دوشنبه, ۱۶ مُحرم ۱۴۴۶هـ| ۲۰۲۴/۰۷/۲۲م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
تبادله زندانیان بین امریکا و ایران
بسم الله الرحمن الرحيم

تبادله زندانیان بین امریکا و ایران

(ترجمه)

خبر:

توافق اخیر مبنی بر آزاد کردن دارایی‌های ایران در ازای آزادی زندانیان امریکایی، ممکن است بخشی از یک معامله گسترده‌تر باشد. (مجله نیویورک تایمز)

تبصره:

آدرین واستون، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا تأیید کرد که ایران پنج زندانی امریکایی تبار را به نام‌های سیامک نمازی، مراد طهباز، عماد شرقی و دو تن دیگر از زندان اوین به حبس خانگی در هتلی منتقل کرده است. واستون این اقدام را دلگرم‌کننده توصیف کرد و افزود که به تلاش‌ها برای آزادی کامل زندانیان خود از ایران ادامه خواهند داد.

توافق یاد شده هم‌چنین شامل آزاد نمودن حدود 6 میلیارد دالر از درآمدهای نفتی ایران که در کره جنوبی مسدود شده بود، می‌گردد، به شرط آن که مبلغ مذکور به حساب‌های بانکی در کشور قطر واریز شود، علاوه بر آزادی ایرانی‌هایی که توسط واشنگتن به اتهام نقض تحریم‌ها زندانی شده‌اند.

رابطه امریکا و ایران برگرفته از بیانیه‌های مطبوعاتی بی‌محتوی نیست، بلکه از آنچه در عمل صورت می‌گیرد، می‌باشد، به شمول آن‌چه که در زمینه تفاهم‌ها و حمایت امریکا از ایران در برابر رژیم یهود به رهبری نتانیاهو، که امیدوار است با حمله به ایران برخی از مشکلات داخلی خود را حل کند. چنان‌چه نتانیاهو در 13 آگوست 2023، اعلام کرد که توافق مبادله زندانیان بین امریکا و ایران، برنامه هسته‌ای تهران را متوقف نمی‌کند و تنها به تامین مالی وکلای تروریست ایران کمک می‌کند.

این رژیم یهود است که مانع هر گونه توافقی می‌شود؛ رژیمی‌که اظهارات را به بازی گرفته گاهی رسماً از روی کینه‌توزی سعی می‌کند از مشکلات فرار کند و گاهی هم قضیه را با حکومت دموکرات بایدن تشدید می‌کند. چنان‌چه نتانیاهو به صراحت گفت که کشورش به آن متعهد نیست. این اظهارات نتانیاهو همزمان با اظهارات دیگری بود که توسط مشاور امنیت ملی آن، تساحی هنگبی بیان شد، و نیز اظهارات یولی ادلشتاین رئیس کمیتۀ امور خارجه و امنیت کنیسه بود که هردو تأکید کرده و توافق احتمالی میان واشنگتن و تهران را خطر بزرگی برای رژیم یهود تلقی نکردند و این‌که رژیم شان می‌تواند با آن کنار بیاید، به شرط آن که بالای برنامۀ هسته‌ای ایران کنتورل قاطع و واقعی وجود داشته باشد.

لازم به ذکر است که ایران علی‌رغم اظهارات فراوانی که در مورد بمب هسته‌ای دارد، در این خصوص جدی نیست، چنان‌چه علی خامنه‌ای رهبر انقلاب ایران موافقت خود را با انعقاد توافقنامه‌یی با غرب در خصوص برنامۀ هسته‌ای ایران اعلام نموده تأکید کرد که این توافق نباید زیرساخت‌های هسته‌ای کشورش را متضرر کند. هم‌چنین ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به تاریخ 17 جون 2023م تأکید نمود که تهران به دنبال تولید سلاح هسته‌ای نیست، زیرا این امر با مبانی جمهوری اسلامی و توصیه‌های مقام رهبری در تضاد است. او پیشتر گفته بود که کشورش با وجود برخورداری از فناوری هسته‌ای، هرگز به دنبال ساخت یا استفاده از سلاح‌های هسته‌ای که شریعت آن را ممنوع کرده، نبوده.

تلویزیون دولتی به نقل از وی گفت: «ساخت و ذخیره بمب هسته‌ای یک اشتباه است و استفاده از آن حرام می‌باشد... و ایران به طور کامل از آن اجتناب می‌کند، هرچند ما فناوری هسته ای را داریم.» ایران بارها تلاش برای ساخت بمب هسته‌ای را رد کرده است.

در مورد این‌که چرا بحث انعقاد توافق هسته‌ای منتفی است؟ به دلیل قانون 2015 که کنگره را ملزم به دریافت متن هر توافقی در مورد برنامه هسته‌ای ایران می‌کند که راه را برای بازنگری قانون‌گذاران باز می‌کند. شاید رأی گیری در مورد آن، همانطور که مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا که یک جمهوری‌خواه است، پنجشنبه گذشته به رئیس جمهور جوبایدن نوشت: «هرگونه توافق یا تفاهم با ایران، حتی اگر غیررسمی هم باشد، مستلزم ارائه آن به کنگره است.» علاوه بر توافق جمهوری خواهان با رژیم یهود در این زمینه، که ممکن است با نزدیک شدن به انتخابات آینده، باعث نگرانی دولت بایدن شود.

در خاتمه باید گفت؛ واشنگتن می‌داند که رژیم یهود با صحبت کردن در مورد حمله به رآکتورهای ایران در تلاش برای فرار و تشدید منطقه است. بنابراین واشنگتن به بهانه مهار ایران و تهدید آن، تعدادی از نیروهای خود را به خاورمیانه منتقل کرد تا بر این موضوع نظارت کند و نتانیاهو را از فکر حمله به ایران منصرف کند تا ایران بتواند از بحران‌های مرگبار خود خارج شود، زیرا برای واشنگتن بهترین راه برای رسیدن به منافع خود در منطقه حفظ ایران است.

نویسنده: حسن حمدان

شنبه 3 صفر 1445هـ.ق.

19 آگست 2023م.

مترجم: محمد یاسین سادات

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه