دوشنبه, ۳۰ مُحرم ۱۴۴۶هـ| ۲۰۲۴/۰۸/۰۵م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
گریۀ بسیار و خندۀ کم از صفت مؤمن است!
بسم الله الرحمن الرحيم

گریۀ بسیار و خندۀ کم از صفت مؤمن است!

(ترجمه)

از سعید بن مسیب با ذکر سند حدیث مرویست که ابوهریره رضی الله گفت: پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود:

«لَوْ تَعْلَمُونَ مَا أَعْلَمُ لَضَحِكْتُمْ قَلِيلاً وَلَبَكَيْتُمْ كَثِيرًا»

(سنن الترمذی)

ترجمه: اگر آنچه من می‏دانم، شما می‏دانستيد، کمتر می‏خنديديد و بيشتر گريه می‌کرديد!

توضیح حدیث

مراد از علم، آنچه متعلق به عظمت الله و انتقامش از آنکه نافرمانی الله را می‏کند، می‏باشد و مراد از هول و هراسی است که در وقت نزع، حالت مرگ، در قبر و در روز قیامت واقع می‏شود، است. مناسبت کثرت گریه و قلت‏ خنده در این حالات واضح است. هم‌چنان واضح است که مقصد از این حدیث تخویف می‏باشد و در این حدیث طبرانی سببی را نیز چنین ذکر نموده است: از ابن عمر روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم بسوی مسجد روان بود، ناگاه نظرش به قومی افتید که سخن می‌گویند و خنده می‌کنند، پس فرمود: قسم به ذاتی است که نفس من در قدرت اوست و سپس همین حدیث را بیان کرد.

و از حسن بصری مرویست: هرکس بداند که مرگ به وی آمدنی‌ست، قیامت وعده‌گاه اوست و ایستاده شدن به حضور الله مشهد اوست، بجا و مناسب است که وی در دنیا زیادتر محزون باشد.»

کرمانی فرموده است: در این حدیث صنعت بدیع بکار رفته است؛ مقابله خنده به گریه و قلت به کثرت و مطابقت هر یک از این‌ها. شکی نیست که موضوع بسیار خطرناک است؛ لذا هول و هراس روز قیامت بس بزرگ و عظیم است! مناسب است که به تفاصیل به آن پرداخته شود، در حالی‌که امروزه مسلمانان در هم‌چو امور بسیار کم می‌اندیشند و هیچ شکی نیست که مسلمانان امروز عمدتاً به چیزهایی مصروف‏اند که هیچ عاقلی نباید به چنین چیزها با این‌قدر تعمق بیندیشد که از آنجمله می‏توان مصروف شدن به مسابقات فوتبال و افراد کم شخصیتی‌که مثل ماده شتران سرکش در میدان‏های بازی این طرف و آن طرف می‏دوند و بقیه مردم از آن لذت برده و اوقات گران‏بهای خویش را صرف نموده و به نام‏های آن بازی‌گران افتخار می‏کنند! با کنترول، نظارت و تربیه این ورزش‏ها و استفاده از لباس‏های اغیار و خلاف شریعت اسلامی و سرودن ترانه‌های تیم‏های ورزشی و تربیه ممثلین و هنرمندان بی‌پروا به دین را تشویق و تکریم نموده، بدون این‌که به ارزش‌های زندگی دنیا و حساب آخرت خود بیندیشند.  

اگر مسلمانان از امور غیب و آخرت مانند پیامبر صلی الله علیه وسلم آگاه می‏بودند، یقیناً کم می‏خندیدند و بسیار می‌گریستند! اگر مسلمانان از شأن غیب و آخرت می‏دانستند، هرگز حیات خودرا وقف امور دنیا نمی‌کردند و هرگز در این دنیا مصروف به بنای قصرهای مجلل و سواری موترهای مدل بالا و فاخره ... نمی‌شدند!

اگر مسلمانان از شأن امور غیب وآ خرت می‏دانستند، هرگز موافق به ازدواج‌های پر مصرف و جمع اموال نمی‌شدند! اگر از شأن امور غیب و آخرت می‌دانستند، هرلحظه به‌حال امت اسلامی تأثر و افسوس می‌کردند و به گریه اطفال مسلمین و زنان و پیرمردان‌شان دل می‌سوختاندند!

اگر مسلمانان از شأن امور غیب و آخرت می‏دانستند، هرلحظه بخاطر نجات امت خود از کام اژدهای غرب کافری‌که شب و روز تلاش دارند تا امت را در منجلاب فکری و فرهنگی غرق نمایند، می‌کوشیدند.

اگر مسلمانان از شأن امور غیب و آخرت می‏دانستند، هرگز از همکاری با عاملینی‌که بخاطر اعادۀ مجد و عظمت اسلام یعنی خلافت ثانیه به منهج نبوت باز نمی‌ایستادند.

بار الها! مسلمانان را فهم و دانش نصیب بگردان تا به اموری‌که از طرف الله متعال بالای‌شان فرض است، توجه کنند!

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه