سه شنبه, ۱۷ مُحرم ۱۴۴۶هـ| ۲۰۲۴/۰۷/۲۳م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
شاید از هر نامی بهره‌ گرفت؛ مگر نه از اجلاس سران اسلامی در استانبول!
بسم الله الرحمن الرحيم

شاید از هر نامی بهره‌ گرفت؛ مگر نه از اجلاس سران اسلامی در استانبول!

(ترجمه)

خبر:

روز چهارشنبه ۱۳ دسمبر ۲۰۱۷م در استانبول، به منظور پاسخ به تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا در خصوص به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت دولت یهود و انتقال سفارت امریکا در آن‎جا، اجلاس سران اسلامی برگزار شد، که این اجلاس شاهد غیابت بسیاری از رهبران کشورهای اسلامی و در رأس آن عربستان سعودی و مصر بود. با این حال، وزیر خارجه‎ی ترکیه متعهد شد که این اجلاس پیام قویی را در شأن قدس ارائه می‎کند. پیامی‎که روشن خواهد کرد که "ظلم یهودیان بالای مردم  فلسطین قابل سکوت نمی‎باشد." (منبع: شبکه الجزیره)

تبصره:

 سازمان همکاری‎های اسلامی در طول چهل و هشت سال از زمان تأسیسش تا اکنون، چندین اجلاس پی‎هم برگزار نموده است؛ اما این اجلاس‎ها هیچ قضیه‎ای از قضایای مسلمان‎ها را حل ننموده و هیچ شری را از آن‎ها دفع نکرده است، به خصوص قضایای مربوط به قدس و مسجدالاقصی، موضوعاتی‎که  دلیل تأسیس این سازمان در سال ۱۹۶۹م ادعاء می شد. اولین چیزی‎که در شأن این سازمان مناسب به گفتن است، این است که در اجلاس این سازمان، سست عنصران و دون‎مایه‎گان گرد آمده‌اند. اعضای این سازمان منفور القلوب بوده و مزدوران چند باداری بیش نیستند که بسیاری از آن‎ها از عدم وزن سیاسی در سیاست بین‎المللی و منطقوی رنج می‎برند. طوری‎که حضور یا عدم حضور آن‎ها در تصمیمات و اجرای برنامه‎ها یک‎سان بوده و هیچ تأثیری ندارد. شعارهای مکرر و زننده‎ی آن‎ها، هیچ چیزی به‎شمار نرفته و از تقبیح‎گویی و محکومیت‎گویی فراتر نمی‎روند.

دست‎آورد جدید آن‎ها در خصوص به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت دولت یهود توسط ترامپ چه خواهد بود؟ آن‎ها برای حمایت از قدس چه عملکردی خواهند داشت؟ پیام قویی‎که ترکیه از طریق اجلاس اسلامی و از طریق عادی‎سازی روابط‎اش با دولت یهود است و علاوه بر آن، از طریق وفاداری خود به امریکا که متعهد به ارائه‎ی آن شده است، چه می‎تواند باشد؟ و یا این‎که بعد از آن این سخن: «بعد از امروز سکوت دیگر قابل تحمل نیست.» چه معنی خواهد داشت؟

آیا آن‎چه در فلسطین اتفاق افتاد، از سهل‎انگاری به غصب زمین‎ها، تجاوز به آبروها و هتک حرمت به مقدسات، خون‌ریزی‎های ناحق، زندان‎ها، کشتارها و قتل عام‎های بیش از هفتاد ساله، احتمال سکوت دوباره به آن‎ها نمی‌رود؟ آیا به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت یهودیان، احتمال سکوت را ندارد؟ پس از  سکوت چه خواهد بود، جزء سخنرانی‎‎ها و لفافه‎گویی‎های مکرر؟!

واقعاً خنده‌آور است، حکام مسلمان‎ها اجلاسی را برگزار می‎کنند، در حالی‎که همه‎ی آن‎ها در پرتگاه ذلت قرار دارند، پرتگاه ذلت و خواریی‎که برای غرب کافر استعمارگر و در رأس آن امریکای متکبر و پرتگاه نفاق سیاسی و توطئه‎ی بین‎المللی که علیه امت اسلامی و قضایای آن است، می‎باشد. با اعلام ترامپ، فروش بیت المقدس و سهل‎انگاری در خصوص  تجاوز بالای مسجدالاقصی و تمام سرزمین فلسطین، آشکار نشده است که امروزه مسئله‎ی لازم برای جلوگیری، ضرورت به اجلاس اضطراری و نیاز به تعهد و هشدارها داشته باشد؟ قضیه‎ی تازه پیش آمده‎ای که آن را در جدول برنامه‎های کاری-نابکار- خود قرار داده و برای حل آن شعار سرائی می‎کنند.

از اعلام پایتخت دولت یهود در بیت المقدس توسط ترامپ، سکوت حکام مسلمان‎ها در قبال اشغال قسمت اعظم از فلسطین توسط یهودیان در سال ۱۹۴۸م، و بعداً سکوت آن‎ها در قبال اشغال کل فلسطین در سال ۱۹۶۷م جنایتی بزرگ‎تر می‎باشد؛ چون بعد از کفر گناه مفهوم ندارد، لاکن بزرگ‎ترین گناه و بزرگ‎ترین جنایت حکام، زبونی آنان در حمایت از فلسطین و خودداری آن‎ها از به حرکت درآوردن ارتش‎های اسلامی برای آزادسازی فلسطین است.

راه‎حل شرعی این است که حکام مسلمان‎ها اراده‎ی خویش را برای تحکیم نظام الله سبحانه وتعالی جمع نموده و  برای امت این حق را بدهند که حاکم خویش(خلیفه‎ی راشده) را انتخاب کنند. حاکمی‎که به اساس اسلام بر آن‎ها حکومت خواهد کرد و سپس مسلمانان را در یک سرزمین  واحد که تنها بندگی به الله سبحانه وتعالی می‎باشد، گردهم آورده و ارتش‎ها را برای  آزادسازی سرزمین فلسطین، کشمیر، چچن، افغانستان، برما و... به حرکت در خواهد آورد.

حکام امروزی با چنین کانفرانس‎ها نمی‎توانند حاکمیت الله سبحانه وتعالی را اقامه نمایند. ای کاش اردوغان(نوه‎ی عثمانی‎ها) همان‎گونه که ادعاء می‎کند، فرموده‎ی سلطان عبدالحمید دوم را زمانی‎که گفت: «قطع بدنم برایم از این‎که یک وجب از سرزمین فلسطین را برای یهودیان ببخشم، آسان‎تر است.» گاهی به‎یاد آورد. بلی، چنین است زبان آزادگان، اما به زبان بردگان(اجلاس سران اسلامی) گویی نمایندگی از محکومیت می‎کنند. به روایت ابی علی ثمامة بن شفی از عقبه بن عامر، رسول الله صلی الله علیه وسلم بالای منبر چنین تلاوت کردند:

﴿وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ﴾

[انفال: ۶۰]

ترجمه: (برای مقابله با آن ها (دشمنان) هر چه می توانید از نیرو فراهم کنید

بعداً وی صلی الله علیه وسلم فرمودند:

«أَلا إِنَّ الْقُوَّةَ الرَّمْيُ أَلا إِنَّ الْقُوَّةَ الرَّمْيُ أَلا إِنَّ الْقُوَّةَ الرَّمْيُ»

(رواه مسلم)

ترجمه: آگاه باشید، منظور از نیرو تیراندازی است، آگاه باشید، منظور از نیرو تیراندازی است، آگاه باشید منظور از نیرو تیراندازی است.

نویسنده: نسرین بوظافری

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه