یکشنبه, ۱۵ مُحرم ۱۴۴۶هـ| ۲۰۲۴/۰۷/۲۱م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
تغییر جهت های بزرگ در مواضع ترامپ
بسم الله الرحمن الرحيم

تغییر جهت های بزرگ در مواضع ترامپ

(ترجمه)

خبر:

در ۱۲ اپریل ۲۰۱۷م، دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحده امریکا موقف اش را در شماری از سیاست های خارجی که به خاطر آن منتخب گردیده بود تغییر داد. ترامپ خود را ضد نظام آن وقت و کسی که نماینده گی از مردم امریکا که شغل های شان را به خاطر چین از دست داده بودند و کسانی که نخبه گان سیاسی آن ها را نادیده گرفته بود، معرفی می کرد. نظر او این بود که او بخشی از بدیل واقعی که باورمند به ملت گرایی که مهم تر از جهانی شدن است و عدم دخالت امریکا مهم تر از ضرورت به شرکت امریکا در منافع خارجی است؛ می باشد. در۱۲ اپریل، ترامپ چهار وعدۀ اساسی انتخاباتی خود را زیر پا کرد که رکورد جهانی به شمار می رود.

تبصره:

ترامپ چندین بیانیه در حمایت از روسیه در جریان کمپاین انتخاباتی خود ارایه کرد که بسیاری ها فکر کردند، روسیه در نتایج انتخابات ریاست جمهوری نفوذ داشته است. ترامپ از توانمندی های رهبری ولادمیر پوتین ستایش کرد و یاد آوری کرد که در بسیاری از مناسبت ها با پوتین همآهنگی دارد. زمانی که آقای ترامپ "رکس تیلرسون" را به حیث وزیر امور خارجه اعلام کرد که در آن زمان شرکت اکسون موبیل را رهبری می کرد و قرارداد های بزرگ با روسیه داشت، ترامپ خود را در موقفی قرار داد که قادر خواهد بود با روسیه کار و معامله کند. اما در ۱۲ اپریل، ترامپ چنین اظهار کرد: «ما در کل با روسیه همآهنگی نداریم. و ما شاید از نظر روابط با روسیه در پایین ترین حد باشیم. ادعاها مبنی بر این که روسیه و ایالات متحده امریکا می توانند متحدین باشند همیشه دروغ بوده است.» ولی ترامپ توانست توسط این شعارهای انتخاباتی اش خود را به قصر سفید برساند.

 قدرت قاره یی، تهدید مستقیم بر موقف امریکا در جهان است و این چیزی است که ایالات متحده امریکا آن را از دهه های جنگ با اتحاد جماهیر شوری می داند. در حالی که روسیه امروز، اتحاد جماهیر شوری سابق نیست؛ مگر روسیه هنوز به دنبال گسترش نفوذ فراتر از مرزهای خود است. هر دو روسیه و اتحادیه اروپا می توانند قدرت های قاره یی باشند، اما ایالات متحده امریکا نمی خواهد تا آن ها یکی بر دیگری غالب شود. ایالات متحده امریکا باید قدرت روسیه و اروپا را تحت مدیریت داشته باشد، و یکی از راه های موثر آن واگذار کردن آن ها به مقابله با یکدیگر است. بنابر این چیزی که برای امریکا سودمند است، کاملاً متضاد با چیزی است که به روسیه سودمند بوده و زمینه سازش میان شان بسیار کم است. اظهارات ترامپ با واقعیت این زمینه در تضاد طبیعی منافع استراتیژیک هر دو، امریکا و روسیه، مطابقت دارد.

انتقاد از چین در مرکز بحث کمپاین انتخاباتی ترامپ برای احراز پست ریاست جمهوری قرار داشت. او از چین بخاطر دستکاری واحد پولی اش و استفاده از شیوه های ناعادلانه تجارتی انتقاد می کرد. ترامپ در مقابل چین بسیار خشن بود. این مسأله را یک موضوع اصلی کمپاین انتخاباتی خود قرار داد و وعده سپرده بود که این عدم تعادل را با رسیدن به مقام ریاست جمهوری اصلاح خواهد کرد. بنابر همین دلایل، اجلاس میان دونالد ترامپ و "جین پینگ" نخست وزیر چین به تاریخ ۶ و ۷ اپریل ۲۰۱۷م در مارالاکو-فلوریدا- از همه چیز مهم تر دانسته می شد.

اجلاس با سخنان دوستانه در مورد درک و احترام متقابل و هم چنان منافع مشترک که "استون میوچن" وزیر مالیه ایالات متحده امریکا آن را نیاز به رسیدن به یک محیط تجارت متعادل تعریف کرد؛ خاتمه یافت. وی این را واضح ساخت که ترامپ هیچ یک از این وعده های که در کمپاین انتخاباتی اش داده است، پیروی نخواهد کرد. ترامپ حال آشکار ساخت که ایالات متحده امریکا یک معامله خوب تجارتی با چین درعوض به کمک چین در مورد کوریا شمالی پیشنهاد می کند٬ و این که او دیگر چین را منحیث دستکاری کننده واحد پولی در نظر نخواهد گرفت. و به احتمال بسیار زیاد دست آورد قریب الوقوع کوریای شمالی در یکجا سازی یک کلاهک هسته ای بر روی یک موشک میان برد باعث این تغییر در موقف امریکا شده است.

ترامپ در جریان کمپاین انتخاباتی اش در قصر سفید، ناتو را یک سازمان کهنه خواند و بیان کرد که ایالات متحده امریکا برای تامین امنیت متحدین خود بسیار زیاد پول می پردازد. او گفت: «ناتو برای ما به هزینه گزاف تمام شده است. ما توسط ناتو اروپا را محافظت می کنیم، اما ما پول زیاد به مصرف می رسانیم.» حال  کاملاً واضح گردیده که بیانات مبنی بر این که امریکا آماده است تا ناتو را ترک کند فقد حرف های کمپاین انتخاباتی بود. دفتر ترامپ اقدام به این کرد تا نشان دهد که وعده های کمپاین انتخاباتی شعارهای لفظی نبوده مگر در ۱۲ اپریل با ایستادن در کنار "جنز استولتنبرگ" دبیر کل ناتو، ترامپ بطور روشن از موقف گدشته اش در مورد ناتو به عقب برگشت و گفت: «من گفته بودم این(ناتو) سازمان کهنه است، اما بعد از این کهنه نیست.» گفته های ترامپ منحیث یک تهدید به کشورهای اروپایی بود تا پیام بفرستد که واشنگتن نسبت به ناتو بر روابط دوجانبه تمرکز خواهد کرد. اما کسانی که خواهان همکاری های چند جانبه و بین المللی را در پالیسی سازی دارند، این تغییر را تحمیل کردند.

هم چنان ترامپ گفته بود: «توافق تجارت آزاد امریکای شمالی(نفتا) را نیز ترک خواهد کرد، بخاطر که باعث از دست دادن شغل امریکایی ها شده است و کار ساختمان دیوار مرزی را برای متوقف ساختن داخل شدن غیر قانونی مکزیکی ها به ایالات متحده امریکا آغاز خواهد کرد.» ترامپ حال گفته هایش را از ترک توافق تجارت آزاد امریکای شمالی(نفتا) به تجدید توافق نامه فعلی تغییر داده است. کار ساختمان دیوار تبلیغاتی مرزی حتی نزدیک به شروع شدن هم نیست، تا هنوز بودجه از کانگرس بدست نیاورده و حد اقل با یک مشکل دادگاه مواجه است. روسای جمهور ایالات متحده امریکا با وجود لفاظی های شان در جهان، محدودیت ها و قیودات را وضع می کنند. ترامپ با واقعیتی مواجه است که موضع افراطی یی که در جریان کمپاین انتخاباتی گرفته بود، زیاد برایش مشکل ساز خواهد شد.

ترامپ یک رییس جمهور ضعیف است و او آرای عمومی را از دست داده، فاقد پشتیبانی گسترده از حزب جمهوری خواهان می باشد. به اساس سازمان نظر سنجی گالوپ، محبوبیت او پس از مراسم تحلیف در حدود  ۴۱درصد است. وی یکی از کسانی است که پایین ترین سطح محبوبیت را در رتبه بندی محبوبیت ریاست جمهوری این کشور دارد. ترامپ با به تصویر کشیدن خود منحیث انزوا گرای رادیکال، برنده مقام ریاست جمهوری شد اما این موضع شدید، او را از کسانی دور ساخت که برای حکومت داری حمایت شان ضروری است. به همین دلیل ترامپ حال اقدام به تغییر موقف خود در موضوعات کلیدی کرده است و امیدوار است که حمایت آن ها را بدست بیاورد. مانند روسای جمهور قبلی واقعیت وعده های کمپاین انتخاباتی را منسوخ کرده است.

نوشته شده برای دفتر مطبوعاتی مرکزی حزب التحریر

نویسنده: عدنان خان

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه