامدار در شفاخانه نداشته باشد برایش نسخه داده شود و بر اساس آن از دواخانه برایش دواء بگیرد.

اما، اسم من را بعد از معاینه در این‌جا ثبت کردند و من را برای رئیس داکتران معرفی کردند. سپس پرستار من را به بخش مردان برد، من را به حمام گرمی غسل داد و لباس پاکی از شفاخانه برایم پوشانید.

 زمانی‌که رسیدید، به طرف چپ، کتاب‌خانه و سالن بزرگی را می‌بینید، جائی‌که رئیس برای دانش‌آموزان سخن‌رانی می‌کند و زمانی‌که پشت سر خود را نگاه کنید، چشم‌تان به راهی می‌افتد که به بخش زنان می‌رود به همین خاطر لازم است تا مستقیم به طرف راست بیائید؛ سپس از بخش داخله و بخش جراحی عبور می‌کنید، زمانی‌که صدای آهنگ یا موسیقی را از کدام سالن شنیدید به آن سالن داخل شوید و داخل آن را نگاه کنید، شاید من را آن‌جا بیابید. در سالن بهبودیافته‌گان جائی‌که گوش‌های ما را آواز زیبایی نوازش می‌دهد و وقت‌مان را با مطالعه سپری می‌کنیم.

 امروز صبح مانند همیشه رئیس داکتران هم‌راه با هیأت بزرگی از همکارانش آمد و زمانی‌که من را معاینه کرد برای داکتر بخش مربوطه
چیزی گفت که من آن را ندانستم و بعد از رفتن رئیس، آن داکتر برایم توضیح داد که می‌توانم صبح‌گاه برخیزم و به زودی با صحت بدن و سلامتی جسم، توانائی بیرون شدن از شفاخانه را خواهم داشت و سوگند به الله که این کار برایم خوشایند نیست! چون این‌جا هر چیزی بی‌نهایت زیبا و پاک است: بسترهای نرم، روپوش‌های از ابریشم سفید و پُر با تمام نرمی و سفیدی؛ مانند: پارچۀ ابریشم، در هر اتاقی از اتاق‌های شفاخانه آب جاری را می‌یابی با اشتهاآورترین حالتی‌که ممکن باشد و در شب‌های سرد تمام اتاق‌ها گرم کرده می‌شود و اما غذا هر چه از آن توصیف کنی هنوز هم کم است... ."

بلی، ما در سایه خلافت چنین بودیم و این چنین به زودی بار دیگری آفتاب جهان‌تاب خلافت بر غرب طلوع خواهد کرد؛ پس ای مسلمانان برای آن تلاش کنید تا به عزت دنیا و آخرت نایل شوید.

نویسنده: جابر أبوخاطر

مترجم: احمد صادق امین

#كرونا

#Covid19

#Korona

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه