پنجشنبه, ۰۸ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۱۸م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
ناامنی غذایی در زیر چتر نظام سرمایه­داری
بسم الله الرحمن الرحيم

ناامنی غذایی در زیر چتر نظام سرمایه­داری

ترجمه

خبر:

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفت: به شدت نگران خطر گرسنگی گسترده به دلیل تأثیر جنگ در اوکراین بر امنیت غذایی جهانی می­باشد. (سازمان ملل)

تبصره:

 شواهد و قرائن برای همه واضع ساخت که اعلان جنگ روسیه علیه اوکراین به تحریک امریکا بوده و این برای دستیابی به منافع بسیاری است که نه تنها روسیه را تضعیف نموده و آن را در یک جنگ طولانی مدت استهلاک می‏کند، بلکه اروپا را نیز تضعیف کرده و مجبور می‏کند زیر عبای امن امریکا بماند و به فکر رهایی از یوغ پیمان ناتو و کنترل نظامی امریکا نباشد؛ پیمانی به گفتۀ ماکرون رئیس جمهور فرانسه: بیماری‌که در بستر مرگ به سر می‌برد.

آمریکا به جنگ اوکراین دامن زده و میلیاردها دالر را برای تسلیحات، پشتیبانی لوجستیکی و اطلاعاتی خرج می‏کند و با وعده حفاظت از اوکراین و الحاق آن به ناتو پس از پیروزی در جنگ، وحشی‌گری جنگ را تشدید می‏بخشد. در این جنگ نه تنها مردم اوکراین؛ بلکه تمام کشورهای آسیب‌پذیر قربانی می‏شود. و این ابراز نگرانی از جانب گوترش به جنگ پایان نمی‌دهد و بحران‌های انسانی که میلیون‌ها نفر را از شدت گرسنگی و فقر به دلیل قطع مواد اولیه غذایی مانند گندم، جو و روغن و یا قیمت‌های بالا خواهد کشت، حل نخواهد کرد.

دیگر این‏که اتکای قدرت‏های کارتونی در سرزمین‌های مسلمان به واردات مواد غذایی، آن‌ها را در برابر این بحران‌ها آسیب‌پذیرتر می‌سازد، زیرا هر زمان که کشورهای سرمایه‌داری بخواهند اقوام و یا ملت‌ها را مطیع سیاست‌های خود کنند، از طریق وضع تحریم‏ها بر مواد اولیه طرح‌های استعماری خود را اجرا کرده و نقاط قوت این ملل را تحت کنترل خود می‏گیرند‏.

عجیب نیست کشورهای تحت حاکمیت سرمایه­داری، که بر اساس منافع شخصی ساخته شده اند، ارزش‏های انسانی و اخلاقی را نادیده بگیرند و برای تأمین منافع خود به قیمت جان دیگران با نهایت غرور، تکبر و حماقت رفتار کنند، حتی اگر آن ملت از هم‏نوعان خودشان باشد. حالت فعلی اوکراین گواه بر این مدعاست، پس اگر محراق توجه کفار یکی از سرزمین‌های اسلامی باشد، چه خواهند کرد؟! از محاصرۀ عراق دیری نمی‌گذرد که ده‏ها هزار کودک به دلیل کمبود دارو و غذا جان خود را از دست دادند و از این قبیل قضایا در تاریخ بسیار است.

زمان آن فرا رسیده که همۀ امت علیه حاکمان حقیر خود قیام کرده و این وضعیت را قبل از همه گیری گرسنگی و فقر، حتی شدیدتر از آنچه که اکنون هست تغییر دهند. این قول الله سبحانه و تعالی ما را هشدار می‏دهد:

﴿إنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ﴾ [رعد: 11]

ترجمه: الله سرنوشت هیچ قوم (و ملّتی) را تغییر نمی‌دهد، مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند!

نویسنده: م. یوسف سلامه

مترجم: محمد یاسین سادات

 

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه