دوشنبه, ۱۶ مُحرم ۱۴۴۶هـ| ۲۰۲۴/۰۷/۲۲م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
ملک عبدالله چرا از ملکه الیزابت نماینده گی نمود؟!
بسم الله الرحمن الرحيم

ملک عبدالله چرا از ملکه الیزابت نماینده گی نمود؟!

(ترجمه)

خبر

محفل فراغت این دوره از فارغین اکادمی شاهی انگلیس(ساندهیرست) تحت نظارت ملک عبدالله دوم، روز جمعه برگزار شده و ملک عبدالله دوم به نیابت از الیزابت دوم همراه با ملکه رانیا عبدالله و تعدادی از مقامات خانواده های شاهی انگلیس و اروپا، این محفل را به پایان رساندند. از جمله فارغین این دوره ی اکادمی، امیر حسین بن عبدالله ولیعهد اردن و تعداد از امیران و محصلین عربی، انگلیسی و دیگر کشورها حضور داشتند. ملک عبدالله دوم برای فارغین سخنرانی نموده و از حضورش در محفل فراغت گروهی از صاحب منصبان اکادمی، اظهار خوش بختی نمود. (منبع: پایگاه خبری إيلاف، ۱۱ اگست ۲۰۱۷م)

 تبصره

اکادمی نظامی شاهی ساندهیرست یک دانشکده ی نظامی انگلیسی است که دارای سابقه ی طولانی بوده و در سال ۱۸۰۲م تأسیس گردیده است، این دانشکده مرکز تعلیمات اساسی صاحب منصبان اردوی انگلیس می باشد، مدت ایام تعلیمی این اکادمی، ۴۷ هفته یا کمتر از یک سال می باشد. شبکه خبری بی بی سی می گوید: «این اکادمی در استقبال از فرزندان خاور میانه، کسانی که در آینده عهده دار قدرت می شوند، تاریخ طولانی دارد و بارزترین نمونه ی آن ملک حسین پادشاه اردن می باشد.

بر حسب تازه ترین گزارش ها، این اکادمی، از میان تعلیم یافته گان خارجی آن، امارات جایگاه نخست را به خود اختصاص داده است. ساندهیرست در سال ۲۰۱۴م، ۷۲ تن محصل خارجی داشت که چهل تن آن ها عرب بودند. چهار شاه بر حال سرزمین های عربی، ملك عبد الله شاه اردن، شيخ حمد بن عيسى آل خليفه شاه بحرين، شيخ تميم بن حمد امير قطر و سلطان قابوس شاه عمان، از جمله فارغین این اکادمی می باشند. از جمله ی شاهان سابق عربی شیخ سعد امير كويت، شيخ حمد امير قطر و امیران و ولیعهدهای بحرين، سعودی، امارات، قطر، كويت واردن از فارغین این اکادمی بودند.

حبیبه حامد، مشاور اسبق سیاست خارجه حکام دبی و ابوظبی می گوید: «در یک مورد انگلیسی ها بسیار هوشیار بودند، آن ها علاوه بر اعمال صدمات و ایجاد رُعب و وحشت، توانستند دیگران را از طریق تلقین، برتری و نمایش قدرت نظامی خویش، هم چنان تحت حاکمیت خود نگهدارند، موضوعی که روابط نظامی برای شان تأمین نموده است.» وی هم چنان می افزاید: «این اکادمی همواره شعار "ما بهترین ارزش ها را غرس می نماییم" سرمی دهد. چیزی که هرگز اتفاق نیفتاده است. ساندهیرست بقایای استعمار کهنه ی انگلیس است، آن ها ارزش های مدنی را نمی شناسند، ما باید در تلاش ایجاد رهبران منتخب مدنی باشیم.»

 آن چه که قابل یاد آوریست این است که حکام امارات و قطر در سال های گذشته میلیون ها دالر را جهت کمک به این اکادمی تقدیم نمودند؛ مگر جالب ترین موضوع، مدال ملک حسین می باشد که منحیث جایزه ی فارغین درجه اول در نظر گرفته شده است. با آن هم این چیز جالبی به نظر نمی آید؛ ولی آن چه که قابل تأمل است، نیابت ملک عبدالله دوم از ملکه الیزابت دوم، در سخنرانی این محفل و توزیع جوایز می باشد. بلی، بخشیدن این افتخار شاه انگلیس به ملک عبدالله، بیانگر اهمیت تاج اردن نزد انگلیس می باشد و نیز بیانگر وابستگی دایمی و غلامی بدون چون و چرای ملک عبدالله دوم به آن می باشد، غلامیِ که که فرزندان از پدران به ارث می برند.

اما از بُعد دیگر قضیه این را می بینیم که نظام اردن از مشروعیت واقعی برخوردار نبوده؛ بلکه تحت حمایت دولت یهود یک نظام فرضی و تحمیلیِ بیش نیست، در این نظام معنی کوچکی هم از رهبری، حتی به گونه ی شکلی آن دیده نشده است و جز ذلت و خواری، نتیجه ی دیگری برای اردن نداشته است. نظامی که فقر و گرسنگی را برای مردم به ارمغان آورده، فساد را عام و سرمایه های این سرزمین را به باد داده است؛ اما در عوض دولت اردن بزرگ ترین خدماتش را برای غرب انجام داده است که از جمله خداماتش، می توان به ضربه زدن انقلاب سوریه و قبل و بعد آن و به فلسطین اشاره نمود. بلی، نظام اردن مشروعیت فرضی و تحمیلی داشته و چنین مشخصه ای، بزرگ ترین عامل زوال یک نظام می باشد.

نویسنده: حسام الدين مصطفى

1 comment

  •  خیرالدین
    خیرالدین سه شنبه، 22 آگوست 2017 Comment Link

    الله شما را خیر بزرگ دهد از اینکه ما را از غلامی حکام مسلمان آگاه ساختید.

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه