یکشنبه, ۱۵ مُحرم ۱۴۴۶هـ| ۲۰۲۴/۰۷/۲۱م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
جناب آقایی رئیس جمهور! ادعای کار "ناو هواپیمابر" چی که حتی ساخت کشتی بزرگ باربری نیز نسبت به دید شما یک رؤیاست!
بسم الله الرحمن الرحيم

جناب آقایی رئیس جمهور! ادعای کار "ناو هواپیمابر" چی که حتی ساخت کشتی بزرگ باربری نیز نسبت به دید شما یک رؤیاست!

(ترجمه)

خبر

اردوغان رئیس جمهور ترکیه در محفلی که به مناسبت مستقر ساختن کشتی جنگی در بحر در "کینالیا در تزولا" و تشریح امور مربوط به ملی سازی صنعت دفاعی نظامی سخنرانی می کرد گفت: «ساختن ناو هواپیمابر دیگر برای ما یک رویایی دور از دسترس نیست.» (منبع: اسبوتنیک ۳جولای ۲۰۱۷)

تبصره

ساختن کشتی جنگی برای جمهوری ترکیه یک رؤیای قریب به محال است، زیرا سیاست خارجی ترکیه استوار بر نشر ایدیولوژی متکی بر جهاد نیست بلکه سیاستی است که بر ایدیولوژی سرمایه داری وارداتی فاسد متکی بر دفاع شخصی و جواب رد به کارهای مردم محلی و دشمنان خارجی فرضی استوار است. ازین رو هیچگاهی تأسیس کارخانه اسلحه ثقیل جنگی، برای نشر این ایدیولوژی در قلب رهبران ترکی خطور نمی کند. چنان چه وارد ساختن وسایل فاسد شده جنگی از کفار بخاطر پوسیده شدن آن ها در انبارها، جهت حمایت سرزمین ها از دشمنان واقعی نمی باشد، بلکه بخاطر محافظت از مرزهای "سایکس-پیکو" از تهاجمات فرضی، از جانب دشمنان تخیلی و فرضی، که کفار آن ها را در افکار مردم جهان ایجاد و اختراع نموده اند می باشد.

معاملات اسلحه که بین سعودی، قطر و امریکا ایجاد گردید، انتشار ایدیولوژی و حمل آن برای مردم جهان نبود، بلکه برای دفاع از چوکی ها و خود شان در برابر دشمن فرضی صورت گرفت که امریکا برای آنان ترسیم نموده است که همانا ایران می باشد؛ و به عبارت درست تر این معامله برای دفاع از مصلحت های شخصی و آرزوهای شان در منطقه انجام یافت.

از این روست که رهبران ترکی مانند رهبران عربی انگیزۀ ایجاد کارخانۀ ساخت سلاح های ثقیله و انگیزه ای که متمثل به بردوش کشیدن ایدیولوژی جهانی اسلام باشد را از دست دادند. این فقدان و این نیازمندی رهبران جهان اسلام را بر آن داشته است تا از تأسیس کارخانۀ اسلحۀ ثقیله ناامید شوند و فقط مجبور به اطاعت از رهبران خویش بوده و در گرو آن ها باشند.

از سوی دیگر اقتصاد ترکیه اقتصاد متکی بر صنعت نظامی نیست؛ بلکه بر عکس اقتصاد متکی بر تولید است-می توان گفت تولید وابسته- زیرا انجام این تولید بوسیلۀ وسایل صنعتی صورت می گیرد که بدست شرکت های اجنبی و یا از طرف آن ها ساخته شده است؛ در اصطلاح اقتصادی از چنین موردی بنام وابستگی اقتصادی یاد می کنند. این وابسته گی اقتصادی، درعین زمان راه را فراروی وابسته گی سیاسی نیز باز می کند. بدون شک جهان اسلام امروزه سرتاسر غرق در وابسته گی فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و نظامی می باشد. چرب زبانی های اردوغان در مورد ساخت کشتی جنگی همانند بلبل زبانی اش در مورد استقلالیت است این جز نیرنگ و فریب چیزی دیگری نیست، حجم کارش در زمینۀ واقعیت همین است وبس.

چنان چه واضح است جهاد راهی بسوی بهشت است و طریقۀ شرعی برای بدوش کشیدن دعوت اسلامی و بلندی قلعه اسلام می باشد؛ هدف جهاد فتح سرزمین ها و نشر اسلام است. تمسک و مقید بودن به اسباب جهاد نیز ضروری می باشد؛ از جملۀ اسباب "جهاد" همانا تولید انواع مختلف اسلحه؛ از قبیل: اسلحۀ ثقیله، خفیفه، کمیاوی و هستوی توسط دولت برای جهاد می باشد. الله سبحانه وتعالی در کتاب کریم خویش فرموده است:

﴿وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآَخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ

[انفال: ۶۰]

ترجمه: در حد توان خویش در برابر آنان نیروی جنگی و اسپ های جنگی آماده کنید، تا بوسیلۀ آن ها دشمنان الله و دشمنان خود و کسان دیگری که شما آن ها را نمی شناسید فقط الله می شناسد را بترسانید.

تنها سلاحی در جنگ کار آمد است که ساختۀ کارخانه های محلی باشد، نه سلاحی که از دشمنان خریداری می شود. زمانی که سلاح از دشمنان خریداری شود، در نتیجه شروع حمله و عدم آن بدست دشمن باقی می ماند؛ این ممکن نیست بر دولتی اعلام جنگ کنیم که از آن سلاح خریداری نموده ایم.

به سخن اردوغان "ناو هواپیمابر دیگر برای مان رؤیایی دور از دست رس نیست" باز می گردیم، شاید مقصد اردوغان این است که دیگر رؤیایی دور از دست رس نیست، اما برای همیشه رؤیا باقی خواهد ماند. به عبارت واضح تر خواب "کشتی هواپیمابر" تا اکنون پنج میلیون سال از ما دور بود، فعلاً به اندازه یک میلیون سال به ما نزدیک شده است!

علاوه بر این، وقت ساخت کشتی جنگی که اردوغان می گوید: «دیگر نسبت به ما رؤیایی دور از دست رس نیست.» زمانی انجام می شود که ابزار فنی و وسایل صنعتی لازمی برای ساخت آن از کشورهای بیگانه وارد شود، صرف کار بست بندی و ترکیب آن در ترکیه انجام شود، طبیعتاً این امر زمانی متحقق می شود که ترکیه توان توافق با آن کشورهای اجنبی را پیدا کند. حتی تمام وسایل و ابزار تکنولوژیکی و صنعتی کشتی جنگی که امروزه در بحر مستقر شده است، از کشورها یا شرکت های بیگانه وارد گردیده اند. پس بدون این وسایل و ابزار کشتی جنگی، انبوه آهنی بیش نیست، نه برایش وظیفه یی است و نه هم امکان استفاده در جنگ را دارد. پس بنابر شرایط امروزی کدام واقعیتی در سخنان اردوغان دیده نمی شود؛ بلکه ساخت کشتی جنگی هنوز یک رؤیایی بعید است.

تنها یک راه دور از خیال به این مأمول وجود دارد و آن را به واقعیت تبدیل می کند که همانا برپا ساختن دولت خلافت راشده بر منهج نبوت می باشد. زیرا که خلافت سیاست های جنگی خاص خود را در زمینه خواهد داشت.    

نویسنده: إرجان تكين باش

نوشته شده برای رادیو دفتر مطبوعاتی مرکزی حزب التحریر

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه