شنبه, ۲۸ مُحرم ۱۴۴۶هـ| ۲۰۲۴/۰۸/۰۳م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
مرز بین کفر و ایمان ترک نماز است
بسم الله الرحمن الرحيم

مرز بین کفر و ایمان ترک نماز است

(ترجمه)

از جابر بن عبد الله رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند:

«بَيْنَ الكُفْرِ وَالإِيمَانِ تَرْكُ الصَّلَاةِ» (جامع الترمذي/۲۶۶۳)

ترجمه: حد فاصل بین کفر و ایمان ترک نماز است.

این حدیث شریف مرز بین کفر و ایمان را به تفصیل بیان می‌کند؛ یعنی حد فاصل بین دو باور متضاد کفر و ایمان در نماز است. این امر بر عبادت و پایبندی به تمام احکام خاص و عام الله سبحانه وتعالی دلالت می‌کند؛ زیرا اگر به معنی لغوی صلاة (نماز) مراجعه شود، می‌بینیم که به معنی انجام عبادات خاص بخاطر ارتباط بنده با پروردگارش است. پس مسلمان باید نشان دهد که به چیزی‌که بنده را به پروردگارش نزدیک می‌نماید، متعهد بوده و اعمالی را انجام دهد که الله سبحانه وتعالی برایش فرض نموده است.

از آن جمله اعمالی‌که نشان دهندۀ شکر، عبادت و تقرب به الله سبحانه وتعالی است، مهم‌ترین آن نماز می‌باشد؛ ولی اگر معنای کلی صلاة مد نظر گرفته شود، مراد از آن تمام احکام شرعی تحت نام صلاة است؛ چنانچه این موضوع را می‌توان از متن برداشت کرد. بگونه‌ای که صلاة کنایه از تمام احکامی است که الله سبحانه وتعالی برای انسان فرض نموده و انسان نباید تنها به اقرار زبانی ایمان اکتفا کند؛ بلکه باید به مقتضیات ایمان عمل نماید که همان اجرای احکامی است که لازمۀ ایمان بوده و الله سبحانه وتعالی از ما خواسته تا با آن‌ها پایبند باشیم. بنابراین، هردو معنی را می‌توان از این برداشت کرد و هردو به نوبۀ خود صحیح می‌باشد.

بر ما مسلمانان لازم است که به تمام احکام الله سبحانه وتعالی از عبادات تا معاملات به صورت یک‌سان عمل کنیم؛ زیرا باور راسخ به الله سبحانه وتعالی بدون تطبیق عملی این تصدیق که همانا تطبیق احکام الهی است، بدست نمی‌آید.

از الله سبحانه وتعالی می‌طلبیم، ما را از جمله کسانی بگرداند که به الله سبحانه وتعالی به عنوان "رب" ایمان آوردند و بر ایمان خود با پایبندی کامل به آن‌چه که در شریعت برای‌شان واجب شده، استقامت می‌کنند و ما را مسلمان زنده نگهدارد و مسلمان بمیراند! الله آمین!

پروردگارا! خلافت راشده بر منهج نبوت را بر ما عنایت فرما تا به وسیلهٔ آن مشکلات و دشواری‌های مسلمانان بهبود یافته و بلاها و مصیبت‌ها برطرف گردد!

پروردگارا، زمین را با نور وجه کریمت دنور گردان! اللهم آمین آمین!

مترجم: حسین سلحشور

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه