دوشنبه, ۳۰ مُحرم ۱۴۴۶هـ| ۲۰۲۴/۰۸/۰۵م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
رحم کنيد تا برشما نيز رحم کرده شود!
بسم الله الرحمن الرحيم

رحم کنيد تا برشما نيز رحم کرده شود!

(ترجمه)

از عبد الله بن عمرو بن العاص رضی الله عنه روايت است که رسول الله صلی الله عليه وسلم فرمود:

«الرَّاحِمُونَ يَرْحَمُهُمُ الرَّحْمَنُ، ارْحَمُوا مَنْ فِي الأَرْضِ يَرْحَمْكُمْ مَنْ فِي السَّمَاءِ»

(رواه الترمذی وقال: هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ)

ترجمه: رحم كنندگان (كسانی هستند) كه الله متعال به آن‌ها رحم می كند. به كسانی‌كه در زمين هستند، رحم كنيد تا کسی‌كه در آسمان است، به شما رحم كند!

مفهوم حديث

ترحم و مهربانی از بزرگ‌ترين اخلاق و عاداتی است که اسلام به آن اصرار ورزيده است، ذريعه آن می‌تواند انسان وارد قلب انسان‏ها شود و در نبود آن علاوه براين‏که انسان خوشی زندگی را از دست می‏دهد، در قلب درشتی و سختی‏ها جامی‏گيرد و زندگی بالای انسان تنگ می گردد. در زمان جاهليت قساوت قلبی به اوج خود رسيده بود؛ چنان‏چه مردم مثل گرگ‏ها يک‏ديگر خود را می‏دريدند؛ مثل اين‌که قلب‏های‌شان مانند سنگ سخت گرديده بود تا اين‌که اسلام عزيز آمد و برای مردم ترحم، اخلاق و شفقت را آموخت و برای بشريت درس‏های عملی از رحمت و محبت را پيش کش نمود، و مردم در خوب ترين حالت زندگی نمودند؛ چنان زندگی‌ای که به خاطر الله، در راه الله و به سوی الله بود، يعنی زندگی شان زندگی با سعادت و مبارک گرديد.

ای مسلمانان!

بعد از اين‌که در سال 1924م خلافت اسلامی سقوط داده شد و تطبيق احکام اسلام معطل قرار گرفت، مفاهيم اسلام از زندگی مسلمانان رخت بربست، مردم عادت نابينا را به خود گرفته اند (حق را نمی بينند) دل‏های شان مثل سنگ‏ سخت گرديده، شخص قوی ضعيف را می‏خورد، مردم مهربانی و شفقت اسلام را فراموش کرده‏اند، هم‏چنان مهربانی و شفقت رسول الله صلی الله عليه وسلم را با خانواده و اصحابش نيز از ياد برده اند. رسول الله صلی الله عليه وسلم در مورد پرنده‌ای که چوچه هايش را گرفته‏ بودند، فرمود: آنان را رهاکنيد! (بر اهل زمين رحم کنيد تا اهل آسمان بالای شما رحم کنند). بنابر اين، بزرگ‌ترين وبالاترين شفقت و ترحم بر اهل زمين، آن‌هم انسان‏های مسلمان اين است که به عوض قانون متعفن دموکراسی که ساخته دست بشر و مملو از ايذر وجراثيم است، قانون إلهی (خالق و مالک زمين و آسمان‏ها) را بالای شان تطبيق نمائيم؛ آن وقت است که الله متعال بالای ما رحم خواهد کرد.  

جا دارد که به حکام و رهبران مسلمانان بگوئيم: اگر اين قدر عاجز هستيد که قانون اسلام را تطبيق کرده نمی‏توانيد، لااقل از تطبيق قوانين غير اسلامی دست برداريد و بس کنيد؛ چنانچه ضرب المثل عام است: "مرا از خير تو اميدی نيست؛ اما شر نرسان".

يا الله! مارا با آمدن خلافت راشده بر منهاج نبوت که در آن وحدت مسلمانان نهفته باشد، مستفيد بگردان و از آن‌ها مصايب و بلاها را دور نما! يا الله زمين را به نور و جه کريمت منور گردان! اللهم آمين آمين!

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه