دوشنبه, ۲۳ مُحرم ۱۴۴۶هـ| ۲۰۲۴/۰۷/۲۹م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
فریادها را هرگز نمی‌توان خاموش نمود!
بسم الله الرحمن الرحيم

فریادها را هرگز نمی‌توان خاموش نمود!

(ترجمه)

خبر

ثارنوال عمومی پایتخت اردن (عمان) حکم قضائی را مبنی بر پایان بخشیدن اعتصاب اعضای اتحادیۀ معلمان، اعضای هیئت مرکزی، گروهای فرعی و ادارات مربوط به آن را صادر کرد و از آنان درخواست نمود تا به کارشان توقف داده و دفاترشان را که از مدت دوسال بدین‌سو فعال بود، پایان بخشند. به دنبال آن تعدادی از سرپرستان اتحادیۀ معلمین از سوی نیروی‌های امنیتی بازداشت شدند. علت بازداشت آنان را چندین قضیه تشکیل می‌دهد:

اولاً: زیاده‌روی‌های اقتصادی بررسی‌شده نزد ثارنوال عمومی توسط هیئت مبارزه با فساد.

ثانیاً: تصمیمات صادر شده از نشست اتحادیۀ معلمینی‌که بر اساس ادعاهای‌شان بعضی از اقدامات تحریک‌کننده علیه حکومت را به همراه داشت.

ثالثاً: ویدیوهای منتشر شده از سوی معاون رئیسی‌که مربوط به عمان بوده و نزد دبیرکل بررسی شده است می‌باشد که از طریق وسایل ارتباطی دست‌به‌دست می‌شود.

تبصره

آموزش، مکاتب و معلمین همواره مورد هدف سهام‌داران حکومتی وابسته و مزدور، برای عملی کردن نقشه‌های باداران‌شان بوده تا که علم را حقیر و ناچیز شمرده و مغزهای متفکر و فعال را از بین ببرند. این سهام‌داران اسلوبی را روی دست گرفته‌اند که مغزهای متفکر و فعال را دگرگون ساخته، آن‌ها را خدشه‌دار سازند و در نتیجه آنان را به سکولرهای بی‌دین مبدل سازند. با استفاده از آن اسلوب می‌خواهند که جلو نسل متعلم آگاه را که برای بیداری و آوردن نهضت سعی می‌نمایند را بگیرند و به وسیلۀ فعالیت‌های سکولرسازی و تقالید کورکورانه و اسالیب دیگری از این قبیل، آنان را فاسد نمایند؛ همان‌طوری‌که فاسد نموده‌اند.

معلم مربی، مورد هدف این گلوله‌های زهرآگین‌شان قرار می‌داشته باشد و آنان برای رسیدن به هدف بزرگ‌شان آخرین پله را می‌پیمایند تا که جایگاه و مقام اجتماعی و اقتصادی معلم را خدشه‌دار نمایند؛ طوری‌که حقوق ماهوار معلم، ضروریات اساسی آن را کفایت ننموده و در نتیجه معلم را وادار به انجام وظایف دیگری می‌کند که شایستۀ مقام، موقف و دانش او نبوده و این خود باعث می‌شود که وی اگر صدایش را به عنوان اعتراض‌کننده بلند نماید و حقوق‌اش را مطالبه نماید، نتواند بر آن چیره شود و برعکس بتوانند صدایش را خاموش نمایند!

حکومت‌های عربی میزان نیرومندی معلمان را؛ مخصوصاً زمانی‌که متحد شوند و به یک صدا صحبت نمایند، می‌دانند. معلمان تعداد قابل ملاحظه‌ای را تشکیل می‌دهند. به همین دلیل است که اتحادیه‌های معلمان یا ممنوع‌الفعالیت می‌باشند و یا تمام تحرکات آن و اعمال آن‌ها مورد تعقیب و پیگرد قرار دارد؛ مخصوصاً زمانی‌که به شکل مستقیم مصالح‌شان را به خطر مواجه سازند و از فسادشان سخن به عمل آورند.

حوادثی‌که در این اواخر در اردن اتفاق افتاده است، مثالی از آن می‌باشد؛ طوری‌که اتحادیه معلمان – بزرگ‌ترین اتحادیه حرفه‌ای – یکی از برجسته‌ترین منابع مخالف در کشور به شمار می‌رود. معلمان به خاطر به دست آوردن بعضی از حقوق‌شان و بهبود اوضاع اقتصادی‌شان اعتصاب کردند، حکومت اعتصاب اتحادیه و اعضایش را فراموش نکرده و از رسیدن به هدف‌شان سوء استفاده کرده است. در این اواخر برای حکومت فرصت مهیا شد تا که درخواست اتحادیه معلمین را عملی نماید؛ آن‌هم بر حسب شرایط توافق دو جانبه؛ ولی رئیس حکومت الرزار به درخواست‌شان به اسلوبی؛ هم‌چو: استفاده از زور، ایجاد وحشت و تهدید نمودن، رد نمود و سرپرست امور اتحادیه معلمان به عنوان جواب به این عمل‌کرد فجیح‌اش حکومت نخست وزیر را مورد انتقاد قرار داد، این همان چیزی است که حکومت آن را کمپاین تحریک‌کننده بر علیه خود می‌پندارد و دادستان کل، سرپرست اتحادیه معلمان را متهم به راه‌اندازی اقداماتی بر علیه حکومت نموده است. علاوه بر این، بر حسب ادعاهای‌شان معلمین را متهم به اعمال غیرقانونی در عرصۀ امور اقتصادی و اداری کرده است. به همین دلیل، اتحادیه معلمین تعطیل شده، دفتر مرکزی و 12 بخش فرعی آن به مدت دو سال بسته شد و سپس تعدادی از سرپرستان اتحادیه بازداشت شدند.

این پیام روشنی است برای به وحشت انداختن هر آن‌که حق را بازگو کند یا بخشی از آن را پیش ببرد و سرکوبی است برای هر آن‌کسی‌که احتمال می‌رود که صدایش را علیه فساد و بدی حکومت‌ها بلند نماید.

این تلاش دیگری است برای حقیر نمودن و سقوط دادن معلم پیشوا و برخورد با آن به حیث مجرم و به حیث کسی‌که خارج از چارچوکات قانون می‌باشد و با آن طوری رفتار می‌کنند که گویا یک فرد فاسد و رشوت‌خواری است که هیچ وجدان و حقی را مدنظر نمی‌گیرد.

و اما محال است که این سهام‌داران حکومتی به هدف خود نایل شوند؛ زیرا مردم از فساد حکومت‌ها آگاه شده‌اند؛ هرچند که آنان مردم را تحت نام‌های مختلف بترسانند و فریادهای‌شان را سرکوب نمایند. با آن‌که معلم با اوضاع اقتصادی بدی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند؛ بازهم به عنوان معلم مربی رسالت انبیاء و رسولان را به پیش برده، ایفای وظیفه خواهد کرد و هم‌چنان به موقف‌اش باقی خواهد ماند؛ هرچند که راه طولانی شود و مشقت افزایش یابد.

﴿وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ وَسَتُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ﴾

[توبه: 105]

ترجمه: بگو (هرچه می‌خواهید) انجام دهید (خواه نیک، خواه بد؛ اما بدانید که) الله اعمال (ظاهر و باطن) شما را می‌بیند (و آن‌ها را به حساب شما ثبت می‌کند) و پیغمبر و مؤمنان اعمال (ظاهر) شما را می‌بینند و (به نسبت خوبی و بدی، با شما دوستی یا دشمنی می‌ورزند. این در دنیا، و اما) در آخرت به سوی الله (سبحانه و تعالی) برگردانده می‌شوید که آگاه از پنهان و آشکار (همگان و دیدنی و نادیدنی جهان) است و شما را بدان‌چه می‌کنید، مطلع می‌سازد (و پاداش اعمال و اقوال‌تان را می‌دهد.)

نویسنده: مسلمه الشامی (ام صهیب)

مترجم: محمد مزمل

 

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه