یکشنبه, ۱۵ مُحرم ۱۴۴۶هـ| ۲۰۲۴/۰۷/۲۱م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
آیا ایالات متحدۀ امریکا بر سر کوریای شمالی با چین خواهد جنگید؟
بسم الله الرحمن الرحيم

آیا ایالات متحدۀ امریکا بر سر کوریای شمالی با چین خواهد جنگید؟

بسم الله الرحمن الرحیم

(ترجمه)

خبر

ترامپ رییس جمهور ایالات متحده امریکا در مصاحبه ی فاکس نیوز به تاریخ ۱۲ اپریل ۲۰۱۷م گفته است: «این همه آماده گی های ما برای نشست(بخاطر جلوی برتری حریف را گرفتن) با رییس جمهور چین است.» او مستقیماً به یک گفتگوی تیلفونی زمان بندی شده آن شب اشاره کرده بود، اما وی اظهار داشت که ملاقات شان با شی جین پینگ رییس جمهور چین موفقانه و امیدوار کننده بود. به نظر می رسد، ترامپ باورمند است که در تهدید اش بالای تجارت چین و کوریای شمالی، چین فرمان بردار خواهد شد. به هرحال پیام های بسیار درهم و برهم از هرطرف و یک نمایش قدرت بزرگ از طرف چین نیز به نظر می رسد.

تبصره

در حال حاضر یک نیروی دریایی ایالات متحدۀ امریکا در حال پیشروی به طرف شبه جزیرۀ کوریا است.  اما ریکس تیلرسون وزیر دفاع ایالات متحده در دوازدهم اپریل ۲۰۱۷م در مسکو گفته است: «با حرکت این نیروهای دریایی، ما کدام هدف و مقصد مشخص نداریم و در این جهت زیاد پیشگویی هم نخواهیم کرد.» به هرحال، هردو متفق و حریف این گونه این معامله بزرگ را تفسیر می کنند. ایالات متحده تحدید بزرگ را در تنش اخیر آزمایش موشک های کوریای شمالی پیش بینی کرده و وعده سپرده است که در پانزدهم اپریل ۲۰۱۷م در جشن بزرگ داشت سالیانۀ کوریای شمالی اتفاق بزرگ توسط این کشور خواهد افتاد. بسیاری تحلیلگران این پیش بینی ایالات متحده را یک آزمایش هسته یی توسط کوریای شمالی تحلیل کرده اند.

CCTV7(شبکه تلویزیونی) چینایی در دوازدهم اپریل، تصاویر متحرک DF-21 ضد کشتی موشک های بالستیکی با توانایی تخریب یک هواپیمابر با فاصله سه هزار کیلومتر را پخش کرده بود. درحالی که سه ماه قبل این رسانه، خبر موشک های بالستیکی قاره پیما(DF-41) را با فاصله ۱۴هزار کیلومتر نیز منتشر کرده بود که پایگاه آن سرحد شمالی را، جایی که آن ها می توانست ایالات متحده را با گرفتن مسیر شمالی بالای قطب شمال ضربه بزند، محصور کرده است که بسیار یک فاصله کوتاه با ایالات متحده نسبت به مسیر انتقالی اقیانوس آرام می باشد. هم چنان گزارش ها حاکی از آن است که ۱۵هزار سرباز تازه نفس چین، در منطقۀ میانی در سرحد با کوریای شمالی، مستقر گردیده اند.

ایالات متحده برعلاوه ی یورش دریایی، توانایی مخرب خود را در این هفته دوبار به نمایش گذاشته است. وی در حالی که با شی جین پینگ رییس جمهور چین در حال ملاقت و صرف طعام شب بود، نخست با ارسال ۵۹ موشک "تاماهاک" که یک پایگاه هوایی سوریه را مورد هدف قرار داد و بعد GBU-43 را در افغانستان نیز استعمال کرد. GBU-43 بزرگ ترین و سنگین ترین بمب غیرهسته ای است که تاکنون در میدان نبرد توسط ایالات متحده استفاده شده است.

علی الرغم این وضع، پرخاشگری هردو کشور؛ ایالات متحده و چین در حال جامه عمل پوشاندن اشارات آشتی آمیز با تکان دادن سر و دست به طرف یکدیگر هستند. ترامپ وعده داده است که چین را به عنوان سوء استفاده دست پولی برچسب نمی زند. هم چنان چین  توافق قبلی در مورد صادرات ذغال با کوریای شمالی را رعایت کرده است. با وجود این، هم چنان  ترامپ تذکر داده است: «اگر چین در قضیه ی کوریای شمالی با ایالات متحده تشریک مساعی نداشته باشد، ایالات متحده خود مراقب این امر نیز خواهد بود.» در سیزدهم اپریل سال جاری، چین میزان تجارت خود را نشان داده که افزایش ۳۷.۴درصدی را در ربع اول تجارتی با کوریای شمالی داشته است. علاوه بر این، گزارش اخیر سازمان ملل نشان می دهد که موشک های کوریای شمالی از قطعات و تکنالوژِی که منبع آن گرفته شده از طریق چین بوده؛ ساخته شده است. با افزایش تنش و شک و تردیدها، که کی ابله است و فریب می خورد، یکی از این دو باید یا از ادعاهای شان صرف نظر کنند و یا ایشان به فکر اتفاق بزرگ باشند که در هردو صورت، رابطه بین دو اقتصاد بزرگ جهان متعادل نخواهد بود.

نوشته شده برای دفتر مطبوعاتی مرکزی حزب التحریر

نویسنده: داکترعبدالله روبین

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه