دوشنبه, ۳۰ مُحرم ۱۴۴۶هـ| ۲۰۲۴/۰۸/۰۵م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
انتقام گرفتن به خاطر الله سبحانه وتعالی  از نتایج ایمان کامل است!
بسم الله الرحمن الرحيم

انتقام گرفتن به خاطر الله سبحانه وتعالی از نتایج ایمان کامل است!

(ترجمه)

از عایشه صدیقه رضی الله عنها روایت است که گفت:

«مَا خُيِّرَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَيْنَ أَمْرَيْنِ إِلَّا اخْتَارَ أَيْسَرَهُمَا مَا لَمْ يَأْثَمْ، فَإِذَا كَانَ الإِثْمُ كَانَ أَبْعَدَهُمَا مِنْهُ، وَاللَّهِ مَا انْتَقَمَ لِنَفْسِهِ فِي شَيْءٍ يُؤْتَى إِلَيْهِ قَطُّ، حَتَّى تُنْتَهَكَ حُرُمَاتُ اللَّهِ، فَيَنْتَقِمُ لِلَّهِ»

(رواه البخاری فی کتاب العلم)

ترجمه: هیچ‌گاهی رسول الله صلی الله علیه وسلم دو کار را یکجا انجام نمی‏داد؛ مگر این‌که آسان‏تر آن را انتخاب می‏نمود، در صورتی‌که گناه نمی بود و اگر گناهی می‏بود، از آن‏ها نهایت دوری می‌نمود. قسم به الله‌(سبحانه وتعالی) که هیچ وقتی به خاطر نفس‌اش از چیزی‌که برایش واقع می‌گردید، انتقام نگرفته تا وقتی‌که به یکی از حرمات الله بی‌حرمتی صورت می‌گرفت، در آن وقت بخاطر الله متعال انتقام می‌گرفت.

تشریح حدیث

قهر و غضب شدن مسلمان در وقت از بین رفتن محرمات الله متعال بیانگر محبت و تعظیم او به دین می‌باشد؛ اما سردی و کم علاقه‌مندی به دین در قلب چنان اثر می‌گذارد که شخص را وادار می‌سازد تا هتک حرمات الله را قبول نماید و هم‌چنان از حمله بر مقدسات اسلامی‌نگران نمی‏شود و این در حالتی‌است که دلالت بر مردن معنوی و یا مرض نفاق یک شخص می‌نماید؛ بنابر این، حال مؤمن واقعی چنان‌است‌که در بی‌حرمتی به مقدسات الله سبحانه وتعالی خاموش نه‌نشسته و آن را مشاهده کرده نمی تواند و هم‌چنان تمسخر و استهزای کفار و طرفداران ذلیل‌شان را مشاهده و قبول و کرده نمی‌تواند  و نیز معطل قرار گرفتن جهاد یا امر به معروف و نهی از منکر را تحمل کرده نمی‌تواند؛ زیرا صفت مسلمان واقعی این است‌که جان و مال خود را فدای دین و احکام الله سبحانه وتعالی می‌نماید.

ای مسلمانان!

برای هر مسلمان (امت اسلامی) یک فرصت‌ مناسبی است‌ که احساسات و افکار خود را به اهتزاز در آور د و موقف خویش را در برابر دفاع از اسلام و مقاطعه و مقابله با دشمنان اسلام واضحاً بیان نماید. مشکل دور شدن مفاهیم اسلام از زنده‏گی و عدم تطبیق احکام اسلام، تأثیراتِ بد تطبیق قوانین کفری را درک نماید و در جستجوی راه بیرون‌آمدن از این فتنه ها باشد تا این‌که امت اسلامی را از شر این فتنه‌ها نجات داده و در مسیر حقیقی آن (ایجاد خلافت اسلامی که توسط آن احکام اسلام تطبيق می‏شود) تحریک نماید.

یا الله! مارا با آمدن خلافت راشده بر منهاج نبوت که در آن وحدت مسلمانان نهفته باشد، مستفید بگردان و مصائب و بلاها را دور نما! اللهم آمین!

خلاصه حدیث

خشم و انتقام گرفتن بخاطر الله متعال از نتایج ایمان کامل یک مسلمان است؛ زیرا مسلمان نباید به خاطر اغراض نفسانی و یا دنیا به قهر بیاید؛ بلکه خشم و قهر او در جایی بوده باشد که الله‌سبحانه وتعالی راضی می‌گردد؛ به‌خصوص زمانی‌که به حرمات الله سبحانه وتعالی بی‌حرمتی صورت می‌گیرد.

و من الله توفیق

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه