یکشنبه, ۲۶ ربیع الاول ۱۴۴۶هـ| ۲۰۲۴/۰۹/۲۹م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
قاتل بی‌رحم و طراح کودتا؛ سیسی اکنون به "برادرسیسی" تبدیل شده است!
بسم الله الرحمن الرحيم

قاتل بی‌رحم و طراح کودتا؛ سیسی اکنون به "برادرسیسی" تبدیل شده است!

(ترجمه)

خبر:

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، با عبدالفتاح‌السیسی، رئیس‌جمهور مصر که به ترکیه سفر کرده بود، دیدار نمود.

تبصره:

اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در فرودگاه اسن‌بوغا از عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر استقبال نمود. اردوغان و سیسی که برای مدتی در سالن افتخار فرودگاه اسن‌بوغا  با یکدیگر ملاقات کردند، سپس با یک خودروی حکومتی به کاخ ریاست جمهوری رفتند و در کاخ ریاست جمهوری مراسم استقبال رسمی برای سیسی برگزار شد.

عبدالفتاح سیسی پیش از سفر به ترکیه در حساب خود در پلتفرم اکس(توییتر) اعلام نمود که از فرصت دیدار با اردوغان و سفر به ترکیه خوشحال است. او در طول سفرش بر روابط تاریخی عمیق بین مصر و ترکیه تأکید نمود و به روابط سیاسی قوی بین این دو کشور از زمان مصطفی کمال -نابودگر خلافت- اشاره نمود. سیسی افزود: «سفر امروز من (به انقره) و سفر قبلی اردوغان به قاهره نشان‌دهنده‌ی تمایل برای آغاز دوستی و همکاری جدید میان مصر و ترکیه است.» او هم‌چنین در اشاره به وضعیت غزه تأکید نمود که ترکیه کاملاً از دیپلماسی صورت گرفته، حمایت می‌کند و به طرح آمریکایی "راه‌حل ایجاد دو دولت" اشاره نمود.

سیسی گفت: «ما تصمیم گرفتیم که با یکدیگر همکاری کنیم تا بحران انسانی منطقه را حل کنیم و نیاز است تا برای حمایت مردم غزه بیشتر با همدیگر همکاری کنیم. ما توافق کردیم که آتش‌بس را تثبیت کنیم و تخلفات در کرانه باختری را متوقف کنیم و یک دولت فلسطینی با پایتختی قدس شرقی تأسیس شود.»

سيسی از کدام دولت صحبت می‌کند؟ دولت همسایه یا دولت قبایل؟ این دیکتاتور خونریز هیچ‌گاه به غزه اهمیتی نداده است. تنها چیزی‌که برای سیسی مهم است، رضایت اربابش آمریکا است و این‌که منافع آن را در اولویت قرار دهد. او به قدری خائن است که بدون اجازه آمریکا نمی‌تواند آب بخورد. اگر درباره غزه صادق بود، بلافاصله ارتش‌های تحت فرمانش را بسیج می‌نمود و این رژیم یهودی ملعون را از آن سرزمین مبارک بیرون می‌نمود.

در واقع، بدر عبدالعاطی، وزیر خارجه مصر، در بیانیه‌ای ادعاهای مبنی بر ارسال سلاح به غزه از طریق تونل‌ها را رد نمود و اشاره کرد که رژیم یهود نیز می‌داند که مصر به مدت یک دهه با تروریزم جنگیده است و هزاران تونل را کاملاً نابود کرده و هزینه‌های هنگفتی را برای این کار متحمل شده است. آیا واقعاً این خائنان قادر خواهند بود که کنترل غزه را به دست گیرند؟ و چه تفاوتی بین آن‌ها و نتانیاهو در دشمنی با اسلام و مسلمانان وجود دارد؟ در حقیقت این‌ها در دشمنی با اسلام حتی از یهودیان واقعی نیز پیشی گرفته‌اند!

از سوی دیگر، اردوغان در یک کنفرانس خبری که با سیسی برگزار نمود، اظهار داشت که سهم دو کشور در صلح و ثبات منطقه‌ای حیاتی است.» او گفت: «ما توافق کردیم که مشاوره‌های منظم به ویژه در موضوع غزه، انجام دهیم. فلسطین محور مذاکرات ما بود و ما در این موضوع، موضع مشترکی داریم. پایان دادن به نسل‌کشی که به مدت ۱۱ ماه ادامه دارد و توقف آتش‌بس همچنان اولویت ما است.» اردوغان افزود: «(اسرائیل) در تلاش است اراده فلسطینی‌ها را که با بمب و گرسنگی و تشنگی نتوانسته است بشکند، درهم بشکند. از سوی دیگر، مصر در حال میانجی‌گری در مذاکرات بین قطر و آمریکا است و ما نیز از این تلاش‌ها حمایت می‌کنیم. با این حال، موضع سفت و سخت اسرائیل هم‌چنان ادامه دارد. در نهایت، مذاکرات نشان داده‌اند که قصد آن‌ها به شکست و قربانی شدن طرف‌های گفت‌وگو منتهی می‌شود.»

برای اردوغان، کاملاً مایه‌ی شرمساری است که او سیسی را تحسین کرده و بخشی از موفقیت را به او نسبت داده، بدون این‌که به سیسی یادآوری کند که آمریکا او را "دیکتاتور مورد علاقه‌اش" می‌نامد و این‌که چگونه او با بستن درهای کمک‌های مصر، مسلمانان غزه را در میانه‌ی جنگ و گرسنگی نگهداشته است.

اردوغان بارها سیسی را با عبارات "قاتل"، "ظالم"، "رهبر کودتا" و "دیکتاتور" مورد حمله قرار داده و حتی در سال ۲۰۱۹ در مجمع عمومی سازمان ملل حاضر نشد تا در یک میز با سیسی نباشد و این موضع خود را با جمله «من در یک میز با طراحان کودتا نمی‌نشینم و آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناسم» دفاع نمود. اما همین اردوغان دست سیسی که سال‌ها با او "چاقویی خون‌آلود" داشت را در پایان سال ۲۰۲۲ فشرد و نهایتاً انتخاب مجدد او به عنوان رئیس‌جمهور را در دسامبر گذشته تبریک گفت. به نظر می‌رسد مهمان بعدی اردوغان که سیسی "قاتل" و "کودتاگر" را با استقبال رسمی پذیرفت و در کاخ برای او ضیافت برگزار نمود، دوباره رئیس‌جمهور سوریه بشار اسد، قاتل مردمش خواهد بود.

بنابراین، این دو رهبر به دستور آمریکا با هم ملاقات نمودند. هم ترکیه و هم مصر ابزارهای فعال آمریکا در منطقه هستند و هر دو به نیابت از آمریکا سیاست‌های منطقه‌ای را هدایت می‌کنند.

﴿وَلَا تَحسَبَنَّ ٱللَّهَ غَٰفِلًا عَمَّا يَعمَلُ ٱلظَّٰلِمُونَ...﴾ [ابراهیم: ۴۲]

ترجمه: هرگز گمان مبر که الله(سبحانه وتعالی) از کردار ستمکاران بی خبر است.

14 ربیع الاول 1446 هـ.ق.

17 سپتامبر 2024م.

مترجم: عبدالرحمن مستنصر

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه